Vilken skoter passar dessa "krav"?

bodaby

Medlem
3 aug 2009
16
0
1
Järvsö
Hejsan! Jag vet inte om denna fråga eller liknande har tidigare kommit upp...
Jag är lite nybörjare med skotrar och sånt, men till vintern ska min familj köpa en skoter.... Jag som är sonen i familjen vill inte ha en touring, utan en lite mer "sportig" om jag uttrycker mig så..
Mina föräldrar gick med på det men med vissa krav: Den ska vara långbandad, ha dragkrok och gärna backväxel. Min Far ska nämligen dra fram några små timmer stockar(runt 10cm i diameter med vagn) och även användas till fiske.

Då är min fråga om vilken skoter ska jag välja? En Crossover borde det väl vara ?
Runt 30-50 prisklassen, en som inte drar alldeles för mycket soppa.
Jag hade tänkt mig en Ski-doo Summit eller Polaris Switchback?

Kom gärna med förslag, tips m.m

Tacksam för svar! Mvh Patrik J.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
en Summit är inte något man kan kalla en crossover då det är en lössnö maskin.. men en switchback är en mkt bra maskin :) Sen kanske en Lynx Ranger Mountain 800/Adventure 800 -05 skulle kunna vara nått? Det är i princip en förlängd Rave 800.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Min Far ska nämligen dra fram några små timmer stockar(runt 10cm i diameter med vagn) och även användas till fiske.
Med dessa krav föreslår ni crossovers? Förutom att mattlängden och därmed bärigheten är sämre så har de även kortare kammar vilket gör att de inte får samma dragkraft.

Du har fått fram bra alternativ redan. Summitarna är väldigt kompetenta.
 

bodaby

Medlem
3 aug 2009
16
0
1
Järvsö
Ok... men jag undrar varför man inte skulle kunna använda en summit?
Jag känner några längre upp i Sverige och dom använder den som räddnings-skoter..
Bara för att det är en lössnö och bergsklättrare, är det väll bara länge matta med högre kammar, samt annan fjädring? eller ? Jag tycker att en Ski-doo Summit 550-800 -00 till -03 bode funka och det sa dom som jag kände också..

Vad tycker ni ?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Med tanke på prisklassen så skulle jag säga att en äldre summit inte är någon dum maskin alls.

En polaris sks kanske är ett alternativ?
 

bodaby

Medlem
3 aug 2009
16
0
1
Järvsö
Med tanke på prisklassen så skulle jag säga att en äldre summit inte är någon dum maskin alls.

En polaris sks kanske är ett alternativ?
Jag tycker också att en Summit borde vara bra! En Polaris skulle inte heller sitta fel, typ en Switchback eller en SKS tycker jag skulle kunna funka
 

bodaby

Medlem
3 aug 2009
16
0
1
Järvsö
Saken är den att jag vill kunna leka! Min farsa ska bara dra hem några stockar(inte mycket), sen det där med att fiska är bara att dra ner några angeldon och motor borren, kanske lite ved också m.m. Sen före mesta så ska jag köra den och leka i puder och på leden...
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Switchbacken är inte dum den heller, har själv dragit lite timmer med den, men du kan inte göra några jättelass utan man får göra små och många lass istället. Årsmod 04 har el-back och om du har tur så kanske du får tag i en med elstart också, 05an är i princip samma skoter förutom att elstart är standard då. Den funkar överallt och är en trevlig skoter.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Switchbacken är inte dum den heller, har själv dragit lite timmer med den, men du kan inte göra några jättelass utan man får göra små och många lass istället. Årsmod 04 har el-back och om du har tur så kanske du får tag i en med elstart också, 05an är i princip samma skoter förutom att elstart är standard då. Den funkar överallt och är en trevlig skoter.
Tyvärr har väl elstarten nått problem.. på en föredetta kompis farsas switchback så fastnade elstarten så att motorn blev stumm tills vi fick loss den igen..
Vad jag har förstått så är det ett standardfel på elstarten på dom. Har jag fattat rätt lr fått nått om bakfoten?
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Tyvärr har väl elstarten nått problem.. på en föredetta kompis farsas switchback så fastnade elstarten så att motorn blev stumm tills vi fick loss den igen..
Vad jag har förstått så är det ett standardfel på elstarten på dom. Har jag fattat rätt lr fått nått om bakfoten?

Stämmer säkert, men tyvärr så har jag ingen erfarenhet av detta då jag inte har elstart själv;)
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag skulle lägga varje liten krona på en Polaris SKS.

Ruggigt mustig maskin såväl till lek som att dra en pulka i familjetouringtempo.

SKS ifrån Gen II och uppåt är skotern för Er.