Vilket läge på bränslemapp?

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Hur är mappnigen på en Scadinavian beast? Alltså års mod -15 av pro:n. Är den snålt mappad eller fet? Vilket läge på bränslet ska man köra på vid 98 okt samt ca 1% olja blandat direkt i tank. Tror oljepumpen är orörd på den, men även den ska ställas upp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
På 98 okt som max har 5% etanol så kan du köra NON eht läge men på 95 okt som har uppimot 10% vet jag inte. Om du vill köra 95 okt i non eht så testa köra långa sträckor på sjö älv på samma gaspådrag ex farligast i 80-110kmt kör gärna 1km eller längre och slå av gasen och kolla om stiften ser bra ut. Samma sak på full mutter kör minst 600m och slå av och kolla. OBS på full mutter kollar man färgen längst ner på porslinet, typ sista 2mm ner til botten i stift, man får ha förstorningsglas och ficklampa om man ska va noga. I jämna farter runt halv gas kollar du från topp porslin och neråt till 3mm från botten porslin. Bygeln säger inget annat än om tändningen är ok men de behöver du inte kolla.
Är de inte eloljepump på den moptorn, då tar den bra med olja påstås det. Jag har ju en pro rmk 2015 med samma lullul som beasten men gamla cfi 800an med mekanisk pump, du har ho motorn och den har elpump om nu inte just Beasten är någon hybrid av något slag? Kolla polaris parts så ser du om de är elpump. Även med elpump så skule jag köra mer eller mindre olja i bränslet, ex om den drar 2,8% då duger 0,5% i tanken men drar den bara 2% skulle jag sopa i 1% i tanken.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Alright🙂 Tack för utförligt svar som vanligt på det här forumet👍 Trodde det bara var Axys som hade elpump?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Beasten är inget annat än en standard rmk med pro rmk utrustning, fast med värre dämpare, motorn är "samma" som 2011-2015, mekanisk oljepump.
 

Mickdoo

Aktiv medlem
27 nov 2012
81
2
8
Jag skulle välja etanolläget oavsett för att vara säker. Eller rättare sagt mindre osäker...

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk
 
Reactions: Ante79