Volvo 240 diesel serie, D24

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Hejsan! Håller mig kortfattat första inlägget.

Skulle vela försöka få tag i en Volvo 240/245 diesel från ´85 -´90, helst en kombi, utan turbo.

Sitter en sexa från Volkswagen på 2,4 liters slagvolym, ≈80-120hk ( :wacko: ), beroende på modell och år, det är vad jag vet. På Finska marknaden t.ex fanns en femma, som jag inte vet slagvolymen på men låg på ca 80-115 hk om jag inte minns fel.

Vill veta lite mer angående dom, motor sett pålitlighet, bränsleförbrukning och service, och bästa årsmodell?
Hört att dom haft problem med toppar och bränslepumparna. :hmmmm2:

Vad kan en sådan kosta vid köp i bruksskick, skatt?
Hittat på blocket för 5-10 000kr i bra skick.

Tack på förhand! :becky:
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
82 hk utan turbo t.ex. 240 och 122 hk i dom nyare turbo dieslarna med intercooler.. T.ex. 945

Dom utan turbo brukar väl knacka och gå, men turbomotorerna är ingen höjdare. Ställer du på pumpen och laddar en del så brukar topparna spricka..

Skatt runt 5500 - 7000 beroende på bilmodell

Runt 1 l/m lär du nog räkna med..

Inget jag skulle köpa om man ska ha en driftsäker dieselbil som går billigt..
Bättre kolla på en äldre Passat 1,9 TDI, 0.5 l/m på dom :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
d24 går väl bra, men du får fan inte varva dom, för då spricker toppen och blir skev. jag skulle inte rekomendera en sån, gå då heldre på en merca diesel som du kan ha livet ut genom att bara byta olja och filter nån gång. dessutom går dom billigt, runt 0,5 till 0,7 L milen.sen kan du köra på spill olja och fritös olja, bara sila den så det inte är så mycke skräp i den
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
d24 går väl bra, men du får fan inte varva dom, för då spricker toppen och blir skev. jag skulle inte rekomendera en sån, gå då heldre på en merca diesel som du kan ha livet ut genom att bara byta olja och filter nån gång. dessutom går dom billigt, runt 0,5 till 0,7 L milen.sen kan du köra på spill olja och fritös olja, bara sila den så det inte är så mycke skräp i den
Jag håller med, förutom förbrukningen.
GammelMercorna är bra på mycket men inte på att gå billigt.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Vi hade en Mercedes E250 ´93(?) tidigare, gick i evigheter på en tank, aldrig något som krånglade, men så förbaskat dyr i skatt.

Jag har en Golf Diesel nu men den är så liten, får inte plats med grejer i den häller, när man sitter bakom ratten i den så rör man med benen mot instrumentpanelen även när stolen är i det bakre läget, höger ben rör i växelspaken också men ännu värre är att passageraren hindrar en från att växla, men motor sett är den jäkligt bra, startar i alla väder och snål med bränslet (0,45 milen), och den tål och tuktas med och tål höga varv, när den är varm förstås. Skulle vela ha bort den dock på grund av att den är så liten.
Skulle vela ha en Volvo 240 eller 245 då dom är stora bilar, bra lastutrymme i bagaget, får plats mer än 4 personer, 1 liter milen är inte speciellt farligt med tanke på att King-Caben drar lite mer än 1 liter, och Hyundaien vi hade drog också 1 liter milen, och en Diesel driven bil kan tankas med alternativa bränslen, som Polarisindy400 sa.

Diesel bilar är i stort sett problemfria tills kallgraderna kommer men jag är noga med att inte starta kalla bilar vare sig Bensin eller Diesel, använder motorvärmare redan under +5 grader (onödigt kan man tycka men motorn säger tvärt om), oljebyte varje 1000 mil (senast 1500 mil), jag är djävligt noga må jag säga.

Mormors gubbe hade en 240 GL (en sedan) Diesel från ´88 som rullade 47 000 mil med honom och som han var sjukt nöjd med, sålde den för en mindre bil för den var lite törstig tyckte han och köpte en Berlingo istället. Skulle vela ha antingen en 240 eller en 245 till övningskörningen som jag ska börja med till hösten med pappa eller eventuellt med mormors gubbe och då kommer den inte jobba speciellt mycket, men eftersom att 240´n och 245´an har så bra lastförmågor så kommer den duga till lite mer än bara övningskörning. Bensinaren drar ju sju helvetes mycket bränsle, min morbror har 2 sådana och går lätt åt 1,4 milen med dom.

Men annars kan jag få en bättre beskrivning på D24 sexan?
Hur håller den om den är i standard utförande, ordentligt servad och snällt körd?

(vart mycke...)
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag håller med, förutom förbrukningen.
GammelMercorna är bra på mycket men inte på att gå billigt.
kanske var lite överdrivet, men mormors 200D kör hon på 0,58. och hon kör alldrig och segdrar, hon växlar ner på en gång och kör typ 85 på 4:an så den skulle gå att köra ännu snålare. men det är en w124 200D
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jag skojar inte heller, framgick dock lite dåligt med 240 och 245 där...
Den ena är en 240 GLE och den andra en 740 GLT, det är GLT´n som super som en tysk på Oktoberfest, det är på grund av en del el problem och den går inte rätt på tomgång, och ibland kan den bara helt enkelt dö efter landsvägen, men 240´n går fint tror jag i alla fall, inte hört nått dåligt om den. Dom kan inte köra med 740´n på grund av att den dricker så mycket, den går igenom besiktningen men har även skyhöga avgasvärden.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
en rätt inställt 240 är väll inga problem att köra under litern med. både diesel och bensin.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
kanske var lite överdrivet, men mormors 200D kör hon på 0,58. och hon kör alldrig och segdrar, hon växlar ner på en gång och kör typ 85 på 4:an så den skulle gå att köra ännu snålare. men det är en w124 200D
Jag har ägt en W124 200d Automat i 8000 mil, den gick att köra skapligt billigt med faktiskt. Dock fick man ALDRIG släppa gasen om man ville komma någonstans. 0-100 på 28 sekunder.
Även ägt en -96 Passsat Tdi, den var underbar. Lugn körning 0,5 Våldsplågning med max uppställd box = 0,7. Betydligt bättre bil!

Jag skojar inte heller, framgick dock lite dåligt med 240 och 245 där...
Den ena är en 240 GLE och den andra en 740 GLT, det är GLT´n som super som en tysk på Oktoberfest, det är på grund av en del el problem och den går inte rätt på tomgång, och ibland kan den bara helt enkelt dö efter landsvägen, men 240´n går fint tror jag i alla fall, inte hört nått dåligt om den. Dom kan inte köra med 740´n på grund av att den dricker så mycket, den går igenom besiktningen men har även skyhöga avgasvärden.
Det måste förmodligen köra uppåt 6000 mil för att tjäna in dieselskatten med en 245d jämför med en fräsch 245 bensin.
En B21/b23 behöver man inte heller bry sig om, det är bara att gasa.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag har ägt en W124 200d Automat i 8000 mil, den gick att köra skapligt billigt med faktiskt. Dock fick man ALDRIG släppa gasen om man ville komma någonstans. 0-100 på 28 sekunder.
Även ägt en -96 Passsat Tdi, den var underbar. Lugn körning 0,5 Våldsplågning med max uppställd box = 0,7. Betydligt bättre bil!



Det måste förmodligen köra uppåt 6000 mil för att tjäna in dieselskatten med en 245d jämför med en fräsch 245 bensin.
En B21/b23 behöver man inte heller bry sig om, det är bara att gasa.
haha ja, inte är det rally bilar dom där 200:eek:rna. hehe
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Orkade nu inte läsa allt skit ni andra skrev...

Ni som inte har egna erfarenheter av d24:eek:rn! UTTALA ER INTE!!

Sköter du Olje byten med filter samt aldrig! kör dom varm går dom hur länge som helst!!

Min startade då i -20 utan motorvärmare! (100amp batteri)

Sedan ni som säger att dom drar mycket? :O Är ni inte riktig?!
Jag tankade 60liter och körde cirka 118mil på det!
(volvo 245:a glt6 83:a med m46)

Ett bra forum med uppriktig svar är jagrullar.se

Sedan är det kanske som andra säger att mercan må va odödlig med det är inte ryggen!! Jag åker alla dagar i veckan en gammal volvo 240:in än en MB!

Skatten vet jag dock inget om! (har min epa regad då den ligger på 350kr om året)
Förbrukning// på 5(od) så drar den någon stanns mellan 0,45-0,65 beronde på en hel del
reservdelar// En utbytes diesel pump hos volvo kostar ca 10000kr... Dock så är det just inget som jag kommer på är dåligt med dom, skall vara att dom inte är varvvillig då.. Men vilken diesel är till för att varvas? dom är till för att gå billigt och dra tungt på låg varv

Köper du en 244/245 så se till att få en någon stans mellan 81 och 83
Det är den så kallade nya inredningen, nya fronten, Den äldre servon med gjutjärn växelhus i styrväxeln, wire styrd hastighets mätare bla!! Se också till att få en med m46:a starkaste lådan (grövre lager och stock!)

Finns hel del att säga!!"

Mvh Anders
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
mercan är 100 gr skönare att köra och åka. och d24 är inge bra, du måste vara pedant för att den ska hålla. sen så ska en gammal diesel varvas och växlas, och inte ligga och segdra för då sotar dom igen. du kan ju inte mena att ryggen tar skada av mercan, nog tar den mer skada av volvon än en merca. vet en som har startat sin merca 240D hela vintern utan värmare, har varit ända ner under 30- när han gjort det, var bara att låta den glöda färdigt så startade den, och inge varmkörning innan han börjat varva, gör du det med din d24 så har toppen flygit åt helvete innan du kommit nå långt
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Kastar ingen skit på någon

Dock så kan du inte säga att en MB har bättre fjädring än en volvo? ialla fall enligt min mening!

Inredning och stolar kan möjligen vara bättre på en MB men!! Kaross och allt annat får du bytte medans motorn går! MEN!!!! Du har inte alls samma drag vilja som en d24! En 6cylindrig diesel motorn med bra komp borgar för att kunna dra tungt på låga varv!

Det må vara gamla merca diesel som skall varvas då... Men fråga vilken som du nu än känner på en riktig verkstad så skall inte en diesel MORD varvas! någon gång skall man dra ut dom...

Rasar motorn är det skit bakom ratten eller verktygen!!
En diesel behöver helt enkelt kärlek! Håller du den tätt (d24:an) på bränslesystemet, ser till att du alltid har ett fräscht kylar system, kör på en ren och bra olja och har nytt filter, insug (luftbruk, slang, insuget o packning), en bra batteri, bra glödstift och rätt inställd dieselpump så lovar jag att den går extremt många mil BILLIGT!

Jag har då sköt om min som ett barn (eller så inte) Den har i skrivande stund rullat 47*** mil och den går än i dag..

Sedan kan jag lova er att sätta er i en tokfräsch volvo 245:a ifrån ** tror 89-->(o uppåt) med abs, ac, farthållare, färddator, skinstolar, servo och gasdämpare så vill du inte åka en mb i fortsättningen....

Ser bara en fördel med MB motorn...
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
stolarna är då inte bättre på äldre mercor !...

har haft kanske 30 st merca dieslar w123 och w124 och nog går dom bra..

Men kasta inte skit på d6/d24a motorerna då dom jag har haft har hållit hur länge som helst trots att man har plågat dom gode mycke.. den sista jag ägde hade gått över 100,000 mil och gick fortfarande.. fick byta lite grejer typ glödstift osv men det är ju service.. sen ska man vara noga med att byta kamrem och vattenpump !.. folk glömmer ofta vattenpumpen sen rasar den och kamremmen far..

men skatten är jävligt dyr på både mercorna och volvona..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är VW-s LT-motor som i Volvon ger 82 hk. Den femcylindriga på 2 liter ger 70 hk och satt i bla Audi 100 L5D. Det är alltså samma motor som gav dryga 50 hk i Golf, då fyrcylindrig på 1,6 liter.

Jag förstår inte varför du letar efter en sådan då den är rätt kass som motor betraktad och vars enda "fördel" är att den satt i en gammal Volvo. Låg effekt, bullrig och inte ens särskilt hållbar generellt sett.

Att jämföra en Volvo 240 komfortmässigt med en Mercedes tillverkad efter år 1966 slutar tyvärr med Mercedesseger på alla punkter utom möjligen stolarna, beroende på hur man är lagd förstås. Volvon har vare sig fjädring, väghållning eller dräglig ljudnivå.

Tyvärr så verkar de flesta jämföra olika vrak mot varandra, men då bilarna var nya på 1970- och 1980-talet var det gigantisk klasskillnad mellan Mercedes och de flesta andra bilar, inkl Volvo. Och glöm VW-dieseln.

En bra diesel är däremot den som sitter i Peugeot 505, om man absolut vill åka bakhjulsdrivet. För samma pengar som man får en halvskrotad MB eller Volvo får man en riktigt fräsch Xantia 2,1TD och där har du motor och komfort som är några generationer modernare än det mesta innan dagens dieslar. Dessutom utmärkt att dra skotersläp med, men glesbygdsraggarna kanske tycker att en sunkig 123-a för samma peng är mer att ha... ;)

Närå, köp vad ni vill grabbar men kom ihåg att dieselsexan som sitter i Volvon är usel, oavsett årsmodell och med eller utan turbo.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
505:an har ju oxå topp problem.. och diesel sexan är inte värdelös har du ens ägt nån om du uttalar dig sådär ?...

2,1 TD:arna och 2,5 TD,arna har riktigt veka lådor.. motorerna är riktigt fina men lådorna är skräp.. vet inte hur jävla många sånna man bytt.. gäller både xantia, xm och peugot 605

Mercedesarnas problem är ju rost och stolarna !..
Volvons problem är topparna.. finns en stadigare version vet inte om det är 92- det ska gå att utläsa i motor numret..

Usel effektmässigt ?.. Har haft 760 Turbo diesel intercoolers som hängt av Mercedes W124 300DT.. trots högre effekt för mercan
124:an är en bra bil men dyr i skatt
240/740/760 diesel är en bra bil men dyr i skatt
Peugot 505 är en hyffsad bil som rostar så att bakändan går av.. brukar vara kardan röret som håller ihop bilen tillslut
Peugot 605/xm är jävlat svindyr i skatt..
Och det här är inget rykte Citroen och Peugot har värdelöst elsystem !!..
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
att jämföra en tokfräsh w124 mot en 240 är som att jämföra en amazon mot en 240. enda som är sämmre med mercan är stolarna, tycker dom är för hårda men det är från person till person det. och sen säga att en w123 eller w124 rostar, va ska man säga att 240:in gör då? isåfall så tokrostar den i jämförelse, är ju bara att titta, hur många upprostade 240is ser man jämfört med w123 eller w124?

och xm, vi har haft 2 xm:are 2,1 td och båda dom hade gått 42 tusen mil opch startade alltid, sen så var det komfort i dom, går ej heller att jämföra mot en 240. men sen så var elen inte den bästa i dom.
 

Ockelbo 600-2

Välkänd medlem
14 apr 2008
132
0
6
Luleå
att jämföra en tokfräsh w124 mot en 240 är som att jämföra en amazon mot en 240. enda som är sämmre med mercan är stolarna, tycker dom är för hårda men det är från person till person det. och sen säga att en w123 eller w124 rostar, va ska man säga att 240:in gör då? isåfall så tokrostar den i jämförelse, är ju bara att titta, hur många upprostade 240is ser man jämfört med w123 eller w124?
HAHA, har ta mig fan aldrig sett en rostfri(läs: inte sönderrostad) w123/4. :lol:
Nä, men de allra flesta som rullar här omkring är rostiga nå jävulskt. Det flödar kex ur skärmkanterna. 240 är väl ingen ängel för det men kom inte och säg att MB rostar mindre!:nono:

Mvh