Vilket material används i BOSS dynor?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Är det någon som vet hur Boss dynor är uppbyggda, vad använder dom för material i stoppningen? Finns det något tunt chassi?
Jag håller nämligen på att bygga om en dyna men funderar nu på överge det projektet och istället börja bygga en dyna från grunden.
 

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
kan tipsa om min pixbox där finns det bilder på min dyna som jag har bygt själv från grunden, Kanske inte det snyggaste man har sett men fyller helt klart sin funktion att sitta högre.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Försök att få tag på ``eva´´material typ samma som visa kastspön har men det ska vara HÅRT själv så stoppade jag om min prox den korta med 100-100 skum med ca:40mm (eva typ eller som vissa liggunderlag har) på toppen.

Nu är den lika hård:) som en cross hoj + att jag gjorde den högre ca:40-50mm men i och med att den fjädrar max 40 mm så är den väldigt mycket högre än original när man sitter på den, som med original stopning är som en gammal soffa:mad:

Jag köpte mitt här http://www.ideaab.se/default.asp?me_group=skumplast dom limmar ihop den som du vill sen kan du finskära den själv, be att dom inte sätter på något mjukt skumm på toppen det gjorde han på min de var inte bra.

Annars köp cellplast http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-16407.aspx och gör stomme och 2 lager av något hårt skumm typ 40mm på toppen skulle nog vara skitbra på en tunn dyna.

/
Bola...........
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hejsan tack för alla svar. Jag funderade på cellplast från början men är inte det för svagt, går det inte sönder/bucklar sig om man landar på det? Sumplast låter som en bättre idé kanske, det är ganska likt en originaldyna och så får man göra en bottenplatta i plast eller likande. Jo förresten vad är skillnaden mellan frigolit, styrolit och cellplast eller jag misstänker att cellplast=frigolit?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
kan tipsa om min pixbox där finns det bilder på min dyna som jag har bygt själv från grunden, Kanske inte det snyggaste man har sett men fyller helt klart sin funktion att sitta högre.
Hihi jag ska egentligen inte säga något förrän jag har byggt klart min dyna men din dyna är kanske inte det snyggaste jag har skådat :D men det är skitsamma så länge den fyller sin funktion. Men till mina funderingar, har du använt dig av vanlig frigolit och har det hållit ihop bra?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Aha ok men den cellplast som dom hade på byggmax verkar kompaktare än "vanlig frigolit" kanske är en bra bas. Nä ska åka runt i stan och kolla vad som kan erbjudas.