Vinkeln på variatorkonan

wiktorin

Medlem
4 nov 2007
43
0
1
hemma
Hej är det nån som är bra på trigenometri, skulle behöva veta vinkeln i grader
på en 30 kona . Variatorn bottnar på vevaxeln och behöver modefieras.

Tack på förhand
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Berätta gärna hur det löste sig så kan andra som hittar den här tråden också dra nytta av informationen.

Generellt så är det två saker som är av intresse på vaiatorkonor. axelns diameter och konvinkeln.
Vanligaste vinklarna är 1:10 och 1:7,5
 

wiktorin

Medlem
4 nov 2007
43
0
1
hemma
Jo så här blev det, jag provade att räkna ut vinkeln med sinus, cosinus och allt annat dravel utan större lycka.
Så det slutade med att jag satte indekatorklockan på stålhållaren och satte upp en avkapad variatortapp i chucken. När visaren stod still var det bra. Gradtalet hamnade på ca 0.5grader enligt skalan på stålhållaren. Nu är det så att skalan på svarven inte var bättre än 0,5 graders , så även om jag kunnat räkna ut vinkeln så har det blivit mellan (tummen o pekfingret).
Om det nu är så att variatorn bottnar mot tappen och man inte har någon indekatorklocka så är det bättre att ta ett par tiondelar mer längst in där materialet skall bort och göra en släppning mot tappen än att riskera att variatorn rider på tappen längst ut.Jag kollade detta med att färglägga tappen med en tuschpenna och snurra variatorn försiktigt runt , färgen skall försvinna på hela tappen utom längst ut där man svarvat släppningen i variatorn. Om man däremot skall repa hela konan om man lyckats sabba den , måsta man nog köra med indikatorklocka.
Hoppas att detta hjälper nån fler.