Vita stift hur jag än gör!?

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Har nyss köpt mig en mxz rev 600 ho -03 med original motor (ej trimmad) och bestyckning (MJ 380 PJ 17,5) och blandskruvarna 1,5 varv ut. Problemet är att stiften är vita när man drar en fullgasrepa och tar upp dom och kollar. Den går bra men dom går ju som bäst innan dom skär så det är ju en klen tröst. Har provat bestycka upp till 420 / 20 och samma resultat förutom att den bluddrade på lägre varv. Kan det vara fel i tändningen? För mycket förtändning? Är ingen rotaxmekaniker så alla tips välkomnas =)

Det är inte insugsgummina dom ser bra ut och har provat med startgas utan reaktion. Motorn verkar tät, så det är nog ingen packbox heller. Tappar inte tomgång.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Tror inte det för den går skitbra, man märker inget om man inte kollar stiften, om pumpen är dålig brukar den börja gå dåligt om man kör fort en bit. Men man vet aldrig, kan det vara kolvarna/ringarna? Eller att jag helt enkelt kört för lite för att stiften ska få riktig färg kanske? Börjar ju tvivla på min egen stiftavläsningsförmåga.
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
slidmatade rotaxmotorer brukar ha ganska vita stift,men du har en reedmotor
en grej som jag var ute för på en rotax 582:a som hade vita stift hur mycket jag än bestyckade upp var att spridarna (p-0) var för små dom klarar ej munstycken över 380
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nja....

Har nyss köpt mig en mxz rev 600 ho -03 med original motor (ej trimmad) och bestyckning (MJ 380 PJ 17,5) och blandskruvarna 1,5 varv ut. Problemet är att stiften är vita när man drar en fullgasrepa och tar upp dom och kollar. Den går bra men dom går ju som bäst innan dom skär så det är ju en klen tröst. Har provat bestycka upp till 420 / 20 och samma resultat förutom att den bluddrade på lägre varv. Kan det vara fel i tändningen? För mycket förtändning?
Är ingen rotaxmekaniker så alla tips välkomnas =)

Det är inte insugsgummina dom ser bra ut och har provat med startgas utan reaktion. Motorn verkar tät, så det är nog ingen packbox heller. Tappar inte tomgång.
Tändstifts fabrikat och modell ?

Det skiljer sig nämligen en del.... :rolleyes:


1. slidmatade rotax motorer brukar ha ganska vita stift,
men du har en reedmotor

2. en grej som jag var ute för på en rotax 582:a som hade vita stift hur mycket jag än bestyckade upp var att spridarna (p-0) var för små dom klarar ej munstycken över 380
1. Min erfarenhet säger mig precis tvärtom...
Rotax reed styrda Serie-III motorer går generellt sett att köra med lägre BFCS än Rotax äldre slid styrda RV motorer.
Detta bla ger då sig tillkänna genom "vitare" stift vid användande av samma stift så att säga, ( tex vid användande av ett NGK B9ES ).

2. Håller inte alls med om detta !
Bränsleflödet upp genom spridar rören ( nål rör ) styrs utav många faktorer, bla varvtal samt förgasarens hals diameter.
Detta ger oss att det inte går att säga att xxx P-0 nål rör inte klarar munstycken över 380
Men visst, I ditt fall var säkert xxx P-0 för litet vilket du löste genom att montera i större spridar rör.


.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
NGK BR9ES, vet att det är "fel" men det verkar vara fler som kör på dom?
Har original luftburk.
Kan inte tänka mig att nån bytt nånting i gasarna för munstyckena är original och nålarna har bara ett läge, ett litet plastshims under.
Har inte kollat varken pipor eller avgasportar ännu. Tänkte kolla på kolvarna genom tändstiftshålen, ska tydligen vara "rena" vid spolkanalerna. Skruvade ut bränsleskruvarna till 2 varv och nu börjar porslinet på stiftet bli brunt men inte själva elektroderna, den ena är svart och andra vit. Vilken ska jag titta på? Sidoelektoden är vit och mitten svart. Tycker i princip hela stiftet brukar bli chokladbrunt när bestyckningen är bra. Stiften har gått drygt två mil så nog ska dom ha fått färg. Försökte ta en bild men det blev inte bra.
Kanske jag oroar mig i onödan, men jag vill verkligen inte att den ska skära direkt.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
2 mil räcker nog inte för att stiften ska få färg, räckte inte för mig.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Börjar tänka att det kan vara så. Endel säger att dom får färg direkt och endel att det inte räcker. Men dom borde inte bli vita heller då? Är bara köra mer och kolla om nån mil.

Hade den inte fått nån olja på 2 mil hade den nog redan skurit, tror jag.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Hade den inte fått nån olja på 2 mil hade den nog redan skurit, tror jag.
Jag menar att den kanske bara får 0,5% olja. För de ska väl ligga nånstans runt 1,5-2%? Det var iaf vad min gamla mxz 600 drog på en säsong. Har du kollat stiften vid halvgas-körning, lika vita då?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
NGK BR9ES , vet att det är "fel" stift men det verkar vara fler än jag som kör på dom.

Försökte ta en bild men det blev inte bra.
Försök att ta några BRA bilder med en riktig digital kamera
( EJ Telefon :mad: ) och lägg sedan in dem här i din tråd.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

BR9ECS5 = Till alla Rotax Serie-III motorer,
( EJ SDI motorerna ).


"Ski-Doo/Lynx Spark Plug Recommendations :

Rotax recommends the use of the BR9ECS5 spark plug in all their Serie-III ( 500/600/600HO/700/800/800HO/800HOPT ) twin engines ( Not SDI ).
According to Rotax this new plug has a conical shape base, which can allow a short centre electrode and a short ground electrode compared to the previous BR9ES.
Rotax reports the main benefits of this plug are a reduction of pre-ignition and detonation by dissipating heat more efficiently via the electrode and a conical shape base, and a reduced chance of vibration breakage with the shorter ground electrode.
Rotax warns that one should not attempt to adjust the gap on these plugs, as they are pre-gapped at the factory."



.
 

maccan

Medlem
8 nov 2008
20
0
1
rörön
det ska vara högre bestyckning på den högra (när du står på den) cylindern än vad det är på den vänstra för den högra får mindre kylning
 

FJÄLLS_ÄNGELS

Aktiv medlem
8 mar 2009
84
0
6
Börjar tänka att det kan vara så. Endel säger att dom får färg direkt och endel att det inte räcker. Men dom borde inte bli vita heller då? Är bara köra mer och kolla om nån mil.

Hade den inte fått nån olja på 2 mil hade den nog redan skurit, tror jag.

Hej vi verkar ha samma problem jag har en rev 800 ho -04
jag bilder på stiften på min sida men jag kollade kolvtopparna och dom är mörka. Tydligen många med samma problem undra om tändningen står fel ?