Viper -04 mot Vector sp -06

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Jaa, har funderingar på att sälja Vipern och köpa mig en Vector sp -06, är det ett klokt val? Nån med en Vector som har några synpunkter på just -06:an?

Såå, kommer jag ångra mig eller kommer jag bli nöjd?

Mvh
 
13 jan 2008
44
0
1
Storuman
Gjorde precis samma sak för 3 veckor sen, bytte in min Viper -02 mot Vector ER SP -06, är helt kanonnöjd! Vectorn inbjuder ju till lite "aggresivare" körning om det är lite slagiga spår. Prestandan på motorn är faktiskt bättre på Vipern, dom drar precis lika när dom liks drar, men 4-taktaren är inte lika rapp på gassvaret som Vipern, detta eftersom det sitter "vacuum"förgasare, samma som på endurocyklar och bilar, men gudomligt vridmoment:) Och går kanonbilligt, på körning där viper legat på 2,3-2,7 ligger vector på 1,6-1,9.
Körställningen är ju helt kanon, sitter ruskigt skönt. Dämperiet funkar bra, ställbara öhlins fram, ställbar kayaba i bakreboggien. I främre sitter det en vanlig kayaba.
Du får vara beredd att lägga ner lite justering på fjädringen innan du får den som du vill.
Har själv schimsat på både bakre o främre boggiedämparna och släppt fjädern till mjukaste bak i boggien, har dragit in boggien lite, (tror det var till 4:e håler uppifrån räknat). Men helt klart en kanonskoter när man börjar lära sig att justera och köra den!:)
Du blir inte besviken!

PS. Sorry för det långa inlägget, kunde inte hålla min iver!:)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vectorn är fin. Men förvänta dig inte vara snabbare på en guppig led, där vinner vipern lätt. Du lär säkert få bättre komfort på Vectorn.
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Gjorde precis samma sak för 3 veckor sen, bytte in min Viper -02 mot Vector ER SP -06, är helt kanonnöjd! Vectorn inbjuder ju till lite "aggresivare" körning om det är lite slagiga spår. Prestandan på motorn är faktiskt bättre på Vipern, dom drar precis lika när dom liks drar, men 4-taktaren är inte lika rapp på gassvaret som Vipern, detta eftersom det sitter "vacuum"förgasare, samma som på endurocyklar och bilar, men gudomligt vridmoment:) Och går kanonbilligt, på körning där viper legat på 2,3-2,7 ligger vector på 1,6-1,9.
Körställningen är ju helt kanon, sitter ruskigt skönt. Dämperiet funkar bra, ställbara öhlins fram, ställbar kayaba i bakreboggien. I främre sitter det en vanlig kayaba.
Du får vara beredd att lägga ner lite justering på fjädringen innan du får den som du vill.
Har själv schimsat på både bakre o främre boggiedämparna och släppt fjädern till mjukaste bak i boggien, har dragit in boggien lite, (tror det var till 4:e håler uppifrån räknat). Men helt klart en kanonskoter när man börjar lära sig att justera och köra den!:)
Du blir inte besviken!

PS. Sorry för det långa inlägget, kunde inte hålla min iver!:)
Sådana svar uppskattas! ;)
Hur upplevs den i djupsnön jämfört med Vipern? Sitter det 32mm mattor org eller?
 

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Den går skit i lössnö. Hade en vector sp en vinter och det är nog den sämsta skotern jag har haft, om man bortser från XLV:n jag hade då i början när det begav sig.

Vector SP är en mycket fin långfärdsskoter och man kan åka fort efter bra leder med den. Som vanligt på Yamaha är både skidor och matta värdelösa.

Varför jag inte gillar vectorn för 5 öre är för att den inte alls passar min körstil. Säkert en fin skoter för dom som gillar turer på 4893859324 mil i ett rasande tempo, till all annan körning finns det bra mycket bättre skotrar att köpa.
 
13 jan 2008
44
0
1
Storuman
Sådana svar uppskattas! ;)
Hur upplevs den i djupsnön jämfört med Vipern? Sitter det 32mm mattor org eller?
Blev faktiskt överraskad över snöegenskaperna, killen som hade den innan sa att den var en gris i snön. Men efter att ha kört viper så tycker jag denna inte alls är så farlig, absolut inget problem att bryta omkull och trixa på uppför backar, tror det mycket beror på den höga körställningen, vipern är ju som att burka omkull en gocart;) Den hänger sig inte heller lika lätt som vipern, jag tar mig faktiskt lika bra med vectorn som brorsan med sin Lynx RC 800. Det som jag kan tänka mig gör mycket är att byta mattan, så den skottar lite mer. Har även hänt att den dykigt ner i snön, detta tror jag blir bra mye bättre med andra skidor, är ju väldigt smala original.
Har du problem med dåligt effekt i handtagsvärmarna så är detta inget fel, hade det på min med, men problemet är att på väldigt många nyare yamaha 06-08 så är dom kopplade fel, blev en välda sprutt på dom efter omkopplingen:)
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Den går skit i lössnö. Hade en vector sp en vinter och det är nog den sämsta skotern jag har haft, om man bortser från XLV:n jag hade då i början när det begav sig.

Vector SP är en mycket fin långfärdsskoter och man kan åka fort efter bra leder med den. Som vanligt på Yamaha är både skidor och matta värdelösa.

Varför jag inte gillar vectorn för 5 öre är för att den inte alls passar min körstil. Säkert en fin skoter för dom som gillar turer på 4893859324 mil i ett rasande tempo, till all annan körning finns det bra mycket bättre skotrar att köpa.
Det där lät ju inge vidare kul. Man vill ju kunna köra ospårat också..
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Som vanligt så är ingen maskin från Yamaha färdig... Viper med 32mm matta går ypperligt i lös snö. RX-1 med 32mm matta (samma chassie som vector) går inte lika bra.
Ska du ut i snö så byt matta, nu finns det olika definitioner på lös snö osv.. RX-1an klarar av rejält med lös och djup snö om det är öppet... Alla klagar på Yamma i lös snö , frågan är om dom kan köra ;-)
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Ja sitter jag och funderar så är det ju väldigt sällan över 1m snö där jag åker så man ska kanske inte hänga upp sig på att den tar sig fram dåligt.

Allt det där går ju att fixa med exempelvis turbo.. ;)
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Japp, då var det verklighet! Bytte in Vipern mot en Vector SP med 250 mil på mätaren. Och oj vilken skillnad, körställningen måste man bara älska! :) Och motorn, vilket vrid...Längtar tills imorrn då man kan dra en lååång repa.
 
13 jan 2008
44
0
1
Storuman
Japp, då var det verklighet! Bytte in Vipern mot en Vector SP med 250 mil på mätaren. Och oj vilken skillnad, körställningen måste man bara älska! :) Och motorn, vilket vrid...Längtar tills imorrn då man kan dra en lååång repa.
Mmm..vad var det jag sa?:) Se nu bara till att justera, justera, justera. Du har mycket att vinna, det beror ju iof på vilken körning man har