vill ha info ang Edge 800 -03

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
hej det är så att jag fundrar på att byta till en edge 800 -03. jag kör edge 600 01 idag å tycker att edge chassiet funkar kannon är mycket nöjd med den men vill byta för att jag vill ha back och mera klös =). pratade med en som sa att från 03 å frammåt så sitter back standard på edge. nu till frågorna ang skotern

1. Är det back på ALLA edge 800 -03 standard eller bara på dom som är extrautrustade med det ???

2.Ungefär hur mycket ligger bensinförbrukningen på går det att köra dem på 2 liter/mil ???

3.försäkring ungefär vad skulle ni tippa på jag vet att det skiljer en del mellan olika bolag men ett ungefärligt pris. för ni som äger en måste ju veta vad ni betalar.???

4. kända fel eller något som krånglar på just 800:an jag tänker på tex motorn å så. för jag har läst på ett annat skoter forum en som skrev att pro xr 800 hadde problem med avgasportarna.??

5. Vad är ungefär rimligt att betala för en edge 800 -03 som gått runt 300 mil ???

jag tackar så mycket för svar MVH Andreas.
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
ja bytoken det var där jag hadde läst om att pro xr 800:an skar pga avgasporten. vet du om det sitter back orginal på alla 03:eek:r edge 03 fanns inte med på polarisman.com mvh andreas
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
ja bytoken det var där jag hadde läst om att pro xr 800:an skar pga avgasporten. vet du om det sitter back orginal på alla 03:eek:r edge 03 fanns inte med på polarisman.com mvh andreas
Det är ju liberty motor i -04:an och polaris i -03:an(iaf i min 500)
Sitter inte back på 500: orna iaf


Edit: Skulle ge kring 50-55 tusen för den, för 60-65 får du ju en 800 -04:a
 

turbomatti

Välkänd medlem
17 apr 2006
152
0
6
Pajala
nej det sitter inte back standard på -03or däremot på de flesta -04 utom pro xr tror jag! men det finns ett back kitt som man kan slänga på så att man får el back!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Du är medveten om att du förmodligen går miste om edge-boggien eller vilket år var det dom bytte till M10?
Visserligen så tycker väl många om den men det är ju en lite tamare led-boggie än edge.
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
jasså vad skiljer m10 boggin från edge boggin. jasså så det är inte back orginal da ?? för jag tycker att 03:an är snyggare så jag vill ha en 03 i stället för 04. men vad skulle ett back kitt kosta å sätta på ?? på pro xr 800:an sitter det elback orginal det vet jag. mvh andreas
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Några lösrykta boggie-relaterade citat ifrån en gammal tråd om samma maskin:

"M10 boggien som sitter på den skotern sägs vara helläcker! En aning brant attackvinkel som gör den halvdan i lössnö, men den duger nog gott o väl ska du se"

"Enda som jag tycker kunde vara bättre är boggiedämpningen som känns linjär och inte progressiv som jag hellre önskar. I övrig är prestandan helt OK och modellen är snygg. Köp!"

"Är väl som det skall eftersom M10:an faktisk till och med har regressiv dämpning. Det är detta som är unikt med denna boggi, blir faktiskt mjukare ju längre den går ihop. Ger en boggi som inte känns stum utan utnyttjar hela fjädringsvägen. Kräver dock dämpare av mycket bra kvalitet eftersom dom får jobba hårt i denna boggityp. Dock kanske inte helt optimalt för hopp och värsta våldningen, mer snabba ledrace."
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Vet inte året när dom bytte, kan vara att M10 kom på maskiner med vissa motoralternativ. Vet jag sett Gul-svarta Edge X:ar med M10 och den färgkombon var väl 2003.

Hur använder du skotern du har nu? Åker du enbart led, mycket på sidan av spåret i lössnön eller far du runt på crossbana/hoppar med den.
Vet inte om det där jag citerade från den där äldre Egde 800 -03 tråden är totalsanning. Vet bara hur bra Edgen tar sig fram i lössnö för att vara en kortmaskin och sen ska den ju duga till att rasta runt på crossbana och hoppa med också, 2002:a som jag kör. Men förmodligen hade jag klarat mig bra med en med M10 så "snäll" jag är mot min skoter. Men tror inte jag skulle vilja byta ändå.
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
jag kör mest led aldrig på några cross banor så jag skulle nog klara mig bra med m10 an skulle jag tro för edgar med m10 boggi är ju riktigt höga i boggin vilket jag tycker borde vara bra i lössnö ?? men jag är främst ute efter back å såå tycker ja att 03:an är snygg då den är svart. men vad skiljer edge 02 och 03 dämpar mässigt i fall 03an inte har m10 utan vanliga edge boggin??? mvh Andreas
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
På Pro XR 800'an sitter ingen back alls som standard, däremot på Pro X2 sitter det elback original.

Back sitter inte originalmonterat på Edgen. Ett back kitt till den kostar väl minst 5000 + montering, kanske ännu mera.

M10 boggien kom -03 och så vitt jag vet såldes bara 500'an och 800'an av edge'arna det året pga att det fanns så många 600 och 700'or kvar sen året innan. Det går att få tag i importerade exemplar, men de är ganska sällsynta. 700'an har jag dock sett flest av de två.

Om du frågar mig tycker jag att du ska behålla 600'an några år till och införskaffa diverse saker som tex v-kitt, ev. pipa/pipor, boyesen reeds, bättre matta m.m istället. Känns inte värt pengarna att byta upp sig 2 årsmodeller på den maskinen.

EDIT: Tydligen finns det -03'or med vanliga edge boggien, men är ytterst tveksam på om de såldes i Sverige..
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
joo men pitabroed jag vill ha back tänker inte kosta på skotern 10000kr för en back pengar man aldrig får igen vid eventuell försälning något år senare därför tänker jag byta å jag vill inte byta märke eller modell då jag tycker att edgen är en trevlig å fin maskin att köra en perfekt skoter till det jag använder min skoter till led körning lite friåkning å lite lek dock inga crossbanor eller sånt. men jag saknar en back... mvh Andreas ps å så går väll 800 bättre än 600. ? för jag har tänkt att sätta på en 38mm matta på edge 800an i fall jag hittar nån med back...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Jovisst, jag säger bara vad jag tycker. Har du tur så finns det billiga backväxel-kit på blocket/skrotar m.m som du kan köpa till din nuvarande/nästa. Självklart är det annars smartast att försöka hitta en skoter som redan har back ifall man ska köpa nytt.

Att 800'an går bättre än 600 vill jag inte påstå. Visst, 800 har mycket bättre vrid från botten men annars räcker en 600 jäkligt långt. Potentioalen märks ännu mer med lite justerande i variatorerna samt ombestyckning i förgasarna.

Samt med tanke på problemen som många haft med VES 800 motorn, det vill säga vevaxlar som gått av och avgasportar som ramlat in i motorn och orsakat haveri, är iaf för mig solklara anledningar att inte byta men det är ju jag det. Själv visste jag inte om problemen med dessa motorer innan jag köpte min 800, annars hade jag helt klart valt en annan maskin/motorstorlek.

Föressten så får du i princip aldrig igen några pengar du lagt ut på skotern vid försäljning...
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
okej så polaris 800 an krånglar mycket eller ? en bekant han körde 1000mil med sin edge 800 02. bytte aldrig någonting eller så tag han bort avgasportarna för att han skulle göra ren dom¨å då va ena dålig men han sätte tillbacka den å körde 100 mil till sen så släppte den å gick rakt in i cylindern. men då hadde skotern gått över 1000mil. jag vill tacka alla som kom har kommit svar. mycket bra fakta av er. är det nån mera som har något att säga om den hära maskinen så är det bara å göra ett inlägg =) mvh Andreas...
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
måste fråga har edge 700 03 problem med motorerna da ?? och om det är stora fel på edge 800 03 jag har nästan aldrig hört eller sett en edge som kar skurit eller annat haveri i motor är det så pass mycke fel på 800 03 på just motor så att man inte ska köpa ?? mvh Andreas
 

Ockelbo300s

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
16
Ockelbo
De flesta 800:eek:rna rån 03 har "vanliga" edge boggien och är utan elback, effektmässigt skiljer det inte mycket (om något) mellan en original 800 & 700 (ca 130 hk) och de axar lika bra. Skillnaden är framför allt motorkaraktären där 800:an har bättre bottendrag och 700:an är rappare, jag tycker personligen att 700:an är den bästa (faktiskt en av de bästa motorerna som Polaris gjort). Om du sätter trimpipor & reedventiler på 800:an går den riktigt bra och blir mycket bränslesnålare (,ed rätt bestyckning).
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Krånglar och krånglar.. Det finns vissa fabrikationsfel (de jag nämnde ovan) och det är de man ska passa sig för. Oftast är det bara lössnöåkarna som råkar ut för vevaxelshaveri då de oftast ligger och pressar fullt hela tiden, däremot ledåkarna brukar klara sig bättre. Finns dock inga 100% säkra uppgifter på detta. Vissa skotrar går över 1000 mil utan åtgärder, andra går bara några hundra (om ens så mycket) innan de råkar ut för haveri. Klen vevaxeln gäller även på 700 motorn.

Däremot är det desto fler som har råkat ut för trasiga avgasportar..
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
okej då karnse man skulle ta å köpa en edge 600 02 med back i stället jaja vi får se hur det blir men jag vet i alla fall att jag ska ha en skoter med back =) mvh Andreas
 

Polarislasse

Medlem
22 sept 2006
16
0
1
Vindeln
Jag tror inte du behöver vara orolig för att köpa en 800:a. Precis som "Ockelbo300s" skriver så har 03:an Egde boggie som standard och tyvärr ej back. Färgkombinationen var svart/gul. I övrigt 32mm matta o Fox Clicker i boogien. Jag är helnöjd över min maskin. Soppamässigt drar den under 2 liter hela tiden. Enda gången den dragit mer är när jag spårade i 60 cm nysnö och skjutsade samtidigt...men vilken skoter drar inte 3+ liter milen då? Det enda som jag funderar på att göra med maskinen är att sätta in tyngre variatorvikter så den växlar ut hårdare/högre toppfart. Jag kör mest på led och det känns som om ax och toppfart skulle vinna på det då motorn är klart "överdimensionerad" och orkar mer än utväxlingen är satt. På väg med 2 cm snö på (för att kyla ner boggien) så har jag fått upp den i drygt 180 på mätaren, men på led/sjö med 5-10 cm snö så växlar variatorn inte riktigt ut även om varven är det rätta och toppfart är runt 145 gissar jag. /L