Vilken TIG-stav till skoterchassi

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Tjenare!

Har beställt en TIG svets till att svetsa skotern med. Har dock ingen bra koll på vilket tillsatsmaterial man ska använda.

Det är både tunnel, motorfästen och framvagnsfästen som ska svetsas.

Jag har inte en aning om vad det är för typ av aluminiumlegeringar som används till skoter och därför ingen aning om vilken TIG-stav som bör användas.

Vet att ESABs 5356 TIG-rod är välanvänd, om den kan funka.
Någon som har koll på detta?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Det bästa vid alu svetsning är ju om man kan ta reda på vilket material/legering det är , men till 99% så vet man ju inte , man lär sig se lite skillnad på det , och hur styv plåten bland annat är .

Det jag brukar använda är Elga tråd , har flera olika , men två utav dom som jag nämner går bra till chassin och mycket annat , bland annat högre legeringar , nästan bättre att använda en tråd med lägre legering , men alu är det tråkigaste som finns att svetsa i , renhet , borta gnugga , så går det bra , värst är med delar som blivit utsatt för olja/bensin , så fruktansvärt svårt att få svetsen att bli ren .

Men ALMG 4,5 Mn
ALMG 5

ALMG 5 kanske att föredra då den har lägre brotts hållfasthet , blir liiiite segare och minskar sprick tendenser .

Men det är 2 trådar värt att prova enligt mitt tycke och efter ha svetsat en hel del .
 

koffe19

Välkänd medlem
27 feb 2008
264
0
16
lindesberg
Jobbar som svetsare och dom flesta pinnar funkar bara man slipar rent allt.
De som är väldigt viktigt att tänka på är man värmer upp materialet till rätt temp då brukar dom flesta pinnar flyta ut fint..
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Måste man kanske måste säga att man har/jobbat som svetsare i nästan 20 år för att bli trovärdig ?.
Tycker du ger ett liiiite konstigt svar koffe19 då du säger de flesta pinnar fungerar ? ,, ja allt fungerar , men till vad ? , men vad händer om du tar en tråd gjord för hög legering och svetsar ett låg legerat material , men det kanske går bra som du menar ? , men det kanske beror på vad man har för krav .

Mina kanske är för Höga ! .

Slipar rent ,ja , , men förklara då att man skall använda kapskivor/slipskivor gjorda för aluminium , stålborstar i rostfritt , absolut inga skivor eller stålborstar för svart stål .

Finns mycket som kanske skall förklaras och som man skall veta då man börjar med detta .

Ett råd M_Back , sök och skaffa information på flera ställen , helst på ställen som enbart svetsar vitt material = alu /rostfritt , prata med försäljare om rekommendationer , öga mot öga så du får ordentligt förklarat och kan fråga och få svar på engång , det är inte bara med alu svetsning som en del tror .
Tror du kommer få mer på fötterna att göra det .
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Är inte svetsare och kommer kanske aldrig bli. Men mitt råd är att "Fråga lagom".

Försöker du förstå allt direkt kommer du inte minnas hälften. Fråga någon efter en bra "allroundpinne" (hurricane har gett dig råd där).

Skaffa dessa, sedan provar du bara. Svetsa så ofta och mycket du kan. När du lyckats kladda ihop ett par bitar med någorlunda resultat, så frågar du efter fler tips för att få det bättre, sedan fortsätter du öva.

Ingen blir bra på svetsa genom att läsa om alla tillsatsämnen som finns.

...Mina åsikter...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Magnesiumlegering i chassit har det alltid varit i dom jag svetsat! Vanligaste blandtrådarna med lite magnesiumhalt funkar bra i dom flesta fall mellan 4,2-5% magnesium.
Tycker iafa att Elga Mg 4,5 mn funkar bäst vid legering !

Har däremot varit med om att det funkat bättre med ren alutråd i bla. Ski-doo Rev och xp i pyramid delarna.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Sen för att spåna vidare så använder vi helium som skyddsgas när vi svetsar alu på jobbet.
Detta dock vid ren aluplåt ej gjutgods. Funkar kanske med ren argon/ mison också.
Men det är 23 år sen jag svetsade alu i skolan.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Som sagt aluminium svetsning är inte bara , om man skall vara riktigt noga .
Skyddsgasen finns ju i många namn , och det har på senare år tagits fram en del som minskar den hälsovådliga delen för en svetsare + många andra fördelar , har kopierat en länk där ni kan läsa .
Är lite för mycket att skriva om ..
Använder själv Airliquids Arcal Tig/Mig , dom har lite lustig benämning på sina flaskor bara.
Men den har funkat bra till alu , vanligt stål, crom moly rostfrit .
Det som är att tänka på är gasflödet , tänk inte på att snåla då du svetsar alu , då kan du sitta i timar och få skit svets efter skit svets hur du än ställer in svetsen , på alu rekomenderar jag att du bör du ha minst 7L/min , sen kan du prova dig fram och sänka om du vill det , men så du inte snik ställer ner till 4L , då får du en svets som kommer se ut som hund skit .
bläddra i fliken längst upp till höger för de olika typerna .


http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/docbyalias/nav_shielding_gases


http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/docbyalias/mison_gases


Sen har ni lite från Airliquid oxå .

http://www.airliquide.se/sv/gaser/svetsning-och-skarning-1/skyddsgaser-for-gasbagssvetsning.html
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Har då aldrig sett en inert gas med beämning mison! 25,18 m.m. Är ju aktiva gaser som man inte kör på tig, i i tig står för inert!
Jag vet inte om du läser min länkar ordentligt eftersom du betvivlar det jag skriver , allra helst till Länkarna jag hänvisar till , tror du att dom ljuger ? .

MISON® He30
Ar + 30%He + 0,03%NO
Speciellt framtagen för TIG- och MIG-svetsning av aluminium.
Stabilare ljusbåge jämfört med andra heliumblandningar.
Ökad inträngning och slätare svetsar jämfört med gaser utan helium.
Möjliggör ökad svetshastighet och därmed mindre svetsdeformationer.
Används också för TIG-svetsning av andra material, t.ex. rostfritt stål, olegerat och låglegerat stål samt koppar. Bör inte användas som rotskyddsgas.
Ger bättre arbetsmiljö genom minskad ozonhalt.

Märkning; EN ISO 14175-Z-ArHe+NO-30/0,03. Motsvarar Grupp I3...
Ventilgänga W 24,32 x 1/14" H utv
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
nejdå nejdå hehehe... Är för slö för att läsa länken :)
Betvivlar absolut inte det, hade bara sett aktiva mison helt enkelt...

Kul bara att dom kommit med blandgas för TIG, då har det ju igentligen uppkommit en ny svetsbenämning, TAG :) eller har den undgått mig också? :)
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
nejdå nejdå hehehe... Är för slö för att läsa länken :)
Betvivlar absolut inte det, hade bara sett aktiva mison helt enkelt...

Kul bara att dom kommit med blandgas för TIG, då har det ju igentligen uppkommit en ny svetsbenämning, TAG :) eller har den undgått mig också? :)
Kankske dax att läsa lite då , i stället för att vara slö !
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ja butter o butter .
Blir rätt fundersam då man försöker hjälpa någon och en del , betvivlar och nästan ifråga sätter det man säger .
Fastän man länkar till Fakta sidor , och får som svar att man är slö och inte orkar läsa det .

Tycker att om man skall ge hjälp så kan man i först hand försöka ge så bra hjälp som möjligt så denne får dom bästa förutsättningarna .

Så uppfattar du det som butter , ja , jag kanske blir det då man näst intill måste överbevisa en del fastän det fins 100% rätvis fakta att läsa.

Lägger locket på nu i denna tråd och önskar M_Back lycka till :ciao: