Viper Mountain vs Mountain Max?

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Har tänkt köpa en Yamaha Mountain och då finns det ju som bara 2 val inom mina penga rammar. och det är ju då en MM700 eller en viper Mountain. det ändå som jag hört är väll att vipern ska vara lite vassare men då ochså 20 kg tyngre vid en bänkning. så nu vill jag höra bra och dåliga saker och var för ni tycker den är bättre? vill få lite info innan jag bestämmer mig vill höra allt nu bränsle förbrukning mm.
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Ja vad kör du mest? Led el puder?

Soppaförbrukningen talar nog till MM:ens fördel litegrann. Skiljer ju inga stora mängder. Hur mkt kör du på ett år? Om de skiljer ngn deciliter/mil hit el dit blir ju inte så stora pengar i slutändan.

MM:en är en fin hybrid. Bra på led & hyffsad vid sidan om. Smidigare & mer lätthanterlig i lössnön motför vipern.

Vipern har ju några kusar till samt några extra kilon. Lite jobbigare efter led samt lite mer tungjobbad i pudret. Hitta gärna en som är förlängd till 384cm.

Lycka till med skoterköpet!
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Ja jag kör väll mest puder och en cirka 400 mil per år. det är ju som bra att veta hur dom går i snö här cirka 15 mil ovan för luleå. har du haft en viper eller mm? hur mycket drog den mer exakt vid riktig hård körning? tack för svaren :D
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
MM'en är riktigt fin faktiskt. Men Vipern är mer förfinad. Vet dock att vipern kan dricka en del soppa om man inte sköter om den och rengör avgasportarna. Oljeförbrukningen är ca 60% av MM. Lyset är grymt bra på vipern.

Och har det varit -30 under natten så är vipern betydligt roligare att dra igång...
Tre , fyra drag sen perfekt tomgång.. MM'en kräver sin man att dra igång då...

Så länge vipern är orginal i motorn lär du aldrig ha några problem.
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Tackar allt ni skriver hjälper nu börjar det luta åt Maxen har själv hört att den är bra. jag tror då själv att jag är man nog att dra i gång vipern inte det som kommer bestämma nå jag är 16 år 190 lång och väger 90 kg så sen så har man ju dragit i gång pappas gammla v-max 4 och den är inte lätt dragen.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Tackar allt ni skriver hjälper nu börjar det luta åt Maxen har själv hört att den är bra. jag tror då själv att jag är man nog att dra i gång vipern inte det som kommer bestämma nå jag är 16 år 190 lång och väger 90 kg så sen så har man ju dragit i gång pappas gammla v-max 4 och den är inte lätt dragen.
Tror du resonerar rätt faktiskt. Åker MM själv och är grymt nöjd. Funderade länge på att byta till Viper MM eller annat, men har insett att MM:en går grymt bra som allround-/crossoverskoter. Inte bäst på något men ruggigt bra på det mesta. Pipor och variatorkit gör verkligen grym skillnad i hur den går, även om det finns annat som jag definitivt skulle göra före pipor mm.

Hör av dig om du vill ha tips på vad du bör göra beroende på hur du åker. Pm där du beskriver hur du åker så ska jag ge dig lite tips på hur du ytterligare kan förbättra din åkning. Att bestycka ned är dock givet, då de går rejält fett orginal. Sänkte min förbrukning från ca 3 l/mil till att som fint inställd orginalare dra 1,8 l/mil och då åker jag 80-90% friåkning med lite lagom med lek. Med pipor och variatorkit så kan du direkt lägga på 1 l/mil ytterligare.

//Rob
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Tror du resonerar rätt faktiskt. Åker MM själv och är grymt nöjd. Funderade länge på att byta till Viper MM eller annat, men har insett att MM:en går grymt bra som allround-/crossoverskoter. Inte bäst på något men ruggigt bra på det mesta. Pipor och variatorkit gör verkligen grym skillnad i hur den går, även om det finns annat som jag definitivt skulle göra före pipor mm.

Hör av dig om du vill ha tips på vad du bör göra beroende på hur du åker. Pm där du beskriver hur du åker så ska jag ge dig lite tips på hur du ytterligare kan förbättra din åkning. Att bestycka ned är dock givet, då de går rejält fett orginal. Sänkte min förbrukning från ca 3 l/mil till att som fint inställd orginalare dra 1,8 l/mil och då åker jag 80-90% friåkning med lite lagom med lek. Med pipor och variatorkit så kan du direkt lägga på 1 l/mil ytterligare.

//Rob
tackar bra skrivet. ja jag kör nästan alltid lössnö åkning med en sån där fin pumpgasning hela tiden så alla skotrar jag kör dricker mycke typ sxr 500 jag har nu ligger kring 4 liter och det har inte jag råd med utan jobbb. vars bor du och hur mycke munstyckade du ner på varje cyle? vad tycker du jag ska modda först om jag köper jag är ju ganska lång så sitter inte styrhöjare är ju det givet. sen typ variator kitt? reedspacers? bättre dämmpare? quick rods eller vad dom heter? nå annat bara säga så får jag veta. vill gärna få ner bensin förbrukningen lite till. inga problem med meka lite farsan har trimmar yamaha i 30 år så han vet allt om det är nå jag inte fattar eller inte kan göra själv så. tack för alla svar :D
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
han du säga vad den tog vid riktigt hård körning i lössnö innan du munstycka om den sen efter? det är mest så jag kör :D
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
max du har delvis rätt där men jag som kör nästan 400 mil per år utan inkomst har ett litet problem med min sxr och vill dock inte dra på mig en liknade maskin kanske därför lite jag kolla på tripplarna dom går i evigheter och tar ganska lite bensin. och vet att dom går som in i hel*ete med pippor och har ett grymt ljud alltid haft yamaha ska nog inte förändras än.

vmax 540 den ända riktiga tävlings skotern / tro inte jag stavat fel det togs in 20 st i sverige 1983 en står i våran boda.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
tackar bra skrivet. ja jag kör nästan alltid lössnö åkning med en sån där fin pumpgasning hela tiden så alla skotrar jag kör dricker mycke typ sxr 500 jag har nu ligger kring 4 liter och det har inte jag råd med utan jobbb. vars bor du och hur mycke munstyckade du ner på varje cyle? vad tycker du jag ska modda först om jag köper jag är ju ganska lång så sitter inte styrhöjare är ju det givet. sen typ variator kitt? reedspacers? bättre dämmpare? quick rods eller vad dom heter? nå annat bara säga så får jag veta. vill gärna få ner bensin förbrukningen lite till. inga problem med meka lite farsan har trimmar yamaha i 30 år så han vet allt om det är nå jag inte fattar eller inte kan göra själv så. tack för alla svar :D

Bestyckningen kräver mer analys än vad jag vet här. PM!

Pumpgasning är det som gäller vid boondocking.

Prio för dig som är lång är 4" styrhöjare eller mer. Det kräver ny, broms, gaswire. Quickrods är givet. Det blir en helt ny skoter! Gillar själv även bredare skidor, men det ska du fundera på. Hur mycket har du att spendera på mods och hur länge ska du ha den kvar? Vet jag det så vet jag vad jag kan välja mellan för mods, eller om pengarna räcker till allt. =)

//Rob
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har en MM. Kan ju tyvärr inte säga så mycket innan jag kört den på snö.

1. Skönare körställning (styrhöjare osv som robster skrev)
2. Pipor o ett vettigt V-kitt tsm med ombestyckning.
3. Non-slip och ett par andra skidor.
4. Quickrods
5. Bättre dämpare
6. Crosshuv

Den prio ordningen hade jag då lagt pengarna på.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Har en MM. Kan ju tyvärr inte säga så mycket innan jag kört den på snö.

1. Skönare körställning (styrhöjare osv som robster skrev)
2. Pipor o ett vettigt V-kitt tsm med ombestyckning.
3. Non-slip och ett par andra skidor.
4. Quickrods
5. Bättre dämpare
6. Crosshuv

Den prio ordningen hade jag då lagt pengarna på.
Bara för att vara lite motvals så skriver jag här min egen högst personliga ordning beroende på min åkstil mm.

1. Bestyckning
2.Styrhöjare
3. Quickrods
4. Bredare skidor
5. Öhlinare (eventuellt ska denna och skidor byta plats)
6. Pipor, bestyckning och variatorkit

Eventuellt kan jag faktiskt tänka mig att åka utan pipor bara pga att räckvidden ökar med 10 mil och det är värt ruggigt mycket.

//Rob
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Viper mountain är ju en förbättrad mm. Den som påstår att mm är bättre överlag har fel enligt mig. + att viper är snyggare och lite mer modern än mm i utseende . finns 5 blå viper mountain i sverige, resten röda/svarta
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Viper mountain är ju en förbättrad mm. Den som påstår att mm är bättre överlag har fel enligt mig. + att viper är snyggare och lite mer modern än mm i utseende . finns 5 blå viper mountain i sverige, resten röda/svarta
De flesta på andra sidan pölen tycker att mm är bättre när det handlar om lössnökörning. Å andra sidan så är det ju ens egen upplevelse som spelar roll.

//Rob
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Sant, har aldrig ägt en mm men ser man på hela skoter så är viper bättre..
Skratt. Har aldrig ägt en Viper och säger motsatsen. drygt 10 kg mer vikt fram på skidorna, högre bränsleförbrukning och endast marginellt bättre motor gav iaf inte mig ståfräs. Provat några och den enda som gav mersmak var en med öhlinare runt om och SLP pipor. Fast det var mest för kraften som kom med piporna. Tyngden gillar jag inte alls. Inte ens på min egen mm som är drygt 10 kg lättare i framänden.

//Rob
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Vad är de som gör att Vipern väger 10kg mer ??
Jag tror inte du märker dom där 10kg extra när du kör.