vilket släp?

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Har tänkt köpa nytt släp nu till vintern, men har lite besluts ångest.
Vilket släp ska jag välja, ska frakta 2 skotrar på det, en sks och en kort.
4P Twin 185*330 18600:-
4P Twin xl 185*370 19500:-
4P Inline 185*370 21100:-
4P Big twin 210*380 22400:-
Lutar mot att det blir Twin xl eller inline, men vet inte riktigt, någon med några råd/förslag?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Vi har ett 4P Big twin 210*380 med kåpa. Kanonfint släp. På det kör vi farsans Polaris Touring och min RMK och det är inte trångt precis, men dom rymms inte i bredd. Men antingen har man dom snett bakom varann eller en bakåtvänd. Men du kanske inte behöver så stort? Beroende på var du kör så är kåpa ibland guld värd.

Vad är skillnaden på Twin xl och Inline??? Måtten är ju samma.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Släp

Har en Twin XL med kåpa. Det optimala släpet anser jag. Vad du än gör, köp inte utan kåpa.....
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
<PolarisRacing> skrev:
Vi har ett 4P Big twin 210*380 med kåpa. Kanonfint släp. På det kör vi farsans Polaris Touring och min RMK och det är inte trångt precis, men dom rymms inte i bredd. Men antingen har man dom snett bakom varann eller en bakåtvänd. Men du kanske inte behöver så stort? Beroende på var du kör så är kåpa ibland guld värd.

Vad är skillnaden på Twin xl och Inline??? Måtten är ju samma.
på inline är hjulen innanför lemmarna, det är ca 30 cm smalare utvändigt.
Nej, ingen kåpa.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jaja, okej. Håller faktiskt med Gästen att kåpan är enomrt bra och inte minst bekvämt. Men fruktansvärt dyrt...
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
vad är skillnaden mellan fogelsta zs1000 och xs1000?
Vilken är mer lätt dragen, 4p eller fogelsta?
 
E

Ej medlem/Inloggad

släp

köp en 4P Twin xl 185*370 har samma släp och det är det bästa man märker det knapt efter bilen
 

Adventure

Aktiv medlem
13 mar 2005
84
0
6
4 P är helt klart mer lättdraget än ett Fogelsta.

Nackdelen med 4P inline är att hjulhusen ständigt är ivägen då man nyttjar släpet annat än skotertransporter.
Själv så kör man med ett 4P Twin XL & är kanon nöjd.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Kolla med lindanvagnen 185*337 kåpa och skruv tipp ca26000 riksdaler. Som hittat ,ska köpa en själv
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Tjena kan gott rekommendera 4P Twin XL har själv också ett sådant med kåpa och backar du bara in en skoter så får man nästan in vad som helst.. Har haft både min Mountain Cat och en ZRT -99 utan problem...
Ja har för mig att farsan hade kämt in en Viking och hans gamla Bearcat WT i det!!!!
Det bästa med kåpa är ju att man kan kasta in alla skoterkläder i sopsäckar när man ska iväg..

Då rymmer du en j*vla massa mer öl i bilen :D
 

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
ska du inte anv släpet alltför ofta så rekomenderar jag dom nya eusläpen som är obromsade så slipper du racklande bromsar på besiktningen.men anv du det ofta så är 4p släpen riktigt bra, men se bara till att det är skruvtipp på det det underlättar mycket.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
johnnype skrev:
ska du inte anv släpet alltför ofta så rekomenderar jag dom nya eusläpen som är obromsade så slipper du racklande bromsar på besiktningen.men anv du det ofta så är 4p släpen riktigt bra, men se bara till att det är skruvtipp på det det underlättar mycket.
Vill inte ha ett obromsat släp, det är ju mycket svårare att få stopp på på bilen när ett obromsat släp trycker på bakifrån, på sommaren går det väl men inte på vinterväg.
Ja, det ska vara med skruvtipp.
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
Adventure skrev:
4 P är helt klart mer lättdraget än ett Fogelsta.

jasså hur kan ett släp som väger ungifär lika mycket me ungifär likadan axel och storlek på både flak ock däck vara mer lättdraget än det andra . skillnaden kanske finns men den ska i så fall vara enormt liten. däremot om du börjar jäföra ett boggiesläp med ett avligt enkelaxlat så blir ju skilnaden högst betydande. vi har ett fågelsta björnlyan. 188*380 . med skruvtipp. funkar då bra. dom har gjort om lyktrampen på den modellen vi har för att lastvinkeln var för brant på dom gamla. ock vad jag förstår så har 4 p betydligt högre lljusramp än nya fågelsta. är då nöjd med det. men köp skruvtipp. gasfjädern är inge å ha. funkar ju bra om man bara ska på me en skoter. men hur får du på nästa då släpet tippat tillbaka för att inte gasfjädern årka hålla emot skotens vikt. bästa är ju hydraultip. men då är man ju uppe i en helt annan prisklass på släpen
 

Adventure

Aktiv medlem
13 mar 2005
84
0
6
Testa själv så märker du skillnaden.
Jag testade 4P, Fogelsta, & Larssons släp med 1000 kg axel, nu i sommar & märkte stor skillnad mellan dem.
lättast var helt klart 4p medans Larssons släp var som att dra ett lok efter sig ;)

Nackdelar med fogelsta är skruvtippen. "vevstången" är så pass lång att den är ivägen om man tar av lemmarna och kör tex virke & ljusrampen som är på tok för bred. vid lastning av skoter så blir det en rejäl lastvinkel.
Nackdel med 4 p Inline är ju att hjulhusen i flaket är av plast.
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
mm dock så är nog inte skilnaden så dramatisk som fok påstår i tungdraghet. skruvtippen är bara i vägen om man ska ha framlämmen nerfäld helt . annar så är ju skruvtipp klart mkt bättre än gasfjäderrakel. fogelsta har ju ny ljusramp. den är ju mkt lägre än den gammla. går ju inte göra nå lägre om inte reggplåten ska ta i först
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Folgelsta

Kan starkt rekomendera Fogelsta vagnen typ "Björnlyan" Får med lätthet på två skotrar... Jag brukar låna firmans vagn som är den större varianten med hjulhusen innanför. Fick på 1 st RS Venture TF, 1 st RS Rage och en Sxr600. Blev trångt men det gick, även med kåpa på. Den kan jag varmt rekomendera efter en säsong....


//Jesper
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
JesperL skrev:
Kan starkt rekomendera Fogelsta vagnen typ "Björnlyan" Får med lätthet på två skotrar... Jag brukar låna firmans vagn som är den större varianten med hjulhusen innanför. Fick på 1 st RS Venture TF, 1 st RS Rage och en Sxr600. Blev trångt men det gick, även med kåpa på. Den kan jag varmt rekomendera efter en säsong....


//Jesper
Vad menar du med Björnlyan? Björnlyan är ett samlingsnamn på Fogelsta släpvagnar som anpassats för snöskotertransport.
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Vad jag mena var att de vagnarna är riktigt fina... Inte alls så tungdraget som någon skrev tidigare.


Har tillgång till den som heter BZ1250 med kåpa... Dessutom har den ramp bak som gör det ännu lättare att lasta. Kan starkt rekomendera den. Men även de mindre vagnarna går att få på 2 skotrar...

http://www.bjornlyan.se/data.html

//Jesper
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
vi har den mindre björnlyan den med hjulen utanför. näst största allså. å det går lätt på en ranger 1000 03a å en enduro 500 . annars är det ju helt klart rätt pris på fågelsta vagnarna
 
E

Ej medlem/Inloggad

Detta är intressant!

JesperL skrev:
Kan starkt rekomendera Fogelsta vagnen typ "Björnlyan" Får med lätthet på två skotrar... Jag brukar låna firmans vagn som är den större varianten med hjulhusen innanför. Fick på 1 st RS Venture TF, 1 st RS Rage och en Sxr600. Blev trångt men det gick, även med kåpa på. Den kan jag varmt rekomendera efter en säsong....


//Jesper

Jag e på jakt efter ett stort släp, för tre eller allra helst fyra skotrar.. Hur f-n fick du på tre på det släpet? Funkar det så köper jag nog ett sånt! Jag ska ha upp en Edge700 och 2 F7:eek:r, kan det verkligen få plats, hur placerade du dom tre du fick på? Är Yamaha mycket mindre än Pol & AC?

Tacksam för svar!

/A