Vilken stabilisator tillsätter ni i tanken inför sommaren?

Matfarsan

Rookie sledder
9 mar 2018
17
1
1
Kalix
#1
Var idag på okq8 för att köpa stabilisator inför sommarförvaringen.
Frågade killen i kassan vad dom hade för olika sådana, han såg mest frågande ut om vad det skulle vara bra för.
Vad häller ni i för stabilisator i bensinen/tanken inför sommarförvaringen?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.108
4
38
Kovland
#3
Köpte PAYBACK hos ÅF i Sundsvall. Har inte haft några bekymmer så antar att den gör sitt jobb iaf

 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
599
6
18
Mora/Västerås
#7
Det är för att förhindra att etanolen hittar på sattyg.

Produkterna påstår att bensinen inte blir dålig med tiden men jag tömmer tanken både i båten och skotern. Jag vill åka på färsk bensin och inte riskera spikningar.

Jag använder BRPs egna i skotern och stabil i båten.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.690
43
48
Malå/Adak
#9
Bara för att det behövs i skitbränslet dom har i Americat så behöver ni inte jaga upp er här.

Har aldrig ens hört talas om någon som haft bekymmer i Sverige förutom under första åren efter blyfria soppan kom men det håller ju på att vara årtionden sen.

Är ni oroliga för ärg på mässingsdelar så slå i lite 2T-olja i sista bränsleskvätten och kör ett litet tag så det kommer in i systemet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.110
127
63
Kramfors
#10
Just efter att blyet försvann ur soppan va de problem något/några år de blev som vita kalkavlagringar fulla förgasarna om de stod stilla längre tag men de problemet är borta sedan snart 30 år sedan. Men däremot rostangrepp risken på alla ståldelar i motorn är "lite" oroande fortfarande. Just när syntetoljerna började komma så va risken för rost i motorn väldigt stor men nu är de flesta syntetoljerna ok vad gäller rostangrepp vid stillestånd. Frågan är bara om den olja man kör på är säkrad från rostangrepp!?
Jag är däremot inte orolig för rost för jag kör på triboron borpulver för en av de främsta egenskaperna de har är just skydd mot rostangrepp. Borpulver gillas skarp av dragracing team för de behöver inte skynda sig riva och olja in motorerna när de kör på boron pulver.
Jag brukar hälla i extra mycket triboron bor sista tanken på alla maskiner som ska stå länge.
Jag rek med andra ord borpulver i sista tanken eller som jag kör alltid på det.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.363
12
38
piteå
#11
Har aldrig slagit i något i mina maskiner, en skoter var jag tvungen slå i lite ny soppa i efter sommaren då den bara tände till, var en g-type ned 583,an som alltid var svårstartad oavsett.
Jag lämnar dom med så mycket soppa som det blir kvar i tanken efter sista körningen, kan vara nästan full tank eller att den går på ångorna in i uthuset. Kör endast på 95 okt.
Däremot varmkör jag ett par gånger per sommar, och kör upp den i 80-90 grader
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.453
1
36
#12
När jag körde vassa tvåtaktare så brukade jag tömma tanken och köra soppan i båten under sommaren för att alltid starta med en färsk tank.

Med 4-t har jag struntat i det, verkar funka fint ändå. Lämnar den full om möjligt.