Vilken skoter passar dessa "krav"?

bodaby

Medlem
3 aug 2009
16
0
1
Järvsö
Hejsan! Jag vet inte om denna fråga eller liknande har tidigare kommit upp...
Jag är lite nybörjare med skotrar och sånt, men till vintern ska min familj köpa en skoter.... Jag som är sonen i familjen vill inte ha en touring, utan en lite mer "sportig" om jag uttrycker mig så..
Mina föräldrar gick med på det men med vissa krav: Den ska vara långbandad, ha dragkrok och gärna backväxel. Min Far ska nämligen dra fram några små timmer stockar(runt 10cm i diameter med vagn) och även användas till fiske.

Då är min fråga om vilken skoter ska jag välja? En Crossover borde det väl vara ?
Runt 30-50 prisklassen, en som inte drar alldeles för mycket soppa.
Jag hade tänkt mig en Ski-doo Summit eller Polaris Switchback?

Kom gärna med förslag, tips m.m

Tacksam för svar! Mvh Patrik J.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
en Summit är inte något man kan kalla en crossover då det är en lössnö maskin.. men en switchback är en mkt bra maskin :) Sen kanske en Lynx Ranger Mountain 800/Adventure 800 -05 skulle kunna vara nått? Det är i princip en förlängd Rave 800.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Min Far ska nämligen dra fram några små timmer stockar(runt 10cm i diameter med vagn) och även användas till fiske.
Med dessa krav föreslår ni crossovers? Förutom att mattlängden och därmed bärigheten är sämre så har de även kortare kammar vilket gör att de inte får samma dragkraft.

Du har fått fram bra alternativ redan. Summitarna är väldigt kompetenta.
 

bodaby

Medlem
3 aug 2009
16
0
1
Järvsö
Ok... men jag undrar varför man inte skulle kunna använda en summit?
Jag känner några längre upp i Sverige och dom använder den som räddnings-skoter..