Jag får väl bidraga med mina erfarenheter av VK540V.
Motorn är det inga problem med. Självklart skall de servas och se till att allt är i ordning, men det är absolut ingen problemmotor.
Bränsleförbrukningen har sjunkit på 2017 års modell jämfört med de tidigare. Den nya tändningen gör väl sitt för förbrukningen.
Mattan är helt klart rätt val till den här maskinen. Riktigt bra grepp i både löst och hårt före. Bra val av Yamaha!
Skall du köpa en ny VK540V så skall du ha med Dupontslides i priset. Mina slides som levererades med skotern va tvärslut efter 70 mil, så vid första servicen så fick jag Dupontslides monterade.
Efter dålig led är den absolut inte rolig att köra. När leden lutar åt det slätare hållet så går det bra att hålla hög marschfart. Nu va det riktigt dålig led som jag körde på en sväng när jag längtade till min andra skoter.
Ledsladdning är den absolut klockren till. Fläktkyld, bra matta och lågväxel. Inget minus på den punkten. Vedkörning ger samma betyg.
Långsam körning i snårskog med lågväxeln ikopplad är ett rent nöje. Har blivit mycket sådan körning sedan jag köpte denna maskin och där kommer du inte att bli missnöjd, speciellt inte efter dina upplevelser av skrikande variatorrem i lågfart.
Pruta även med snabbkopplingsblocken för att öka på fjäderförspänningen på den bakre saxen i boggien. Med ett handgrepp så ökar du förspänningen på fjädrarna när du skall köra tung last.
Vändradien blir begränsad med VK540V. Så där är ett minus.
Ingen nivåplugg för oljenivån på transmissionshuset. Man måste tömma ur oljan för att få reda på hur mycket olja som finns där i.
Orginalslidesen slets alldeles för fort på min maskin. Bra snöföre till 98% av körningen men ändå tvärslut. Monterade som sagt Dupontslides och även ett par extra boggiehjul för att vara på den säkra sidan. När man kör fläktkylt så vill man kunna utnyttja fördelen med att kunna köra i sämre snöföre.
Sedan så är effekten inte så mycket att skryta med. Går lite tungt i blötsnön märker man, så där vinner nog 900 ACE.
Väldigt varmt och skönt bakom rutan när man kör fläktkylt.
Ett extra boggiehjul per sida. Det vita snabbkopplingsblocket syns där på skenan.
Skandic 900 ACE slår VK540V med effekten och har säkerligen lite lägre förbrukning också.
Själv så tycker jag att det är skönt att kunna krypa runt och inte behöva tänka på att få tillräckligt med snö till kylning för motorn.
Nu så har du lite input på en av maskinerna i vart fall!