Viper turbo, Mcx 190 eller 270?

Jaken1

Medlem
10 okt 2015
13
0
1
Hej,

Jag kör en M8000-14 idag och är sugen på en 4t turbo. Har provkört en viper mtx 153" mcx 190 med supertipvikter och kanske något annat gjort, vet ej säkert.

Nu till frågorna:
Tillslagsvarv ca4000rpm mcx190, finns det några kit som ger mjukare ingrepp och mindre av/på känsla vid långsam körning? Motorn är ju stark som en häst, borde räcka med drygt 3000rpm utan att den känns trött.

Gassvaret är väldigt bra med 190hk, hur kommer jag uppleva en 270?

Försäkringen med 190 var tydligen inget problem om olyckan är framme, hur är det med 270? Funkar det samma?

Maskinen jag provade hade inget abris-kit, har hört att det inte passar med turbo för att den går för högt med skidorna vid klättring? Erfarenheter?

Är det vanligt att motorn tar skada om man skjuter en rem på full gas?

Har läst på forumet utan att hitta bra svar, exempelvis turbotråden.
 

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Testkörde en Viper MTX (N/A) med orginalvariator som slår till vid ungefär 4000 rpm, Upplevde inte tillslaget som ett problem i lössnö när man vant sig vid det. Borde gå att få ett kit med lägre tillslag om du pratar med nån firma som gör variatorkit till yamaha, typ KN Racing eller NTC.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Hej,

Jag kör en M8000-14 idag och är sugen på en 4t turbo. Har provkört en viper mtx 153" mcx 190 med supertipvikter och kanske något annat gjort, vet ej säkert.

Nu till frågorna:
Tillslagsvarv ca4000rpm mcx190, finns det några kit som ger mjukare ingrepp och mindre av/på känsla vid långsam körning? Motorn är ju stark som en häst, borde räcka med drygt 3000rpm utan att den känns trött.

Gassvaret är väldigt bra med 190hk, hur kommer jag uppleva en 270?

Försäkringen med 190 var tydligen inget problem om olyckan är framme, hur är det med 270? Funkar det samma?

Maskinen jag provade hade inget abris-kit, har hört att det inte passar med turbo för att den går för högt med skidorna vid klättring? Erfarenheter?

Är det vanligt att motorn tar skada om man skjuter en rem på full gas?

Har läst på forumet utan att hitta bra svar, exempelvis turbotråden.

tror inte det går att ta en vagnskadeförsäkring på 270 hk, bara trafik... i allafall på svedea..