viper med slp pipor

srxOlsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
187
1
16
51
Rimbo sweden
Hej
Funderar på att köpa en viper som det sitter slp pipor på, orginal medföljer.
Är det någon som har erfarenhet av hållbarheten på motorn o drivlinan?
Blir den mycket försämrad så man bör överväga att montera orginalet igen eller?
Stämmer det att piporna ger ca 30 hkr?
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
det borde vara lag med pipor orginal på yamaha tripplarna.
och ja dom håller. och ja effekten ökas marginalt!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Trippel på Vipern ger fina kusar, men motorn håller inte lika bra som om den vore orginal.
Har den gått långt kan du nog räkna med att få byta kolvar.
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
har man pipor på vipern så ska du se till att du har ett variatorkit också så du får ner hästarna i backen. ett tips! :p
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Viper är fin med pipor, men hållbarheten blir inte som orginall. Viktigt att den får rätt kylning och att du justerar förgasarna rätt. Finns att köpa en annan topp-packning så att motorn kylls på ett bättre sätt. Om du köper en 02:a så bör nästan en extra kylare vara monterad om man ska ha pipor på den. Enligt Bender så ska man modda toppen på 04:an om man ska ha pipor. Slp och bender har schyssta pipor till vipern, bender piporna ligger på samma topp varv som en orginall. Motorn tar nästan alltid lite mer stryk av att varva mer. Jusstera förgasarna och rätt variatorbestyckning så är det värt det skulle jag tro .
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Viper är fin med pipor, men hållbarheten blir inte som orginall. Viktigt att den får rätt kylning och att du justerar förgasarna rätt. Finns att köpa en annan topp-packning så att motorn kylls på ett bättre sätt. Om du köper en 02:a så bör nästan en extra kylare vara monterad om man ska ha pipor på den. Enligt Bender så ska man modda toppen på 04:an om man ska ha pipor. Slp och bender har schyssta pipor till vipern, bender piporna ligger på samma topp varv som en orginall. Motorn tar nästan alltid lite mer stryk av att varva mer. Jusstera förgasarna och rätt variatorbestyckning så är det värt det skulle jag tro .
Instämmer och dessutom är det kolvbyte var 500:e mil enligt ägarna på Totallyamaha som både är många och fulla av erfarenheter. Kör man längre så är risken för ras överhängande och då blir det förstås svindyrt att fixa.