Vilken storlek släpvagn

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Ska köpa nytt släp och klurar på storleken.
Släpet ska huvudsakligen användas för att köra grovsopor, trädgårdsavfall och virke.
Hade därför klarat mig galant med 300x150. Men nu hör det till saken att vi vill kunna köra skotrarna på släp enstaka tillfällen per år. Kan därför tänka mig att gå upp ett eller max två snäpp i längd (ej bredare då släpet ej får plats på uppfarten) om det gör någon skillnad.
Är det möjligt att klämma in två mellanstora/normalstora skotrar (ställda åt motsatt håll) på ett 325x150 släp? (alt 350x150)
Jag tänker att man monterar bort kortsidorna för att medarna ska kunna gå över kanten.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Det är preeeeeciiis att de går på EN skoter på en sån släp. Utvändigt skidorna på en "normal skoter" med 108cm spårvidd är dom närmare 125cm. Och det är en rätt lång bit på skotern som är bred. Rita ut en ruta på backen med krita och ställ dit grejerna så ser du.

Du kommer säkert få några svar där det påstås att det funkar men om du i alla fall är normalpetig med lastsurrningen och inte vill sabba varken släp eller skotrar så är svaret nej. Min 220x380 vagn är inte onödigt stor för två skotrar.

En gammal lösning är att bygga ett "klammer" ovanpå lämmarna som breddar, jag antar att man på modernt språk skulle kalla det ett "deck".
 
Last edited:

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
127
3
18
Södra Dalarna
När jag frågade en återförsäljare i Östersund sa de att det går på två skotrar av storlek 154" på deras brp 380x185 men jag gissar att det är nog det minsta för två skotrar. Själv gick jag upp till 445x185 och då finns det spelrum på vagnen :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Problemet med korta vagnar är att det blir svårt att spänna vettigt. Man vill ju ha banden framåt/utåt fram och bakåt utåt bak för att hålla bra i alla riktningar. Detta gör att vagnen gärna ska vara längre än skotern. Har man för smal vagn brukar man behöva kompensera med att förskjuta skotrarna sinsemellan i längsled och då behövs fort ett gäng extra decimeter på längden på vagnen.

Men som sagt, lider man inte av behovet att vilja spänna bra/lagligt så blir det ju mycket enklare :D
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Nu vet jag inte vad du yrar om JAAG...

Det funkar utmärkt att spänna fast skotern på vagnar som bara är aningen längre än skotern.
Det går såklart att spänna fast även om vagnen är kortare än skotern också.

Det handlar mer om var man har fastspänningsöglor placerade än hur lång vagnen är.
Man spänner ju inte i lyftbågarna utan i framvagn och boggin.

För övrigt så räcker en ca180x380 utmärkt för två långa maskiner.
Men man får inte med nån packning att tala om då.
Vill man kunna få med ett gäng med dunkar, lite reservdelar,verktyg och packning så passar ca180x450 utmärkt.
Skulle aldrig i livet ha en vagn bredare än så.
 
Last edited:
Reactions: suregom

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Nu var ju TS ute efter en ännu mindre vagn än så.

Jag hade gärna bytt till en något smalare men längre vagn än den jag har, 490/550x185 hade varit perfekt.
Men du menar på fullaste allvar att du lastar två långa maskiner, eller två korta/breda, innanför lämmarna på 380x180?
Det har jag svårt att se framför mig, jag upplever inte att det är några fyra decimeter över någonstans mellan mellan skotrarna på min vagn.

Tänker man sig för och har gott om öglor går det spänna bra på kortare vagnar, men det blir inte enklare. Ska man hårddra det så duger inte lyftbågarna till att spänna i ändå.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
På en 380x180/185 vagn går det på 2st 174" maskiner innanför kåpan. Så det är inga problem. Däremot så blir det inte så mycket plats för övrigt. Har själv en 445/185 och det ger lite mer plats till övriga grejor.
Korta och långa maskiner tar lika mycket plats på en vagn, då de korta är bredare istället.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Har en 370x185 och kunde med lätthet lasta en 154 och en 146a.

Har förövrigt lastat en 146a, en Karibo, en öppen kälke, 3 dunkar, två plastbackar, en snowracer, en lekpulka och två par slalomskidor under kåpan, men då var det trångt.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Inga som helst problem att lasta en 155" RMK och en 163" summit på fogelsta s1938 inline kåpvagn.

Använder superclamps så kan ställa tätt och få plats med dunkar, packning, reservhjul och verktyg/delar runtom. Mycket smidigt!

Spännband funkar också, men kommer nog aldrig använda det till skotrar igen..
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Har kollat släp ett tag nu och för den prisklass vi tänker oss dyker det ibland upp 360x180 alt 365x180.
Vi tänker oss en Lynx commander alt. lynx ranger 49 samt en gammelskoter jämte den nyare.
Klarar vi oss på 360x180 eller ska vi avvakta tills vi kan köpa ett 380x180?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Jag skulle avvakta. En commander är ju ingen nätt skoter och en som du skriver gammelskoter, kan vara förvånansvärt bred.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Kolade datablad för lynx commander och dessa är bara 3250mm långa.
Är det något i längdmåttet som inte framgår?
Annars bör väl ett 360cm släp räcka om man ställer skotrarna skavfötters och de är något förskjutna i längdled.
 
Last edited:

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Kanske ryms. Har ett fogelsta 1945s kåpsläp med invändig lastyta på 188x450. Brukar köra min expedition bredbandare och dotterns edge 500 och det är inte jättemycket till övers. Ju större släp desto bättre... kan man ju få med lite annan packning också, bensindunkar etc.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Får man köra ett 190cm brett inline kåpsläp med en octavia utan att hänga på släpvagnsbackspeglar?

Jag gissar att yttersta fläck på sidobackspeglar måste kunna se minst parallellt bak längs kåpan? Är dock inte nån expert på dessa regler...
 
Last edited:

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Svårt att säga, du ska ha en siktbredd på 2,5m bakom vagnen räknat från sidorna. Är nog många som skulle behöva påhängsspeglar men som inte använder dom. Är ju lite intressant att kunna se en ev polisbil bakom vagnen när man ligger på 100. Inte för att jag gör det men har sett andra...
 
Reactions: rydde

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Får man köra ett 190cm brett inline kåpsläp med en octavia utan att hänga på släpvagnsbackspeglar?

Jag gissar att yttersta fläck på sidobackspeglar måste kunna se minst parallellt bak längs kåpan? Är dock inte nån expert på dessa regler...
Har kört kåpsläp 185cm med en octavia 2006 och har då inga problem att hålla koll bakåt, kör nu en xc70 och den är väll kanske någon cm bredare på speglarna. Är då ingen polis som har klagat på att inga extraspeglar används, är väll ändå inte många som använder dessa till mer än vinglande husvagnar.. Men det är väll bara att testa om det känns OK för dig eller inte.
 
Reactions: rydde

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Skakar liv i äldre tråd.
Om man ska transportera 2 stora skotrar (120cm brett mellan skidorna) på släp utan kåpa men med skoterkapell som är godkända för transport. Kan man då ha skotrarna skavfötters på släpet, så att en skoter åker baklänges, utan att montera bort rutan på denna skoter?