Vmax 600 -95 utan gnista. Inte standardproblemen.

MarcusD

Medlem
13 mar 2010
20
0
1
Östersund
Hej.

Är det någon som vet hur många volt som statorns spole för tändning och impulsgivare ska ge?
Kanske någon som kan mäta som referens?

De ska båda ge växelström eftersom de kommer direkt från spolar i svänghjulet och går inte genom likriktare eller voltregulator.

Jag mätte upp 32 volt växelström (AC) till CDI-boxen.
Impulsgivaren ska ge en puls per varv till CDI så CDI vet när den ska skicka ut ström till tändspolen.
Från impulsgivaren fick jag peak på drygt 1 volt (AC).

Jag har mätt resistansen på båda spolarna och de är precis enligt Yamaha spec. Alltså ingen kortslutning eller avbrott.

CDI:n skickar inte ut mer än 0.7 volt till tändspolen vilket är att beteckna som krypström.

Jag har kollat tändningslås, nödbrytare och dödarknapp på styret. Mätte vid de två kablarna vid CDI: och de två kablarna som ska stänga av CDI:n när de kopplas samman (svart/vit- svart/gul) har inte kontakt med varandra.

Om styrsignalen från impulsgivaren är som den ska vara så borde CDI:n i alla fall skicka ut de 32 volt som den får. Kan inte tänka mig att det kan vara något annat.

Skulle gärna vilja prova en likadan CDI och se om skotern startar. Jag bor i Östersund och är aldrig snål mot dem som hjälper mig.

Tacksam för bra synpunkter. Mvh/Marcus
 

MarcusD

Medlem
13 mar 2010
20
0
1
Östersund
Har bytt CDI och tändspole men skotern går fortfarande inte. Fick den att tända och gå några takter sen fanns ingen gnista. Rotade runt och mätte alla kablar igen. Testade igen och fick den att tända igen för ett ögonblick. Sen var den död igen.

Tror inte att det är CDI-boxen som spökar. Jag misstänker att statorn ger för lite volt. Och impulsgivaren knuffar ur sig ynkliga 0.6 volt.

Och boven bakom detta skulle kunna vara att tidigare ägare som fixat med motorn glömt att sätta tillbaka svänghjulets krysskil. Då skulle den koniska axeln som svängjulet sitter på kunna rotera utan att dra med sig svänghjulet. Det skulle kunna förklara varför skotern tänder ibland och varför jag sett 5 volt från impulsgivaren en gång.

Har sett mätsiffor på flera skotrar och de hade 5-6 volt från impulsgivaren och minst 200 volt från statorns tändlindning.
 

MarcusD

Medlem
13 mar 2010
20
0
1
Östersund
Jag har glömt att berätta vad som var fel med den här skotern. Jag hade mätt motståndet i statorns lindningar och de låg inom gränsvärdena.

Trots detta så beställde jag en begagnad stator från skoterskrot i USA och monterade. Vet ni vad som hände då? Jo skoterjäkeln startade hur fint som helst.

Konklusion av detta: Mäter ni på en stator som visar på kortslutning så har ni lösningen. Får ni rätt värden så måste ni ändå förutsätta att den kan vara trasig. Har ni bytt allt annat så får ni byta statorn också.

Jag har kollat min extra tändspole och min extra CDI-box. De fungerar hur bra som helst.