Volvo 740 cab

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Tjenare!

Håller på att cabba en 740:i och har lite frågor, förhoppningsvis har nån på forumet cabbat en bil förut och kan hjälpa mig :)

Hur ska man lösa bältena fram? Som absolut sista utväg: Kan man besikta den med 2punkts bälten?

Som jag har förstått det så räcker det med att svetsa igen bakdörrarna, höja tröskeln fram och svetsa kors mellan hjulhusen bak för att den ska ta sig genom besiktningen. Stämmer det?

Förresten, hur funkar besiktningen? Är det bara att besikta den som vanligt eller måste man regga in den som cab?

Har sökt på vägverkets-,trafikstyrelsens- och trafikverketshemsida men hittar nada om cabbyggen.

Hoppas nån vänlig själ kan hjälpa mig, känner mig hyfsat vilsen :cheesy:
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
om bilen är utrustad med 3 punkts bälte måste du ha det... är bilen nyare än 68 måste du ha bälten bak osv... om du ska cabba den måste ändå alla bälten sitta kvar dom reglerna gäller för bälten..
 

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
om bilen är utrustad med 3 punkts bälte måste du ha det... är bilen nyare än 68 måste du ha bälten bak osv... om du ska cabba den måste ändå alla bälten sitta kvar dom reglerna gäller för bälten..
Stämmer bra det.

Varför inte ha alla dörrar öppningsbara? Ska vara balk från a till c stolpen på varje sida 20cm från golvet har jag för mig finns nå minimum mått för balk osv.

Svetsar du igen alla dörrar behöver du inga balkar alls förutom kryss i bagaget.

Du måste göra en regbesiktning också.
Lättast att ringa sfro.

En bild på min pärla, 68 bältesbefriad och byggd efter dom gamla reglerna med en balk längst ner bara bredvid ordinarie tröskel.
Volvo 142.jpg

Mvh Markus