vmax -98, hastighetsmätarproblem

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Hastighetsmätaren har fungerar inte.. Visade sig att den lilla(ca 5cm) vajerbiten som sitter mellan drivaxeln och hastighetsmätardrivningen hade trasats sönder.

Så jag köpte en ny och monterade dit. Men det funkar ändå inte.

Jag har testat använda skruvdragaren längst ned på stumpen som ska in i drivaxeln och det funkar.

Några idéer? hur ska vajerbiten få grepp inne i drivaxeln? hur långt ska den in - den går in ca 1 cm nu, känns inte som något greppar särskilt bra. Kanske sitter kvar nån bit av den gamla vajern?

Ska sälja skotern men det ger inget vidare intryck när hastighetsmätaren inte funkar. Även om den pajjat nyligt så vet ju inte köparen det.
 
J

Jona$

Saken är den att vajern kommer inte passa nåt vidare och om jag inte missminnner mig kommer den inte passa alls om det finns en bit kvar. detta är enkla saker, det finns säkerligen kvar en bit. eller så är vajern till mätaren av med.
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Ok! ja då är det säkert så! Har ingen aning hur bra den ska sitta i axeln, men den kändes väldigt löst nu.
Gäller bara att få ut din biten då.. bör väl inte vara nån fara att försöka borra med en liten borr och sedan rycka ut den? Drivaxeln i sig är väl i väldigt hård metall..

Tack för svaret!
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
..lyckas inte...

har testat använda en liten, vass skruv och dra för hand för att se om jag kan få fast ev. vajerstump som sitter i axeln - inget napp.

Nej hastighetsmätarvajern är hel. Testade koppla på skruvdragare istället för drivaxeln och då rör sig mätaren helt OK - Hastighetsmätare, hastighetsmätarvajer och hastighetsmätar-drivningen(koppen) är alltså helt alltihop.
Så problemet sitter i kopplingen mot drivaxeln.

Hur ska jag bära mig åt? vågar jag borra ur? ingen höjdare om hålet är fyrkantigt längst in för att passa vajerstumpen, om nu materialet i axeln ger vika för en vanlig borr.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ska tydligen gå att byta den tappen som den lilla vajerbiten sitter i, dock lär man ta lös axeln för att få ut den gamla delen och sedan värma och knacka i en ny. Hade samma bekymmer på min gamla mm 700.

Satt å grunnade ett tag äben på att borra ur och sen göra ett spår i axeln så att plasthylsan från ski-doo 95-03 passade för då hade den varit lättare att byta om de skulle hända igen.
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
åh det var ju intressant!
Ja jag ser nu på sprängskissen att det är en separat bit "connector". Men det kändes ju som lite väl mycket jobb att ta lös drivaxeln :/ bytte matta en gång på den och det var ju ett jäkla jobb.
Hur löste du det? tog du lös drivaxeln eller struntade du i det?
Börjar nästan fundera på något starkt lim.. men det är ju inte så snällt mot ev. köpare. Iofs när connectorn ändå verkar gå att byta gör det ju inte stor skillnad.

Undrar hur mycket priset sjunker med icke fungerande mätare.. har gått hela 1200 mil så det kanske inte är nån deal-braker om senaste 100 milen inte syns på mätaren..
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Hann sälja skotern innan ja fik tid att byta den. Kruxet är ju bara att den sitter nog gode hårt då de är metall mot metall som är pressat i varandra så man får nog värma axeln å sen försöka få ut den biten med en draghammare eller dylikt.

I mitt fall så var det efter ja haft lös allt å bytt lager mm. som ja började med att försöka få igång hastighetsmätaren. Visade sig vara vinkelväxeln som gett upp då den var pall, så ja trodde ju jag skulle klara mig med att byta den men så var ju inte fallet.
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Ok! ja nog lär den sitta :)

aha så du åkte också på en sån nit, jag trodde vajerstumpen som pajjat skulle räcka att byta men icket..

Har fått till det nu hur som helst - verkar som "connector" gått lite rund och inte längre greppar vajern, så jag gjorde en alu-hylsa något för stor för hålet, med ett inre hål för vajern och pressade dit det försiktig men väldigt hårt. Känns väldigt stabilt och nu funkar det!