Vilken skoter drar minst bränsle?

Winterfell

Medlem
22 nov 2007
16
0
1
Kalix
Vet inte det riktigt om jag håller med. Jag vann då alltid över en 600SDI vid macken, dvs fick i mindre soppa. Och jag har en stor tung RX Warrior. De enda som klippt mig på fingrarna och kommit under 1.3 l/mil är RS'are samt någon kort förgasar-RX'are.

Och varje gång killen var in med sin 600SDI för att flasha om BIOSet för en ny fix så hoppade bränsleförbrukningen upp 1 dl/mil. I slutet var han och klev på 1.7 l/mil.

Nu kör han en RX Warrior...
Som den före detta SDI ägaren som omnämns så känner jag att jag måste hoppa in här :) Jag tror du ser tillbaka med rosafärgade glasögon här Micke, din (förgasar) RX1 och min SDI tog i nio av tio fall nästan exakt lika mycket soppa - jag vet med säkerhet att SDIn tog rätt mycket mindre än din på några resor (var ned på 1.16l/mil en sväng tex).

Vad man däremot kan säga är att SDIn var mycket mer känslig för körsätt, snödjup/moddighet och utetemp än vad din Warrior är. Din maskin ligger ganska stadigt på 1.4-1.5, medans SDIn kunde variera mellan 1.1-1.7 beroende på olika faktorer. Sen är det sant att förbrukningen gick upp i snitt mot slutet, men då ska man komma ihåg att det (givetvis) var körning på våren, med vad det innebär av varmare temp och moddigare snö/tyngre före. Har man lite kubik & 2-takt så får man varva för att hänga med :)

Värt att nämna kanske är att EFI RX-1orna (som jag nu har haft två av) tar lite mer soppa är förgasarmaskinerna - dock marginellt.

Rent allmänt så tycker jag att det enda någorlunda rättvisa sättet att jämföra bränsleförbrukning, iaf tills Statens Provningsanstalt tar fram en standardiserad körcykel för skotrar, är att vara ute ett gäng med olika maskiner, köra samma sträcka under samma förhållanden och sen mäta när alla tankar - då får man i alla fall en hyfsat jämförelse för just den svängen.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jag måste som säga så här,

Min rajd med en Rotax 247, tanka på hösten, kör 500mil, tom tank på våren

Nåja inte riktigt så men man tror den går på luft ;)
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jag tror på V800 4-takt
Kan nog också sätta en 1000-lapp på denna i nån lite mer kortbandad variant såsom SkiDoos eller Lynx touringar med 345-matta.

Men det är ju först när vi börjar prata förbrukning i förhållande till hästkrafter det börjar bli intressant. Där tror jag Yamahas senaste RX-snurra ligger bra till. 150hk och tar aldrig över 2 liter ens vid extremt hård körning. Normal medelhård ger 1½ lit:ciao:

Ha´de / Matti
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
men herregud.alla här måste ju köra som flickor eller någonting.

jag har en vector mtn som ska vara en av dom snålare mountainmaskinerna.

jag har kört 30 mil nästan allt är lek och hårdkörning.(10mil blötföre)
det har gått åt 90 liter bensin dessa mil.
men jag tycker den är väldigt snål faktist.
var och lekte här om dagen i några sandtag i ungefär 1-2 timmar.
åkte hem för att den var tom på bensin.tankade i 10 liter å då var bränslemätaren på samma nivå som innan vi for och körde.


beror på hur man defenerar olika körsätt.
har tex mycket svårt att tro att man kan få ner en apex mtx i 1½
liter milen om man gasar mer än halvgas.
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Inte för att min skoter tar minst bensin men de är ju kul att jämföra med andra tycker jag. Srx:en tog förra året 2.8 hårdkörning. För en 700 trippel med 140+ hkr så tycker jag de är rätt bra ändå.


//Jim
 
4

426H

Amerikanska supertrax har en artikel i senaste numret där dom rangordnat deras långtestmaskiner efter bensinförbrukning. Resultatet är en smula förvånande. Det här är dom maskiner som dragit minst för dom:
1. XP 800R
2. Phazer
3. 600 SDI
4. Vector/Rage
5. Delat mellan 1000 SDI, Apex, T660, CF600, CF700, Z-1, FST

Står inte hur mycket dom olika skotrarna tagit, bara att 800R konstant går längre än 20 mpg (1,17 l/mil) och att alla skotrarna ovan går längre än 16 mpg (1,47 l/mil). Man får anta att resultaten avser körning på välpreparerade leder.

2-takt med förgasare är det alltså som gäller om man vill åka billigt! :)
 
S

StoxResearch

426H:
VAR får du tag i Supertrax? Jag vill prenumerera på den, men det går ju inte utanför Nordamerika, :( Jag tycker den tidningen är skitbra...

För övrigt tror jag att vi snart får se en ny oslagbar lågförbruknings-champion; 600 HO E-Tec...

Gapet mellan 2T och 4T växer... Anti-2T propagandan har slagit slint när 2T drar mindre än 4T... Så synd... Miljön kommer att tacka oss när vi alla kör 2T, :)
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
426H:
VAR får du tag i Supertrax? Jag vill prenumerera på den, men det går ju inte utanför Nordamerika, :( Jag tycker den tidningen är skitbra...

För övrigt tror jag att vi snart får se en ny oslagbar lågförbruknings-champion; 600 HO E-Tec...

Gapet mellan 2T och 4T växer... Anti-2T propagandan har slagit slint när 2T drar mindre än 4T... Så synd... Miljön kommer att tacka oss när vi alla kör 2T, :)
Frågan är om det är DI eller 3D rave som mest har förbättrat förbrukningen på e-tecen , med tanke på siffrorna från 800r.
Undrar vad en ny förgasar 600ho med 3D rave cylindern från e-tecen och med samma styrning som 800r:en skulle dra.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jämnfört mot äldre 2-taktare är 4-taktare snålare men som sagt det verkar vara ganska lika när det gäller nyare 2takts motorer.
 
S

StoxResearch

Får man chansa på förbrukningen framöver här? Jag tror att 2T DI som kommer och som redan finns kommer att knäcka allt. Ska man ens komma i närheten med en 4T så måste motorn designas om helt, bla så måste effekten sänkas från nuvarande nivåer. Litereffekter a la' Rotax V810 och sådant är vad som gäller då. Är det någon här som vill det? Alternativt så kan det kombineras med tex två-stegskamaxlar för att sänka förbrukningen ytterligare lite, men det kostar pengar. Tekniken finns och är enkel att implementera, dock troligen inte vid allt för höga litereffekter.

Men det är bara spekulationer än så länge, men jag är rätt säker på att så kommer det att bli. 2T kommer att vara i täten och vara snålast framöver. En faktor som icke är att förakta då aktionsradie räknas och ständigt stigande bränslepriser gör sig påminda.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Får man chansa på förbrukningen framöver här? Jag tror att 2T DI som kommer och som redan finns kommer att knäcka allt. Ska man ens komma i närheten med en 4T så måste motorn designas om helt, bla så måste effekten sänkas från nuvarande nivåer. Litereffekter a la' Rotax V810 och sådant är vad som gäller då. Är det någon här som vill det? Alternativt så kan det kombineras med tex två-stegskamaxlar för att sänka förbrukningen ytterligare lite, men det kostar pengar. Tekniken finns och är enkel att implementera, dock troligen inte vid allt för höga litereffekter.

Men det är bara spekulationer än så länge, men jag är rätt säker på att så kommer det att bli. 2T kommer att vara i täten och vara snålast framöver. En faktor som icke är att förakta då aktionsradie räknas och ständigt stigande bränslepriser gör sig påminda.
Mjaa, beror väl på hur man ser det. Tycker 150hk i en 800R är nog. Den drar ju ca 1,5 - 1,8 vid blandad körning verkar det som?
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
men dom som kör polaris måste väl ha minst bensinkostnad varje år?

iochmed att deras skotrar för det mesta bara står i garaget på vintrarna!