vinter

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
nån som har hört nåt om den kommande vintern om nån av de så kallade experterna har tittat i spåkulan :eyebrows:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Ja det skulle vara roligt med lite väder nåjdningar :eyebrows: Det har dock börjat illa. Förra året då vintern var extremt sen i mina trakter så åkte jag skrillor på blankis den 7 oktober. För 2 år sedan åkte jag 2-3 mil skoter den 23 Oktober. NU kräkregnar det och är 5 grader varmt. ILLA ILLA

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Ja det skulle vara roligt med lite väder nåjdningar :eyebrows: Det har dock börjat illa. Förra året då vintern var extremt sen i mina trakter så åkte jag skrillor på blankis den 7 oktober. För 2 år sedan åkte jag 2-3 mil skoter den 23 Oktober. NU kräkregnar det och är 5 grader varmt. ILLA ILLA
Dock kan det vända rätt fort, det vet iallafall vi kustbor ^^

Descartes

Medlem
26 sept 2012
12
0
1
SAIK
Enligt "Väder-Per" så spås det att det ska bli en kall & lång vinter.
Prognosen kan då tolkas som normal vinter + i Norr och som vanligt, frost (snökaos) i Söder.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag har sagt att det ska börja snöa den 23:e Oktober utanför Örnsköldsvik, och då äre bannemä så!

Nämen vi har det iallafall kallare här nu än förra året, så jag hoppas på vinter i November.

Förra året kom det rätt mycket snö den 9:e Dec, sen vart det blaskigt som bara den resten av månaden. I Januari började det vräka ner, sen hade vi puder nästan hela säsongen, men det var fortfarande en alldeles för kort säsong.

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Föregående säsong var bra, visserligen för kort men väldigt bra med snö. Eftersom det inte varit nån värme öht i år så ser det ju ljust ut.

Nu vart det ju varmt igen när älgjakten drog igång (som vanligt), men här brukar det sällan ha kommit nån märkvärdig snö före skoterns dag.

Tålamod gott folk, kanonföre väntar. :)

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
Kom några lätta snöflingor idag när jag var i skogen på älgjakt, men hemma i byn regnade det bara. Men det är nog inte långt borta nu.

Dock är jag orolig för att det här uttalandet ska stämma. "Det kommer ungefär lika mycket nederbörd varje år"
Vilket betyder (om det stämmer) att det blir lite snö i vinter. Förra sommaren var den bästa på länge, sjukt varmt och knappt en droppe regn förrän på hösten då det regnade ungefär som det gjort/gör nu. Sedan kom vintern och så mycket snö som vi hade ifjol har vi inte haft på länge. Nu i sommar har det inte varit annat än kallt och regnat för utom några få fina dagar och nu är det ju som sagt också i princip regn varje dag.

Men jag hoppas att det är bullshit och att vi får en lika snörik vinter som ifjol och gärna några veckor längre.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Kom några lätta snöflingor idag när jag var i skogen på älgjakt, men hemma i byn regnade det bara. Men det är nog inte långt borta nu.

Dock är jag orolig för att det här uttalandet ska stämma. "Det kommer ungefär lika mycket nederbörd varje år"
Det är ju nytt år efter 31/12 =P

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Förra året var ju en av dom bättre vid norrbottenskusten. Iofs inte särskilt mkt snö men januari och februari var ju ganska milt.

Året innan var det massor med snö men -30 från slutet av dec till 8 mars då det blev 10+ = ridå.

(någon dag var förstås mildare men inte många)

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Lite kyla innan snön skulle inte sitta fel. Hos oss så brukar sällan kälen hinna med att frysa i ordentligt så backen mättar ur supersnabbt såfort solen tittar fram. Näe ett helt gäng minusgrader fram till slutet på november sen kan det få komma lite blötsnö och bilda ett hårt bottenlager med lite fäste och fjädring mot alla stubbar och stenar. Sen får det komma puder i överflöd :) Men gärna under en tvåveckorsperiod så att plogbilar och alla får skotta undan i lugn och ro :p Sen får det ju gärna komma en dessi om dagen resten av vintern :O gör mig ingenting :p Någon plusgrad någon gång då och då så det får sätta sig lite :D

Will I am

Välkänd medlem
16 jan 2012
122
2
18
Vännäs
Hur kan ni påstå att förra säsongen var kort? Visst den kom väll 1 månad sent men varade över en månad längre än en vanlig vinter. T ex i Hemavan blev det aldrig sommar, där var det höst på fjällen! Vk postade en bild från *Kungsleden?* En från i somras och en från sommaren 2008 där det blommade på bilden från 2008. denna sommar har det legat mycket snö i Hemavan trakterna!

Dock kan jag väll inte påstå att de ens var en säsong runt sundsvall, var å köpte min bil där i mars å då var det i stort sätt bar mark. Och jag körde nästan i juni 1,5 mil norr om vindeln :)