vill veta allt om phazer fx... ni som kört berätta!

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Har läst i denna tråd + den andra tråden som länkades i början och det klagas på dåliga/mjuka dämpare, varför har Yamaha alltid haft detta problem med att ha sämre boggidämpning än andra märken. Ja Phazerns kanske går att schimsa in men för den körning Phazern är gjord för tycker man nästan att dämparna bör vara snäppet för hårda.
Sämre boggie dämpning än andra? Jag är då otroligt nöjd över hur boggien fungerar på min efter det lilla jag hunnit testa.
 

Vector_SP

Välkänd medlem
7 jan 2006
134
0
6
nej.. den drar inte en 600 tvåtakt från stillastående....men har verkligen nån på allvar trott de...? vi testade både stillastående o rullande.... men..... jag tycket det är pinsamt dåligt av en 600 sdi rev-06 att de skiljer endast ca 50m till revens fördel upp till 110km/h o lite mindre.. ca 40m från rullande.... då var det ett åttryckt spår av en pistmaskin... men ändå riktigt mjukt.... är det stenhårt kommer det att skilja ännu mindre.... jag är imponerad av de 80hp som de bara är.... vi körde under dagen rejält gropiga leder men fina hopp.... inte ETT genomslag.... visst är den mjuk till en början men de måste den vara om den ska va följsam med en sån lång fjädringsväg..... inte behov av nån shimsning.... justera på comp/retur om de skulle kännas så...inte än allafall.... fx:n är GRYM!!!
hur mycket skiljde det efter 80 km/h då ? Det är väl inte pinsamt dåligt av reven,det är ju inget fel på dens acc.
 

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
hur mycket skiljde det efter 80 km/h då ? Det är väl inte pinsamt dåligt av reven,det är ju inget fel på dens acc.
de är ju inte så att jag hade möjlighet att mäta vid 60.80.100 km/h i meter utan de är ju bara en snabb bedömning vid ett tillfälle.... då förstår nog de flesta att det är ett ungefärligt avstånd som bedöms o inget annat. de är min högst personliga åsikt som säger att de är pinsamt.... 45hp mer är de ju ändå frågan om..... o vid de tester vi körde så tycker jag att de 80hp jag hade konkurerade FÖR bra.... reven är ju för de en mycket bra skoter men jag tror de blir sista året för den.... den ÄR gammalmodig... när jag provade den i fredags så känndes de som att sätta sig på en låg mjölkpall.
 

Vector_SP

Välkänd medlem
7 jan 2006
134
0
6
hehe ne det förstod jag men jag tänkte att det borde skilja lite mindre då för jag antar att phazern drag inte kommer efter 80 precis :p
 

davve80

Medlem
24 okt 2006
24
0
1
ö-vik
de är ju inte så att jag hade möjlighet att mäta vid 60.80.100 km/h i meter utan de är ju bara en snabb bedömning vid ett tillfälle.... då förstår nog de flesta att det är ett ungefärligt avstånd som bedöms o inget annat. de är min högst personliga åsikt som säger att de är pinsamt.... 45hp mer är de ju ändå frågan om..... o vid de tester vi körde så tycker jag att de 80hp jag hade konkurerade FÖR bra.... reven är ju för de en mycket bra skoter men jag tror de blir sista året för den.... den ÄR gammalmodig... när jag provade den i fredags så känndes de som att sätta sig på en låg mjölkpall.

vill bara inflika att 50 meter är ganska mycke 0 -100 :cool:
 

Ronk@n

Aktiv medlem
13 feb 2006
78
0
6
Luleå
Jag har nu kört ca 30 mil med min Venture MP och det är ingen raket....men hanterbarheten är faktiskt överraskande bra.
Men vad vet jag ....jag är bara en gubbe med en långbandare !

Jag ska nog ge er en match efter leden i år =)

Mvh//Ronk@n
 

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
vill bara inflika att 50 meter är ganska mycke 0 -100 :cool:
nja!om man ska spotta den längden så.... i 100km/h så rullar du 50m på ca1.6sek:rolleyes: så man får nog hålla spakarna på plats om man ska hålla de metrarna till kurva 2....o stillastående starter är de så sällan jag gör på leden.... men allt är ju relativt... de verkar som de är många som har reven som sitt skötebarn :D
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Har kört min mountain lite 5 mil och den är över alla förväntningar.
Håller jämna steg mot en Lynx X-trim-06( 600sdi) upp till 70 km/h, kanske att jag hade lite bättre fäste! Jag har bytt till Öhlinare i boggien och har kanske lite mer att önska av dämperiet i fram. Väntar fortfarande på svar ifrån Yamaha varför jag inte har styrkrokar (det står på deras hemsida att det ska vara monterat). Men jag är otroligt nöjd, har iof inte provat att klättra med den, men det är väll ingen som tror att det är en fullfjädrad klättrare?

Håll oss el iaf mig gärna uppdaterad om dina intryck av maskinen...:)
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Hej! Drar upp en gammal tråd för att det stod lite om dämpningen här. Har precis köpt min första skoter, det blev en Phazer 08. Så skrev en "kompis" att ja var tvungen att fixa dämparna direkt, då har han inte ens sett den, vet vad de är för årsmodell eller något.

Har läst lite om att 06-07s dämpare var för mjuka, men har 08orna bättre eller? Behövs de shimsas? De e ju min första så kör väl inte så hårt.

Tacksam för svar.
Mvh
 

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Hej! Drar upp en gammal tråd för att det stod lite om dämpningen här. Har precis köpt min första skoter, det blev en Phazer 08. Så skrev en "kompis" att ja var tvungen att fixa dämparna direkt, då har han inte ens sett den, vet vad de är för årsmodell eller något.

Har läst lite om att 06-07s dämpare var för mjuka, men har 08orna bättre eller? Behövs de shimsas? De e ju min första så kör väl inte så hårt.

Tacksam för svar.
Mvh
Du kan ju prova först att köra och känna hur dämparna känns. Dumt att lägga ut pengar på nya om du inte behöver det.:)
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Nu är jag inte riktigt säker men jag tror att dämparna från 08 och framåt är bättre och på den du köpt sitter det väl fox float på i framvagnen. Själv köpte jag en phazer mtx -10 till frugan i veckan så det ska bli spännande att se hur den funkar.
 

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
Nu är jag inte riktigt säker men jag tror att dämparna från 08 och framåt är bättre och på den du köpt sitter det väl fox float på i framvagnen. Själv köpte jag en phazer mtx -10 till frugan i veckan så det ska bli spännande att se hur den funkar.
NY SKOTER til frugan:eek: det sitter inte fast hos vissa..:ciao:
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
07ans dämpare va skit men blev åtgärdat till -08. Av det jag hört så är det inga problem med -08an. Lycka till med skotern
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Nu är jag inte riktigt säker men jag tror att dämparna från 08 och framåt är bättre och på den du köpt sitter det väl fox float på i framvagnen. Själv köpte jag en phazer mtx -10 till frugan i veckan så det ska bli spännande att se hur den funkar.
Precis, fox dämparn sitter på. Blev lite orolig nu ändå när jag lagt ut endel pengar på att köpa första skotern. Tack för svaret!