Vilken skoter - allt från pulka till lössnö

Äventyraren

Medlem
20 nov 2011
33
0
6
Sigtuna
Hej!

Behöver råd då jag inte är någon skoteråkare. Har en gammal snopro 800 som jag haft i 8 år men kanske bara kört den 50 mil. I övrigt ingen erfarenhet av olika typer av skotrar. Vill kunna dra familjen i släde. Köra lössnö, led och helst slippa röklukt i kläderna. Förstår att det alltid är en kompromiss. Gissar att stora valet blir 2-takt eller 4-takt samt längd på matta. Märke spelar mig ingen roll.

Vad gäller lössnö så är nog det viktiga att inte oroa mig så mycket för att köra fast. Jag behöver inte kunna ta mig upp för den brantaste backen då jag är en nybörjare. Ledegenskaperna behöver inte vara dom bästa. Min gamla snopro från -09 med 32 matta duger gott och väl för mig. Vad gäller 4-takt så är det mest för att slippa att alla barnens kläder luktar rök redan efter en kort tur. Dagens 2-taktare kanske ryker betydligt mindre än min -09. Tänkte dock nog inte köpa helt ny utan kanske från 2016 och nyare. Vad gäller köra med pulka är det väl bara att det finns dragkrok. Lång matta är kanske fördelaktigt för att dra familjen på 5 pers inkl förare?

Vad jag tror så vill jag ha en lössnöskoter då jag inte vill köra fast, vilket jag lätt gör med min snopro. Vad tror ni?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag skulle alla dagar i veckan hellre gå på en Etec 600 i lämplig längd hellre än någon fyrtaktare. Ungarna kläder kommer inte lukta rök så det känns i hela huset efter en sväng på en Etec 600a!

900ACE är betyydligt tyngre, klumpigare och dessutom "trubbigare" än 600a tvåtaktaren. Enda fördelen med fyrtaktaren är ljudnivån. (fyrtaktaren går inte ens billigare!)

Renegade eller X-trim 600 vore mina grundtips.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Som tidigare nämnts så är 600 E-tec en riktig toppenmotor. Hållbar och bränslesnål och inte farligt mycket avgaser jämfört med äldre typer av insprutning eller förgasare. Även roligare än fyrtaktarna 600 ACE och 900 ACE tack vara nästan dubbelt så många hästkrafter som 600 ACE och nästan 30 hästar fler än 900 ACE. Samt betydligt lättare. Det finns ju även 800 E-tec, men om du inte har behov av 155+ hästkrafter så är 600 E-tec säkert både fullt tillräcklig samt mer hållbar (inte för att 800 E-tec är någon katastrof gällande hållbarhet heller).

Lynx 49 har ju föreslagits tidigare och en sådan med 600 E-tec (eller 600R E-tec på de nyare) hade ju kunnat vara ett alternativ. De har riktigt lång matta (414 cm) så de tar sig fram bra i lössnö och åtminstone de nyare modellerna (2019 och framåt) har även elfläkt, vilken är en stor fördel om man ska dra pulka när det är lite hårdare före. Ofta så är de även utrustade med dubbeldyna, så om det är något som du känner att du vill ha så är det ju en fördel.

Alternativ till den, med något kortare matta men ändå med säkerhet tillräcklig, kan vara Lynx Boondocker 600 3900 (394 cm matta) från 2014 och framåt. Lite häftigare design, ev. lite roligare att köra också men saknar elfläkt som standard (går dock att utrusta den med det) så den är inte fullt lika bra att dra pulka med. Ski-doo Summit 600 154" (394 cm matta) från 2014 och framåt kan sägas vara Ski-doo motsvarighet till Lynx Boondocker 600 3900, så den kan också vara ett alternativ men även den saknar elfläkt som standard. Varken Lynx Boondocker eller Ski-doo Summit har dragkrok som standard (även om många, kanske de flesta, köpts med det) så det är något att vara observant på när du ska köpa också. Lynx 49 har det som standard.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
En SkiDoo Reegade är ett rätt bra multiverktyg. Den går bra på led och tar sig fram skapligt bredvid. Motsvarande Lynx, dvs X-trim/Xterrain likaså.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Söker jag på 600 e-tec får jag fram massa olika modeller. Skulle behöva veta vilken modell som är lämplig.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så Lynx 49 (med längsta mattan, 4100/414 cm), Lynx Boondocker 3900 och Ski-doo Summit 154" samtliga med 600 e-tec kan vara bra alternativ om du inte vill oroa dig för att köra fast i första taget. Som JAAG skrev så är Ski-doo Renegade och Lynx X-trim/Xterrain med 600 e-tec också tänkbara alternativ, dock så är de inte fullt lika bra i lössnö som de jag föreslog, men bättre efter led då istället.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
En Yamaha Viper MTX funkar ok både på led samt i lössnö utan att vara bäst på något och den har bra kylning så dra pulka är inga problem.