Vilken pipa till 850

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Oftast ligger man ju runt 30-40 på lederna och å då är det bra om det låter lite.. kör inte i lavinriskområde heller har inte den kunskapen än.

Och justera in grejer osv tar lite tid att lära sig. Men finns också duktiga mekaniker man kan få hjälp med vissa grejer med. Och då kan det bli bra i slutändan. Jag tycker 10 kg märks när det gäller att få bort vikt på skotern när man kör. 5 kilo märks när man ska lyfta den
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Skulle vilja säga att det är Arctic Cat som inte lagt tillräckligt med tid och pengar på att utveckla ett fullgott avgassystem.
Tittar man på diagrammet över bromsningarna, så är alla tester bättre än Cats original och drar dessutom med jämn effektökning till långt högre rpm än vad A-C original gör.

Men å andra sidan så berättas ingenting om vilka decibelnivåer som uppnås heller, det kanske är så att de 10 extra hästkrafterna kommer vid ljudnivåer som utlöser laviner längs hela fjällkedjan vid första gaspådrag.... Då är det dålig bang for the buck tycker jag. Men som sagt, ingen ljudmätning görs, så det kanske är tysta starka hästar som jobbar 🤫💪👂
Jo så är det ju, det saknas hästar från fabriken.

En pipa ger ju normalt sett ingen nämnvärd skillnad i ljudnivå, i Arctic fallet så är det ju dock mer bränsle som förbränns på ett korrekt sätt så visst det skulle ju kunna ge lite mer ljudnivå.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Nu finns titanium pipan till axys 850 att få tag i, han skrev att man sparar 10 kg.. låter inte rimligt
Väger orginal pipan mer än orginal ljuddämpare?

Men om det är 10kg så är det ju prisvärt iafl
Sen kan man ju fråga sig om den gör att man tappar effekt

Skulle man nu beställa den så måste man ju nästan även ta maskinen till en dyno annars känns det ju lite dumt
Hittar typ ingen som provat den genom att googla

Någon som har koll på hur mkt orginalpipan väger?
Låter det sannolikt att man kan spara 10kg i vikt på enbart pipan?
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Nu finns titanium pipan till axys 850 att få tag i, han skrev att man sparar 10 kg.. låter inte rimligt
Väger orginal pipan mer än orginal ljuddämpare?

Men om det är 10kg så är det ju prisvärt iafl
Sen kan man ju fråga sig om den gör att man tappar effekt

Skulle man nu beställa den så måste man ju nästan även ta maskinen till en dyno annars känns det ju lite dumt
Hittar typ ingen som provat den genom att googla

Någon som har koll på hur mkt orginalpipan väger?
Låter det sannolikt att man kan spara 10kg i vikt på enbart pipan?
Nej, det måste i så fall vara på hela systemet, från grenröret och ut Låter mycket ändå.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Nej, det måste i så fall vara på hela systemet, från grenröret och ut Låter mycket ändå.
Jag tror det med.
Var en som skrev att pipan väger ca 5,5 på orginal?
Med min Diamond s blir det bara 7,3kg
Titanium pipan borde ju ligga runt 2-3kg då typ
Låter ju ändå rimmligt i så fall
Men då skulle titanium burken ligga på 8a kg
Vilket inte alls är rimligt

Måste ju vara att dom menar att man sparar 10kg
säg orginal burken väger ca 8kg
Plus pipan ca 6 -10kg = 4
SÅ 3-4 kg då för hela systemet
och då blir det ca 2kg för pipan.
Burken är ju mindre än Diamond s Så den skulle ju kunna väga 1,5kg typ och pipan 2 eller tvärtom
Men skulle vara kul att veta om någon vägt orginal pipan?

Får väl se om man får nått svar där i Ryssland
Verkar som avgassystemen produceras i en väldigt liten mängd om året.

Eller ännu bättre om någon här kan ryska? 🤣
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har lite svårt att tro att den ska ta bort 10kg. Måste vara 10lbs som man menar. Vilket kan vara helt rimligt om man byter ljuddämparen för det är där den mesta vikten ligger. Räknar man vikt på pipan så bör man jämföra lika mot lika, dvs naken pipa utan isolering, för isoleringen är något man vill ha.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Har lite svårt att tro att den ska ta bort 10kg. Måste vara 10lbs som man menar. Vilket kan vara helt rimligt om man byter ljuddämparen för det är där den mesta vikten ligger. Räknar man vikt på pipan så bör man jämföra lika mot lika, dvs naken pipa utan isolering, för isoleringen är något man vill ha.
Ja det låter mkt. jag sparade 12lbs på att byta bara burken 5,4kg ( Diamond s titanium trail can 1,8kg) och man borde ju tjäna lite på ljuddämpare med.
Och som jag trodde då så väger inte pipan mer än
Burken
Och den burken borde ju inte vara så mkt tyngre än min plus att man borde spara lite på pipan med
Så tycker inte 10lbs låter rätt då heller
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
För dom som tror att alla burkar bara för massa oväsen kan ju kolla här.
3 db högre ljud är inte bara ca 3% högre ljud uppe vid 90 -100db de är snarare 30% högre. De fick jag lära mig nu i sommar då jag besiktade hojen som lät för högt.
 
Reactions: mas

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ja. Dock påstår de lärde att det mänskliga örat lurar sig själv så det upplevda ljudtrycket dubblas inte riktigt varje 3dB.

Men rent fysikaliskt så är 3dB en dubblering i ljudtryck.
 
Reactions: Winterspeed

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
"the Michigan DNR in Lansing reviewed the post and contacted a Polaris Engineer Directly. The Rush Pro RMK 800 was 79.4 DB and the Axys 800 was 72.3 DB. None of their stock sleds exceed the DB limit from the factory. None of the testing on any stock sled has exceeded the DB limits thus far"

Man kan ju undra hur dom gör sina mätningar



Vet inte om jag skrev det i tråden tidigare men Kör mest på privat mark flera km ifrån några boende.
och skulle jag ge mig ut på några turer
är det ju bara att byta till orginalburken.
men har tänkt att skaffa en andra skoter till att köra led med.
men verkar finnas endel skotrar som låter högre

När jag hade min ggb trailcan på 800an fick jag tinitus när jag körde ett tag och då behövde jag inte äns köra fullgas