Vilken snöskoter passar bäst?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Vilken typ av körning kommer du mest köra?
Vill du åka asfort på led eller ta dig fram bra i djupsnö?
Eller vill du lite av båda delarna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Tjena, tack för svar. Kommer primärt vara led som gäller. Nästan oavkortat.
Nu vet vi inte budgeten men om jag börjar med de billigaste bästa.
Värsta snabbaste roligaste billigaste är en Lynx rave RE HO 600 eller 800cc. Välj 600an för pålitligare motor 800an kan äta vevaxlar!
Årsmodell 07-. De är en kort maskin med näst intill crossfjädring de är de närmaste en cross du kan komma, närd de såldes ny stod de i reklamen att man tom kunde ta några varv på crossbana. Jag hade en 07 re 600 de är vers med förgasare och den va minst sagt rolig på led, fjädringen är grym med både ställbar fjäderspänning och låg och högfarts komp ställbart enkelt o snabbt ute i fält. Förgasarvers går snarare bättre än sdi vers och jag vet inte ens om re finns i insprut(sdi)? Chassit är de starkaste som finns du kan köra över träd och sten stubbar de tål vad som.
En sådan kan du få från 13000kr lågsäsong och upp till 24000kr högsäsong. De duger med en Lynx Rave sdi också för den har också ställbara dämpare men lite mer "vanlig ledmaskin" Fördel sdi är bränsleförbrukningen de drar otroligt lite vs HO förgasarvers som drar mycket!
Om du vill ha ännu snabbare maskin måste du gå på crossar typ polaris ig 600 eller AC sx 600a men de är svårarare att ställa in förgasare så de funkar bra i hela registret och de har vassare tändning mm som kräver speciell körning typ undvika jämn gas mm. Och hitta ett fin x är svårt.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
265
103
43
Vittangi
Framgår inte riktigt om det är en helt ny skoter du är ute efter eller en begagnad samt ifall det är en begagnad; hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga på den.

Men, Ski-doo Renegade X-RS med tvåsitsdyna (den har inte det original, men går att köpa till) bör vara ett bra alternativ om du främst ska hålla dig på led. Riktigt fin fjädring med bra dämpare, halvlång matta. Finns med ett antal olika motorer, till och med fyrtaktsturbo i form av 900 ACE turbo. Nyare modeller har 600 E-tec, men om du kollar på några år gammal så tror jag just Renegade X-RS bara fanns med 800 E-tec. Om du vill vara säker på att ha en motor som håller länge så är 900 ACE Turbo och 600 E-tec bäst att kolla på, 800 E-tec håller förvisso inte dåligt men inte lika bra som de två. På led så lär väl inte vikten på skotern vara av så stor betydelse, så kanske faktiskt att du främst bör kolla på 900 ACE Turbo då. Den motorn lär hålla i tusentals mil bara man sköter service av den och den har ändå i princip samma effekt som 800 E-tec. Om du har råd med en sådan vill säga.
 
Reactions: Sneeuwscooter