Vita avgaser från vattenkyld 2-takt

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hejsan.

Jag har precis plockat ihop min XLT igen efter att ha fixat till lite småsaker.
Renoverat förgasarna, svetsat sprickor i grenröret och lite andra småsaker.

Idag när jag var klar så drog grabben igång den.. iofs var jag tvungen att dra de första 30-40 gångerna innan förgasarna var fyllda igen.. men han blev lycklig över att den startade när han drog.

Det jag reagerade på då var att avgaserna var väldigt vita och jag har inget minne av att det var så i vintras.

Motorn och kylsystemet är helt orört under sommarens skruvande.
Den lät helt normalt och svarade bra på gasen.

Är detta normalt när den har stått länge eller vad kan det vara som orsakar detta?

Mvh H

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Låter bra...
Jag vet att vita avgaser från en bil tyder på att den läcker in vatten/glykol i förbränningsrummen.. men jag tänkte inte så långt att kondens faktiskt också är vatten.

Ska starta upp den i morgon och låta den gå ett tag för att se om det blir bättre, för den måste ändå vara igång medans jag håller på med lite elarbete..

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
är säkert massa fukt å kondens varmkör å se om det slutar, läcker det in vatten brukar man hitta vattenpärlor på stiftet

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
hejsan ja har också fått vita avgaser men tyvär så är min en luftkyld och ja var ut och körde lite på gräset för att se om det kunde sluta men det forsätter har ja vatten nånstans eller bensinen är ju ny så så tror inte det är det felet och olja är ju 2% så det vette fan om det är de med nån som har nått att komma med

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har inte lyckats få igång min igen på grund av problem med bränsletillförseln och sen brist på tid, så hur det blir efter en ordentlig varmkörning vet jag inte än.
Blir nog inte förrens till helgen jag hinner ut till garaget och testa på nytt.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Var ute i garaget förra helgen och startade upp den, lät den bli varm medans jag höll på med lite annat som ska fixas till på den.
De vita avgaserna försvann mer och mer och allt såg normalt ut igen..
När jag sen gick ut på söndagen för att fortsätta med lite småpyssel, som att mäta upp elen till bromsljuset så måste skotern vara igång då jag saknar batteri.. den totalvägrade att starta och jag såg att bränslefiltret på slangen var tomt.
Bytte ut alla slangar, drog dom lite bättre och allt fungerade som det skulle sen, förutom att den vägrade starta.
Har testat flera gånger under veckan med samma resultat.

Idag var jag ute på nytt och testade, första draget så tänder den till 1 gång och sen är den helt död igen.
Byter stift och drar, tänder 1 gång och sen är den död.
gör rent stiften, byter tillbaka och samma resultat.
Höll på i 1 timme innan jag slog igen garageporten och gick hem.

Så med rengjorda stift tänder den till 1 gång innan den är stendöd igen.

Någon som har något tips på vart jag ska börja leta fel?

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Förgasarna är nyrenoverade, med nya nålventiler och packningar, nya chokevajrar, nya bensinslangar och nytt filter och ja, det finns en soppakran hahaha, men den var öppen.

För väl riva allt på nytt och se hur det ser ut.

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Fick du Igång skotern? Kollat topplockspackningarna? Om den startar kan du ju alltid plocka bort ljuddämparn och se vilken cylinder det är som gasar vitt, kan vara en bra start kanske?

Tändningen har du kollat gissar jag...