Vilken Skidoo ska man välja?

Mengman

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Piteå Sverige
Jag är ruskigt sugen på att köpa en begagnad Skidoo. Frågan är bara vilken som är det bästa köpet? Jag har tittat lite på Formula III -96 och tyckte den såg fin ut. Här även kollat in formula stx 583 -94. Vad är det för fördelar respektive nackdelar med olika skidoo-modeller. Vore tacksam för svaren. Det finns för mycket att välja mellan...
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
den största nackdelen med formula3 är väl att man måste byta stift varje gång man ska ut och åka, och de kan bli både dyrt och jobbigt i längden, sen så är de rembyte efter ca 40 mil...den äter remmar!!
de här är vad jag har för erfarenhet av den här skotern, nån som tycker nå annat?
 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
det där me stiften hade ja på min formula stx från 94. men då bytte ja till Br9EYA körde på B9ES. då försvan problemet. men det ja kan säga om formulan e att den e tung men jävligt bränsle snål min drar ca 2 l/mil om man ligge å maxar på en sjö så kan den komma upp mot 3 l. men hur ofta gör man det. Styret e lite förlågt å alldeles för nedåtlutat. ja ska köpa nytt i vinter. Den e rätt tungstartad. vill du veta mer så maila mig på du_are_ful@hotmail.com
 

micke n

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Beror nog på munstyckena, är de för feta så sotar stiften igen. verkar vara väldigt vanligt på skidoo med för feta munstycken från fabrik.
 

Lexius

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Storuman Svergie
Hejsan... kan inte riktigt hålla med om att den äter tändstift och remmar. Jag har själv haft en(Synd att en polack skulle krocka med mig), men den åt då inte remmar eller tändstift. Detta med tändstift är inget större problem än att man bara köper nya resistor stift, fungerar det inte då så är det så att man har fel i CDI boxen. Remmen är väll inte heller direkt svårt att fixa, man bara ställer in variatorerna och detta ska man inte behöva göra ofta på en skoter. Gjorde det direkt när jag köpte för DÅ nötte den av remmar, men efter en nogrann variator inställing så körde jag ca 380 mil med den fick byta en rem för den började bli lite nött och det märks ganska mycke på hur skotern gör vid toppfart osv. Rätta mig om jag har fel det där med remmen, att det inte skulle göra nåt om den är nåt, för det gör det.
Bensins förbrukning kanske inte var den bästa men för att vara en trippel så var det inte så farligt, vid mkt hörd körning så drog den 2,5 L milen kanske lite mer beroende på föret. Men annars vid lugn körning så drog den inte alls så mycke, körde den då på 1,9 - 2.0 L/mil. Och det är väll inte så farligt tycker jag. Men det är juh min mening, alla har juh delade meningar.
aja, men hoppas det blir bra vad för skoter du än köper.
Hare!
 

mrtrim

Aktiv medlem
19 jan 2006
56
0
1
Mora
formula stx, varatorn

jag har köpt en formula stx -94 nyss, å ja den äter stifft, äre nå speciella man ska ha eller? å sen ett problem som jag fått e att den tuggar när man åker sakta, å sen har variatorn börjat låta som fan, va kan det troligtvis vara med variatorn?? å kan tuggningarna ha med variatorn å göra, finns det några speciella svagheter med stx??
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
mrtrim skrev:
jag har köpt en formula stx -94 nyss, å ja den äter stifft, äre nå speciella man ska ha eller? å sen ett problem som jag fått e att den tuggar när man åker sakta, å sen har variatorn börjat låta som fan, va kan det troligtvis vara med variatorn?? å kan tuggningarna ha med variatorn å göra, finns det några speciella svagheter med stx??
Vadå tuggar? Rycker eller?
 

mrtrim

Aktiv medlem
19 jan 2006
56
0
1
Mora
stx

ja, ingen ting så att det kan peka åt motorn iaf, utan man känner att det e med drivningen, svårt å förklara, en tuggande kännsla när man åker sakta, ja man kan vel säga hackar,
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
mrtrim skrev:
ja, ingen ting så att det kan peka åt motorn iaf, utan man känner att det e med drivningen, svårt å förklara, en tuggande kännsla när man åker sakta, ja man kan vel säga hackar,
Du har med all säkerhet bränt remmen så du fått en midja på den då rycker/hugger det när man kör sakta.
 

mrtrim

Aktiv medlem
19 jan 2006
56
0
1
Mora
m

så jäkla farligt e det inte, man märker inte det om man inte vet om det, de e nog vickterna, ska byta nogon dag
 

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
skoter ide'er

försök kolla om du inte kan hitta en mxz istället för en trippel. för tung att hantera.har haft en själv.aldrig mer..
mxz 583 eller 670 är pigga o prisvärda. fanns från 96 o framåt.
lycka till. peter