vilken turbo till 600cc?

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hej alla skoter fantaster! jag kom att tänka på något kul med min projekt skoter. och de va att montera en turbo! och då behöver man ju lite små plock typ IC plenum och så vidare. men dehär sak sitta på en arctic cat 580motor. och börja då funder på va för storlek på turbo man ska ha?

för lite så stryper den väl gaserna? och för stor så laddar den aldrig. och vilka kompförhållanden man behöver? och förgasarna jag använer mig av är mikuni tm40.

men vad behöver jag för detta? turbo, dump, plenum, wastegate, oljebehållade med pump osv?

tacksam för svar! // Beckvall
 

Tekniknörden1

Semi PRO sledder
7 mar 2011
39
1
0
Hmm roligt projekt! Val av turbo kan vara lite svårt, utan bromsning. För att göra en riktig beräkning behöver man veta bränslemassan och hästkrafterna kontra varvtal.
Men rent generellt borde din motor ge mellan 80 till 100 hk på toppvarv. Vilket med lätthet kan driva ett Garret GT20 eller 25 aggregat. Sitter original monterade Mercedes CDI 220, 250, 290 och 320. Wastegaten sitter redan på dessa turbos.
Du behöver två el bränslepumpar. En för olja till turbon, kan styras med PWM ("dimmer") för att få ner ström styrkan. Den andra för bränslet och så behöver du en mallpassi regulator.
Plenumet borde vara på ca 1,5 till 3 liter stort.

För att motverka kolvsmältning vid höga och långvariga laddtryck. Kan man spruta in vatten och metanol alt färdigblandad spolarvätska i avgassystemet.
 

ludvig909

Medlem
9 okt 2010
40
0
1
Inte för att jag vet hur duktig du är på att skruva eller låta negativ, Det är inte det enklaste att turbo konvertera en 2-taktare!
Det krävs sjukt mkt kunskap och testande innan du kommer att få detta och funka någorlunda..
Det är inte precis samma sak som och sätta turbo på en 4-taktare...
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ett tips är att lägga ner allt räknande på plenumvolymer osv.. bygg så att det passar ist. kör inte med elpump till oljan om du inte har ett kullagrat agg, för det funkar inte alltid optimalt. bygg en mekanisk ist, det tar ungefär 2-3kvällar att bygga en om man har det som behövs. vad gäller turbo så funkar nog en 16t rätt bra (jag kör med en sådan) har provar t3/t4 också men med lite väl segt ladd.. 15t hade för trångt avgashus. intercooler kan du också skippa, det är svårt att få den effektiv inder en skoterhuv..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Som Darkside säger 16T. Välj en MIH 16t snurra från 2000 talet o uppåt för de är snabbast i uppladd för sin årg.