Vilken Yamaha

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Hej.
Står i valet att köpa ny skoter frågan är om det finn någon Yamaha som är rätt för mig.
Kraven är:
Köra ospårat och lite led.
Det ska gå bra att åka 2 på den.
Max pris 30000kr
Mvh
Highlander
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Mountain Max -00 låter som skotern för dig. Alt Viking eller helt sonika köp en Venture och montera högkamsmatta på den...
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Endel venture tycker jag ser så låga ut men det kanske är en inställnings sak.
Vilka motorstorlek ska jag ha?
Hur är det med VMax?
/Highlander
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Då är det en halvlång maskin du skall ha, tex MM. Fina motorer är det och de är bättre i snö än vad ryktet säger även om de aldrig varit "värst" på annat än hållbarhet och finish.

Det händer absolut något när du gasar, men de är samtidigt snåla och mycket hållbara (särskilt 700).

Men givetvis finns det värre skotrar för lössnö osv men som allround är de nog svårslagna.

Var ute en sväng i lössnön med Venturen idag och det funkar absolut även om den går djupare än en widetrak...
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Om jag åker själv när jag kör ospårat räcker det då med en venture och i sådana fall vilken motor. Här nere så brukar vi inte ha mer än 30-60cm snö ,så det är i det föret som jag vill spåra upp för mig själv sen åker jag gietvis i mina gammla spår. Sen gör det inget om det flyttar lite på sig efter en dåligt plogad skogsväg eller is.
Vilken blir det då, skulle nog kännas bra med yamaha eftersom vi inte har några skoterhandlare här men däremot många mchandlare.
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Då får det nog bli en Venture Sålde min Ski Doo idag så nu börjar jakten igen.
Hur många HK i respektive motor är det?
Vad sitter det för matta orginal, och är det samma på alla mod?
Något speciellt jag ska tänka på eller akta mig för?
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Då får det nog bli en Venture Sålde min Ski Doo idag så nu börjar jakten igen.
Hur många HK i respektive motor är det?
Vad sitter det för matta orginal, och är det samma på alla mod?
Något speciellt jag ska tänka på ellerakta mig för?
Nu kan det väl skilja mellan årsmodeller, men ungefärligen då:

600 har väl ca 95 hk medan 700 har ca 110 hk eller möjligen några till.
Mattan är 38x345 med 28mm kammar och det är nog samma oavsett motor, i alla fall enligt Yamahas originalprislista.
De tillhör nog de problemfriaste skotrar man kan tänka sig (både pga kvalitet + att de sällan är hårt körda) så det är väl det vanliga att kolla mattan efter skador, att den ser hel&snygg ut osv. Direkta svagheter har jag då inte hört talas om, min svåger som professionellt skruvat i skotrar av olika märken i nästan 15 års tid håller denna maskin för att vara en av de bästa som någonsin gjorts i kvalitetshänseende.
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Är det något annat än motorstorleken som skiljer, är det samma chassi osv.
Vill ha så bra skoter till så lågt pris som möjligt, får nog räkna med 100-240 mils resväg men det är det kanske värt.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
De flesta Yamaha Vmax(sx/sxr/MM/Venture)- modeller kring 97-02 kan uppfattas som lite "bängliga" och tunga när man ska fara utanför leden, egentligen är dem inte tyngre än någon annan, det som skapar känslan är att skidbredden är bredare än normalt. Resulterar till att skotern blir otroligt stadig men dock lite svårmanövrerad i lössnö (burkningar) :)
 
Last edited:

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Läste lite i skoterbanken och recentionen på venture 500 års 04 var inte direkt lovande en skrev: Usel i lösnö.
Vem ska man tro på som Dileva sjöng?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Skoterbanken är åsikter, och många gånger skrivs de av de som själva inte har erfarenhet av skotrarna ifråga... det ÄR ingen lössnöskoter, men å andra sidan, vilken touring är det? Dessutom är det de gamla Yamahaerna (sjuttiotalarna) som var sämre i snö än tex JAG lång och liknande maskiner, men ryktet känner inga gränser...
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Läste lite i skoterbanken och recentionen på venture 500 års 04 var inte direkt lovande en skrev: Usel i lösnö.
Vem ska man tro på som Dileva sjöng?
Såg att polaris-grabbarna hade klankat ner på lössnö-egenskaperna angående Venturen. Och då förstår jag att du blir förvirrad för vi snackar om en touringskoter som är kapabel att åka utanför led med. Dem snackar om lössnömaskiner som är kapabla till att åka två pers på och led.. om du fattar vinkeln. Venturen är INGEN lössnömaskin, det är inte dess ändamål att åka uppför en brant backe i 1 meter lössnö. Men där väl ändå inte lössnömaskin du vill ha eller??
Venturen går att köra utmärkt utanför leden med en passagerare beroende på vilka krav man har! Jag tror personligen att det är en bra allroundskoter, inte bäst men f*n inte sämst!
KÖP :)

(Hoppas jag inte starta ett civil-war med Polaris-nissarna nu! )
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jämför gärna med Polaris Ultra Touring i lössnö... nej man måste hålla i sär äpplen och päron.

Det man får med Yamaha är överlägsen finish och kvalitet samt en allroundskoter som inte är bäst på något men rätt bra på allt. Och man slipper meka.
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Då tar vi det från början.
Jag köpte en Formula plus xtc som jag tyckte var trevlig på skogsvägar efter ny snö på ett par centimeter,men jag vill kunna ta mig vart jag vill utan att behöva skyffla mig fram hela tiden.
Som jag skrev innan så är det ca 30-60 cm snö som jag behöver spåra i oftast själv på skotern dom andra åker med oftasr med när det finns spår, mitt åkande är ren nöjesåkning så om jag vill till en sjö med familjen så kan jag spåra sjäv en gång och sen hämta dom andra.
Problemet med Formulan var att jag tyckte den gick lite djupt i bakänden fram hade jag lappbelag vilket gjorde susen, sen vore det önskvärt om det gick och backa bra utan att den gräverner sig som formulan gjorde.
Så en skoter där man kan glida fram sakta mellan träden utan att behöva ge järnet för att inte köra fast, men för den skull vill jag ha en underhållande skoter som svara lite på gasen när tillfälle ges ec skogsväg eller sjöis-
Vad beträffar led körning är det bara aktuellt under någon vecka i Idre per år.
Då till den stora frågan RMK , Venture , Summit eller något helt annat.
Sen vore det rätt skönt att slippa skruva hela tiden så en driftsäker modell vore rätt skönt.
Tack för erat tålamod och välvilja.
/Highlander
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
såg att de kom ut en 02:a för 32 k på blocket igår. mkt snyggare än 00 då dom inte är helt blå :p dock så verkar dom flesta vara sönderkörda, orginal mattan är skit å spricker lätt.
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
såg att de kom ut en 02:a för 32 k på blocket igår. mkt snyggare än 00 då dom inte är helt blå :p dock så verkar dom flesta vara sönderkörda, orginal mattan är skit å spricker lätt.
Är det den i Boden?
Tänkte jag skulle slippa åka 240 mil ToR.