Viper-kedjehusdemontering/drivaxel!

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Hallå alla Yamaha-skruvare!
Som Ski-doo indoktrinerad åkare så har det nu fallit sig så att en Yamaha införskaffats inför denna säsong (Viper Mnt). Eftersom 3650 alldeles för lite att paddla med så är en 3840 under montering. Nu till problemet:
Demonteringen av drivaxeln racklar så jag håller på att förlora förstådet. Detta är gjort:
-lager och lagerhållare på variatorsidan demonterat
-kedja, drev borta
-kedjehus dränerat och lossat från fästen, men....

Länkaget för parkeringsbromsen, hur i helv.. får man loss det. Den genomgående bulten går ju rakt i i röret för glykolen! Är det överhuvudtaget nödvändigt att ta bort detta för att lyckas få loss axeln?

Det måste ju finnas ett gäng med folk på brädan som bytt mattor på Viper´s! Tips!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jadu, jag har haft lös detta då jag hade Viper. Men hur jag än funderar så kommer jag inte ihåg hur det såg ut kring parkeringsbromsen.

Har du nån bild över hur det ser ut?
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Jadu, jag har haft lös detta då jag hade Viper. Men hur jag än funderar så kommer jag inte ihåg hur det såg ut kring parkeringsbromsen.

Har du nån bild över hur det ser ut?
Nja, inte det. Möjligen hinns det med att fixas under veckan.

Ja G blIr gaL eN....
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Step #15
Next remove the (4) 14mm bolts that hold the chaincase onto the tunnel.One is on top right with a nut on the back going thru the bulkhead.

Then wiggle the chaincase towards you with the brake rotor until its off the top,bottom shaft.Sometimes its a pain because the top shaft is keyed.You may have to pry on it to get it off.Spray wd-40 or lube on shaft to help it back on if needed.

Alltså; bromsskivan skall alltså följa med kedjehuset?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det låter så av texten att döma, och jag har tror jag gjorde nåt liknande för ett par år sedan. Måste finnas nån mer på forumet som gjort detta lite mer nyligen som har lite minne med sig.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Ok, operationen nu klar.
Det var bara att rycka loss kedjehuset tillsammans med bromsskivan. Bara se till så att man inte slarvar bort styrklacken som låser skivan mot axeln.

När väl huset är borta så går resten som smort :) Bara hålla tungan rätt i mun då drev och kedja skall tebax!

Tackar återigen för engagemanget Micke.