Vit olja?

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Hepp..

Vad är det som orsakar att kedjeoljan i "växelhuset" blir vitaktig? Kommer det in vatten eller hur artar det sig? Ingen olja verkar läcka ut, så det vore ju konstigt om vatten kommer in, men inte ut???
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Oljor i allmänhet brukar bli vita när det kommer in fukt i dom... så är säkert fallet för dig med.

Kan ju vara någonstans långt upp på kedjehuset som fukten kommer in, svårt att säga.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
mikaelvoss skrev:
Oljor i allmänhet brukar bli vita när det kommer in fukt i dom... så är säkert fallet för dig med.

Kan ju vara någonstans långt upp på kedjehuset som fukten kommer in, svårt att säga.
Oljan blir ju varm när den går mot drerven oå när oljan svalnar blir det ju kondens:) det är det som hänt.
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
KimAlexander skrev:
Oljan blir ju varm när den går mot drerven oå när oljan svalnar blir det ju kondens:) det är det som hänt.
Visserligen sant, men det är konstigt att inte svärfars skoters olja blivit vit, vi använder samma olja (eller likadan om någon skulle känna för att vara vitsig..). Anväder vanlig DOT 4 växellådsolja. Det är dessutom en hel del metallspån, varför blir det det. Kedjan såg fräsh ut då jag kollade den, likaså dreven som nyligen är nybytta. Eller är det naturligt att det blir lite metallspån.
 

matzin

Aktiv medlem
1 jan 2006
62
0
6
finland korsholm
Ralle77 skrev:
Visserligen sant, men det är konstigt att inte svärfars skoters olja blivit vit, vi använder samma olja (eller likadan om någon skulle känna för att vara vitsig..). Anväder vanlig DOT 4 växellådsolja. Det är dessutom en hel del metallspån, varför blir det det. Kedjan såg fräsh ut då jag kollade den, likaså dreven som nyligen är nybytta. Eller är det naturligt att det blir lite metallspån.
metallspån i växelhuset är nog helt naturligt
 

PolFus9

Välkänd medlem
27 feb 2005
122
0
6
Gällivare Kommun
En liten detalj bara, DOT 4 är klassning på bromsvätska (även DOT 3 & 5).
Hoppas att det inte är det du änvänder i kedjehuset.
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
PolFus9 skrev:
En liten detalj bara, DOT 4 är klassning på bromsvätska (även DOT 3 & 5).
Hoppas att det inte är det du änvänder i kedjehuset.
Sorry, jag menade inte DOT 4...jag menade vanlig växellådsolja...minns inte riktigt beteckningen, jag förväxlade orden bara. Vanlig växellådsolja använder jag alltså.
 

Turture

Medlem
1 aug 2005
46
0
1
Om drev och kedja är ny så är det inte ovanligt att du får spån i oljan.Det brukar sitta en magnet i antingen i bottenpluggen eller i oljestickan som ska ta upp spånet.
Att oljan blir vit beror nästan till 100% att du fått vatten i den.Det behövs förvårnadsvärt lite vatten för att det ska bli vitt.
Hur det har tagit sig in kan man ju bara spekulera i men kondens tar ändå ganska lång tid att bilda.
Prova att byta olja till något annat märke,det är ju andå bara drygt en desiliter olja som ska bytas.Står skoter under plastpressening så får du mer kondensbildning eftersom plast inte andas ut värmen och fukten.
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
..ska prova att byta olja mot en riktig skoterväxellådsolja (om det nu har någon betydelse) för att se om det kanske finns oljor som är mer eller mindre beständiga mot kondensvatten..

Det ska dock tilläggas att den vita olja fortfarande är fet så att säga, den smörjer fortfarande som den skall, bara att den blivit vitaktig.
Ev. läckage får justeras till sommaren, nu får man passa på och köra så länge som vintern är kvar..

Projekt nummer två i sommar blir att lyfta ur boggien, gå igenom samtliga lager samt montera dropbrackets och sänka boggien för att få bättre lössnödrift.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Ralle77 skrev:
Det ska dock tilläggas att den vita olja fortfarande är fet så att säga, den smörjer fortfarande som den skall, bara att den blivit vitaktig.
Har inte oljan blivit tjockare? Den smörjer säkert. Frågan är hur bra den smörjer, särskilt när det är kallt för då fryser som bekant vattnet. Om oljan blir för tjock så tränger den inte in överallt som den ska.

Om olja och vatten vispas (i detta fall av kedja och drev) så bildas en emulsion. Olja och vatten är inte blandbar så det bildas små droppar av vattnet i oljan. Det är så man gör majonäs, med matolja, vatten och lite annat för smakens skull.

Hmm, det vart som en liten föreläsning det här. Var ju inte riktigt meningen, men jag hoppas att det finns lite nyttig info.
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Har nått ett till stadie i vita olja-problemet. Har nu upptäckt att det läcker ut "vit olja" från drivaxeln in mot mattan så att säga. Där kommer antagligen snö/vatten in oxå. Så jag misstänker att något lager skall bytas.

Nu är frågan...hur byter man lager??? Måste man riva hela boggien och drivaxeln?? Jag åker till fjällen på lördag morgon så jag har bara fredag eftermiddag på mig att fixa detta.

Behöver en utförlig förklaring... någon som har lust att ställa upp lite snabbt?

Eller kan jag köra som det är en vecka och ta det när jag kommer hem?? Kan något hända??
 

raggarn23

Medlem
14 mar 2006
32
0
1
BYT SNABBT SOM ATTAN LAGER OCH DU MÅSTE TA UT BOGGIN SEN ÄR DET LÄTT .det sitter en låsning på lagret en insex skruv ta loss den och sen använder du ett don som du knakar löss lite lätt

 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Vad kan hända om jag väntar en vecka?? Verkar oerhört struligt att ta ned boggien på en fredag e.m...känns inte aktuellt om det är så mycket jobb med det hela.
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej
e det kris byt olja å kör=) tvivlar på att det smäller nått
lagren som sitter i huset e säkert liks hög tid att byta i alla fall

då du renoverar så sätt in kapslade lager i växelhuset,det tippset fick då jag iomd att kedjan å dreven kan he spån i oljan så e det bättre med kapslade lager där
+ att du kan fylla huset med marinolja den oljan e ju tillverkad för att inte suga till sig vatten eller blanda sig så lätt med vatten..
samma med fett köp marinfett då det e svårare att få vatten i det än i vanligt fett..
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Tack för svaret! Nu kör jag en vecka, så får jag ta det då jag kommer hem!


Har noterat att det inte är ett lager som sitter på växellådssidan, utan en packbox och en o-ring. Men jag antar att det är samma sak där, den håller nog en vecka....
 

skidoo_mxz

Medlem
10 apr 2006
46
0
1
Östersund
Jag tror inte fukten kommer in utan bildas från oljan själv... När oljan blir varm lossnar molekylerna och blir vatten, det är därför man ska byta vid jämna mellanrum.
Oljan blir tunnare när den väldigt, väldigt lilla mängden vatten(molekylerna) från beståndsdelarna i oljan lossar och bildar "vanligt" vatten...
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Felet konstaterat. Packboxen på drivaxeln mellan växellådan och "det fria" så att säga var paj. Blir att byta...