Vilken vevaxel passar i en proride 800 motor -13

Lappmaister

Rookie sledder
16 feb 2018
20
0
1
Umeå
Rev isär motorn och igår för att ja hade 6.5kg i båda burkarna och upptäckte att veven, kolvarna, reedsen var totalt slut, lagrena på veven är sopslut och tänkte byta vev men från vilken årsmodell kan man ta ifrån? läst att axys veven passar rakt på i nå usa forum.

Nått man bör tänka på? vad hade ni gjort?


Sitter förövrigt pc5a, vforce3reeds 1.5graders tändskil och delningsskiva.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja den veven ska passa rakt av.
Ang vforce så har du förmodligen de äldre vers utan gummidämpade korgar för de håller bara 50-100 mil innan de frasas sönder på en motor med torrt insug. Köp beg org Polaris Vforce som kom 2016 på vissa 800or typ Axys har jag för mig. Jag köpte sånna från White powder skroten för 1200kr fär bägge. De håller över 1000 mil för de är gummidämpade. Du kan även Köpa nya V-force R korgar för de är också gummidämpade och håller lika bra.
Men du måste hitta anl till att vevens lager gett upp för de håller bra. De jag kan tänka mig är att oljepumpen inte justerats upp så den är fabriksiställd för då åker både kolvar cylindrar och ramlager på stryk.
Skruva in oljepumpens justerskruv allt som går spara lite gängor kvar så låsmuttern kan låsa den. Då ger de över 2,5-3% ioch kör även 0,5-1% olja i soppan också. Då håller allt i motorn stenbra och ger mer effekt dessutom.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Du kan använda en vev från 800 mellan 2008-23. Sen passar även veven från iq 600r, alltså iq racern från 08 och framåt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Både Spi och Prox samt wiseco är bra men Prox har jag som favorit. Wiseco kolvarna är smidda så de kräver mer noga varmkörning. Du kan lugnt välja gjutna speciellt med fixkit. Har du läst här på forumet om att du måste kolla att kolvringsstopparna sitter på betryggande avstånd från de bakre poirtarna?
 

Lappmaister

Rookie sledder
16 feb 2018
20
0
1
Umeå
Okej tror jag kör på SPI kolvarna, försöker komma undan relativt billigt iaf. Nej inte sett nått om det, vars hittar jag det?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Kolvringarnas ringstoppar kan va placerade för nära någ av de närliggande portarna och då blir de som på bilden. Rita på kolvtoppen vart stopparna sitter och mont kolvarna med nållager men utan ringar.Om du gör de försiktigt utan att repa någ kan du nog få lämna tillbaka och byta kolvar. Polaris cylindrar har så smal cylinderyta mellan portarna och dessutom dåliga gjutningar så portarna kan va off med någ mm hit o dit. De i samband med piratkolvar kan bli farlig nära en port. Du får så lov att godtta lite off cc typ 2mm från en port är ok att köra utan fara. På 13- behöver man inte köra fixkit för de cylindrana håller bra. Fixkitt ger dock bra effekt och kolvar och cylindrar håller lite längre i mil och timmar innan de blir för slut.
30040
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Yes de ser ut som v-foprce om de kommer de från en 800a .Jag provmonterade även org V-force/poaris från 850 motorn typ 19-23 och de passar också, men reedstopparna stoppläpparna trycks ihop ca 1,5mm uppe o nere man får liksom trycka in dem. De i sig ger ingen flödesförlust vs v-force från 800 ho motorn så de är ok. Men de är några mm typ 3mm tjockare basplatta så insugsgummin och därmed spjällhuset kommer 3 mm längre bak. De gör att slagländen ändras på oljepumpaxeln så man får skruva in justeringsskruven mer. Men den ska du skruva in max ändå vilka reeds du än kör för då håller motorn bra och ger mer effekt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Du kommer npg få ta bort ca 4-5% soppa på 0 tps dvs ingen gas och från 0-2000 varv när du monterar v-force annars kan tomgången bli sur/låg. De går justera upp tomg men de är fel väg att gå om man har PC för då går den onödigt surt och blir onödigt slö.
Men prova först utan bränsleborttagning. Om tomg va 1750 varv innan renovering och den droppar till 1200-1400v ta först bort 4% från 0-2000v, då blir nog tomg nära 1750v, Mixtra med mer eller mindre soppa tills tomg är nära 1750-1850v. Jag tog bort soppa även från 2000-5000v och 5-10% gaspådrag för den gick fetare även där men då har jag portad motor så de behöver nog inte du. Om du inte har bredbandslambda så är de svårt att veta om din går fetare även där. Om du hör att den surarstrax efter tomg och 5000v kan du ta bort 2-4% även där , de är inte så farligt om den skulle gå lite snålt där.
 

Lappmaister

Rookie sledder
16 feb 2018
20
0
1
Umeå
åfan mke å förstå sig på nu😅

Då gjutna kolvar verkar vara omöjligt att få tag i just (verkar va slut i lager överallt) nu så får de bli smidda, men vilka? fixkit med wössner/wiseco?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
åfan mke å förstå sig på nu😅

Då gjutna kolvar verkar vara omöjligt att få tag i just (verkar va slut i lager överallt) nu så får de bli smidda, men vilka? fixkit med wössner/wiseco?
Jag köpte wössner nu när jag mont fixkitt. Jag hade redan spacerplattan så jag köpte Arctic cat 800cc kolvar för de är de fixkitten består av. De är dock viktigt att köpa från årsmodell 2010-17 om du köper lös a kolvvar från AC. Fixkitt plattor finns löst på Rinab eller skoterdelen om du inte hitta komplett kitt. Jag valde wössner för de påstås ha mest liknade material som gjuten fast de är smidda.
De AC wössner jag köpte nu hade ok placering av ringstoppar, bara lite off eller så va min cylinder lite off men som sagt de dög.
 

Lappmaister

Rookie sledder
16 feb 2018
20
0
1
Umeå
Återupptar denna tråd lite,

håller nu på att renovera tjejens pro rmk -13 då den skurit på mittersta lagrena och undrar om 600 och 800 vevarna är likadana? Har nämligen hittat åt en 800 vev men blev osäker på om de är samma?:)

Tacksam för svar!