vilken skoter?

odd

Medlem
16 maj 2009
22
0
1
Borlänge
hej! jag har tänkt köpa en skoter och det blir min första men jag har inte riktigt koll på vad jag ska köpa. det kan vara nån som kostar max 35 - 40 000kr men gärna så billig som möjligt utan att det är skit. jag har funderat på en mxz men vill ha nått som går bättre fram i lössnö och som är en rolig lekmaskin och vet inte vad jag ska ha för kubik om det räcker med en 440 lr om det är mycket roligare med större maskin. vad säger ni? vill gärna veta av några som har erfarenhet. tack på förhand!
 

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
hej! jag har tänkt köpa en skoter och det blir min första men jag har inte riktigt koll på vad jag ska köpa. det kan vara nån som kostar max 35 - 40 000kr men gärna så billig som möjligt utan att det är skit. jag har funderat på en mxz men vill ha nått som går bättre fram i lössnö och som är en rolig lekmaskin och vet inte vad jag ska ha för kubik om det räcker med en 440 lr om det är mycket roligare med större maskin. vad säger ni? vill gärna veta av några som har erfarenhet. tack på förhand!
Du kmr inte ha råd o äga en 440. Stor underhållning.. Som föregående talare sa: effekten är urmjölkad till max..

Mellan 25-40k rekommenderar jag beroende på vilket märke:

Lynx Enduro 700/600 -01 eller -02

Polaris Pro x2 700/800 -04 kostar dock upp till 45k

Om ditt val står mellan ski-doo mxz -00, -01, -02 och lynx enduro -01-02 så är de ingen tvekan om att enduro är bättre! Zx chassit på mxz är kasst, massa barnsjukdomar och spricker utan anledning. mxzan har också kopplad boggie = svårt att vilja resa = mindre lek = mer FIX(typ dreva. kanske fixa balataremmen).

Enduron har okopplad boggie som gör den kung i snön och reser ganska lätt. personligen tkr jag Evo 3 chassit på enduro 01 och 02 var det bästa tills rev chassit kom. Evo 3 är pålitlig, håller fan bra och bör inte ens jämföras med ZX chassit.

Som första skoter så skulle jag ha valt enduron före polarisen, pga: lägre pris på enduron, Enduro RER 02 har elback och pro x2 har inte back, enduron går bra på både led och i djupsnö. Pro x2 går inte alls lika bra i lössnön som enduron, den är mest en ledracer, säger inte att den går dåligt i djupsnön men enduron tar sig bättre!

Om du vill spara pengar så klarar du dig bra med Lynx enduro 600 -01. Kostar typ max 25 000:- och dom 105hk i den räcker långt =) Enduro 700 -01 kräver lite mer underhåll, inte så stor koll men antar det pga större motor osv osv, därmed mer kostsam då driftsäkerheten inte är lika bra..

Om du tänker köpa Enduro 700 -01 så är det lika bra du köper Enduro 700 RER -02, den kostar max 35k, har fränare dekaler, elback OFC, dock sämre skidor är 01an men 02an har förmodligen mindre mil under huven så att säga.. Men ja, just de där me elbacken, asskönt o slippa behöva lyfta.

Sammanfattning: Köp Lynx Enduro RER 700 -02

Observera.. Lynx Enduro 700 SP -02 (Den rödfärgade) har inte någon back alls, inte ens en mekanisk. Den med elbacken är svart, som i modellen så står det RER på den.

SPmodellen har till skillnad från RERmodellen: Lyktdelare, fotstegsförstärke.
 
D

Deleted member 6797

har själv en polaris edge 600 02a nerdrevad 4 kugg,38as matta, förstärkt å massor.

den går bra som fan på vattnet har bara sänkt en gång. ska börja köra watercross nästa sommar me den,

leka å hoppa är den bra på tills de inte blir typ 25 meters hopp

sen i pudre, ja har tagit mig många gånger bättre än polarn me sin 345a
 
B

Biosteel

hej! jag har tänkt köpa en skoter och det blir min första men jag har inte riktigt koll på vad jag ska köpa. det kan vara nån som kostar max 35 - 40 000kr men gärna så billig som möjligt utan att det är skit. jag har funderat på en mxz men vill ha nått som går bättre fram i lössnö och som är en rolig lekmaskin och vet inte vad jag ska ha för kubik om det räcker med en 440 lr om det är mycket roligare med större maskin. vad säger ni? vill gärna veta av några som har erfarenhet. tack på förhand!
spola ner 440 nånstans och sök dig till en 600 maskin som bland annat night_stalker rekomenderar. :boring:
 

odd

Medlem
16 maj 2009
22
0
1
Borlänge
okej tack så väldigt mycket!:) har hittat en fin lynx enduro 550 04a som ligger ute på blocket för 30 som finns i falun vad tror ni om den?
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
okej men kanske duger som första skoter? är det stor skillnad på 550 å 600?
Nja, det skulle jag inte säga att det gör..

Jag började med en 500cc som jag tröttnade nästan direkt på.. Sedan gick jag över till 700, nästa blir 800! ;)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Nja, det skulle jag inte säga att det gör..

Jag började med en 500cc som jag tröttnade nästan direkt på.. Sedan gick jag över till 700, nästa blir 800! ;)
+1
500cc ledsnar man på ganska snabbt och då är det ändå mer HK i dom än i 550.
Satsa på 600 eller uppåt :)
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
+1
500cc ledsnar man på ganska snabbt och då är det ändå mer HK i dom än i 550.
Satsa på 600 eller uppåt :)
Instämmer. Köpte en 500 cc (85 hk) och tröttnade ganska snabbt. Har nu en SRX 700 med 145 hk som jag hoppas räcka för mig ett tag. :beer:

Köp ordentligt från början så slipper du göra samma misstag som oss andra. :argh:
 

odd

Medlem
16 maj 2009
22
0
1
Borlänge
Instämmer. Köpte en 500 cc (85 hk) och tröttnade ganska snabbt. Har nu en SRX 700 med 145 hk som jag hoppas räcka för mig ett tag. :beer:

Köp ordentligt från början så slipper du göra samma misstag som oss andra. :argh:
okej ja det är nog smartast det;)