Vilket filter ska man välja?

TurboSport

Medlem
29 sept 2004
10
0
1
Lit
Någon som har tips på bra öppna luftfilter?

Vet om nackdelarna med att slita bort luftburken, så inga lektioner om att jag inte ska göra det. Vill bara veta om ni har några filter att rekommendera. :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lösa filter.....

:) Hej !


Det är inget fel i att köra med filter istället för luftburk !

Vad är du ute efter för speciella egenskaper ?


Här har du några sidor :

UNI : http://www.unifilter.com/clamp-on.htm , Scrolla ner så kommer du ner till skoter filter.

S&B : http://www.sbfilters.com/pdf/Univeral_Round_Open_Filters_Catalog_Page.pdf

K&N : http://www.knfilters.com/snowmobile.htm

- -

Sen finns ju alltid alternativet att köra med riktiga trattar......
men du kanske vill ha lite filter !
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Har personligen bara provat K%N och tyckte dom verkade bra... Sen har jag även hört att Kickass ska vara bra, har dock inte provat själv!

Uni filter är enligt mig enbart skräp, hade tidigare en skoter med K&N filter som gick väldigt bra, men senare så bytte jag till UNI vilket resulterade i att skotern gick på tok för fett, å då menar jag verkligen FETT! Så mitt tips är att hålla dig borta från dom!!
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
TurboSport skrev:
Någon som har tips på bra öppna luftfilter?

Vet om nackdelarna med att slita bort luftburken, så inga lektioner om att jag inte ska göra det. Vill bara veta om ni har några filter att rekommendera. :)
Vad är det för nackdelar med att slita bort luftburken då?
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Filter`?

JAg har hört att man måste ha stöd för filtrerna , men ja vet då inte om de är nån effektökning,,??? är det de?...k.n filter e iaf bra har ja hört,,,,, inte är de nån nackdel, mer plats för Nos:p
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Norden_AN skrev:
Vad är det för nackdelar med att slita bort luftburken då?
Dom flesta original-luftburkar begränsar lufttillförseln något, utan den begränsningen så blir bränsle/luft-blandningen tunnare.
Det gör säkert att dom flesta skotrar går bättre men har man otur så blir blandningen för snål vilket kan göra att motorn skär... :(
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Norden_AN skrev:
Vad är det för nackdelar med att slita bort luftburken då?
Finns väl tre huvudsakliga nackdelar:
1. Man kommer troligtvis bli tvungen att bestycka om förgasarna
2. Förgasarna får ingen stöd i bakkant vilket ofta leder till att insugsgummina spricker!
3. Motorn kommer suga i sig varmluft, ju varmare luften är desto lägre är syrehalten i luften...
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Dom flesta original-luftburkar begränsar lufttillförseln något, utan den begränsningen så blir bränsle/luft-blandningen tunnare.
Det gör säkert att dom flesta skotrar går bättre men har man otur så blir blandningen för snål vilket kan göra att motorn skär... :(

du har rätt dels..jaaa du får mer luft..eller snarare du får bättre flöde i motorn..TILL DEN MÅN att motorn kan leverera ut luften och soppan som kommer in i motorn på andra sidan som är avgaser...har man bara en enkel pipa så ger de inte ett smack.då pipan stryper istället..

sen om du bara tar bort burken och smackar dit ett par filter så kommer du troligtvis få effektminskning då dem kommer suga in varmluft... du har ha så kall luft som möjligt tilll motorn.då får du ut mest av motorn..alltså så FRISK luft som möjligt.. så enligt mig.har du ingen snortrimmad skotern med pipor..lägg pengarna på soppa istället. jag kör själv nu med pipor och har orginal burken på IQn då IQn samlar ihop en HEL del varmluft under huven och kommer bara bli en stor effekt förlust för min del..
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
pro fxr, det första han skrev var att han inte ville ha några lektioner av det slag som du just utdelat.

Till trådskaparen,
Jag har ett par uni-filter, och måste säga att kvalitén verkar vara rejält bra. Vi får väl se efter en vinter om de fortfarande är ok!
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Jag har kört min polaris utan luftfilter nu, men satte dit dom igår. Exakt hur kommer den påverkas av det? Är det bara köra med dom på och kolla stiften så dom ser bra ut när man kört en stund eller?'

Det är K&N filter på nu..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Unifilterna är ju tätare än kn och andra tygfilter . Dom är ju gjorda för dirtrack också så dom är onödigt täta för skoter. Men om man borrar innerdelen typ gör stora hål i innerskummet så blir dom lika bra som vanlig luftburk med snöfilter ivf. Man har då bara ytterskummet som är löstagbart som snöskydd.

Andra prisvärda filter som släpper igenom luft bra är Biltema sportfilter för bil. Har man platts för sådana så kör gärna dom. Dom har så stor filtervolym så dom blir mindre känsliga för snöigenslagning. Enda kruxet är ju att baksidan på förgasarna är bet mindre än Biltemafilter inlopp men det är ju fixbart