Vilken Phazer till frugan?

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Hej alla!

Sitter i köpar tankar..
Har läst lite ang Phazer men har ej blivit klokare.
Så jag skulle bli väldigt tacksam om det finns några vänliga själar som kan berätta hur deras skotrar går och vad de har gjort med sina för att allt ska vara bra.

Sen är den stora frågan vilken års modell som man ska titta på. Har förstått att man helst ska köpa en 08. Men kan någon berätta varför 08 är bättre? Eller om 07 också går bra om man gör vissa förändringar?

Mvh
Johan
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Tjabba

Vad jag kan förstå så är mtx modellen av phazer 144" lång.. känns som en kort blir väldigt... kort? :D
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Tjena!

Jo jag har kört både korta och den långa. Och tycker båda har sin charm.
Men är mer inne på en Mtx så hon inte kör fast hela tiden :becky:

Men jag har inte fått någon klarhet i vilken modell man ska ta?
Lutar mot en -08 pga av dämpare mm.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Tycker nästan att mtxarna står lite högt i kurs nu om man surfar blocket... men det beror väll på snöläget ute :D
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jobbigt och har värsta kammarna om det inte år så mkt snö? Tänkte på slidesen går varmt när det inte bli nån kylning. Vet inte hur höga kammar det är på mtx, va bara en fundering. Va det ngn av er jag träffade på leden ut mot juniskär för ngn vecka sedan? Ni va två skotrar en Nytro XTX och en polaris..
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
tja

har ägt 07 fx och äger 11 mtx å tycker då inte att den långa mattan hämmar dess acc m.m. har fått olika svar på om 07-08 mtx hade olika dämpare( i usa har dom då det), men 08 rtx fick då fox float etc. skulle nog satsa på en mtx då dom tar sig mkt bättre än korta å om hon inte är spec bra på å köra så kan den längre mattan vara bra.

satsa på 08 om kort annars blire byte av boggie och dämpare m.m. kan vara värt att köpa antibottningskit till mtx då denbottnar ganska lätt. elr nya boggiedämpare.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Förra vintern testade jag en 2010 RTX och blev väldigt possitivt överaskad av den. Körde mest i djup lössnö, va säkert 120cm puder. otroligt vad den tog sig fram, trodde jag aldrig. Tänkte jag testar att köra upp för en rätt brant kulle bara får å se hur långt ja kom innan ja fick vända igen för å inte fastna. Trodde knappt mina ögon när ja for upp på toppen hur lätt som helst. Tror helt klart att din fru skulle klara sig med en kort om den har en 38mm matta, otroligt lättkörda maskiner som tar sig fram förvånansvärt bra :)
 

Skojtertoken

Välkänd medlem
17 feb 2010
104
0
6
Kungsängen
Min mamma kör en Mtx -07a den funkar väll bra men helt fel skoter för henne, jag tror att en kort hade passat bättre.. (att hon skulle köra fast mer med en kort) stämmer inte riktigt iaf inte för min mamma då hon helt enkelt inte gasar när hon kommer ut i lössnön utan stannar och sukkar.. -.- om din fruga kan behandla maskinen rätt utanför snön så tror jag helt klart på en mtx men annars skulle jag satsa på den korta. :)
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jobbigt och har värsta kammarna om det inte år så mkt snö? Tänkte på slidesen går varmt när det inte bli nån kylning. Vet inte hur höga kammar det är på mtx, va bara en fundering. Va det ngn av er jag träffade på leden ut mot juniskär för ngn vecka sedan? Ni va två skotrar en Nytro XTX och en polaris..
Jepp det stämmer, det var vi som var ute och grävde runt lite i pudret :hello:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Hur kör hon. Har haft en kort -07a med 38as matta och den var ett rent helvete att köra utanför leden. Hade den i 2½ vecka sen sålde jag den för den var bara rolig att köra på led. På krokiga leder hänger den på rätt motorstarka skotrar. Blir de att hon kör utanför leden så ta en Mtx, den går nästan lika bra som en Rtx. Ska man pressa en Mtx efter leden (vilket man kan) så får man vara ganska aktiv på skotern och hänga med att förflytta sig. Så här i efterhand så skulle jag ha köpt en Mtx, men hade nog sålt den också då motorn är aningen för svag och inte orkar då det börja luta uppåt. Han med nästan 70mil med den korta och mestadels körde jag nere i Sundsvall med över metern med pudersnö och det var ingen höjdare.

Så jag rekommenderar en Mtx -08
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Det är ingen ide att köpa en kort, köp en lång i början så slipper hon lyfta och bängla, hon kommer ändå inte behöva någon topp fart, sen är ju långa sköna genom att dom sväljer guppen på ett annat sätt..
 

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
Som jag förstått det blir bara mtxen slöare. Och sätter hon sig med den är de ju tyngre att lyfta loss den. Kanske låter partisk bara för jag försöker sälja min rtx 08 men jag tror att båda blir bra. Det är en väldigt enkel skoter att köra och går väldigt bra att utvecklas på också. En phazer är ju en otroligt bra skoter att börja med så vilken ni än väljer blir hon nog nöjd. Jag hade gått på en rtx och bytt skidor.

Mvh
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det är faktiskt lättare att ta lös en lång än en kort. Den är faktiskt lättare att lyfta och lättare att ta sig från stället när man har kört fast. Behöver inte skotta lika mycket.
Har hunnit jämföra då jag var ner hos Metso och körde för han hade en Mtx och jag en Rtx.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jepp det stämmer, det var vi som var ute och grävde runt lite i pudret :hello:
Trevligt ställe det där va, va ut och körde några svängar på vägen tillbaka! Riktigt mkt lössnö!

När det gäller skoter till frugan, är du helt inställd på en yamaha? Inte en typ Summit 550F lr nått i den stilen?
 

larfre

Medlem
20 okt 2006
28
0
1
Falun
Jag har kört den korta och har själv en mtx 07:a med fx:ens dämpare runt om. Den långa är definitivt ingen nybörjarmaskin om man ska utanför leden och åka. Den tippar lätt vilket är bra när man vill svänga runt fort och är van, men som nybörjare blir den otrygg jämfört med "vanliga" skotrar som flyter bättre. Ändå så tar den sig fram ovanligt bra i snön om det inte blir för brant vill säga.
Skall man jämföra den korta mot den långa på led så tycker jag att det är stor skillnad i smidighet, till fördel för den korta, detta pga mountinskidorna som har för djup köl(går ju att byta skidor iof) och den extra ofjädrade vikten i längre matta och boggie.
 

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
Det är faktiskt lättare att ta lös en lång än en kort. Den är faktiskt lättare att lyfta och lättare att ta sig från stället när man har kört fast. Behöver inte skotta lika mycket.
Har hunnit jämföra då jag var ner hos Metso och körde för han hade en Mtx och jag en Rtx.
Okej. Det visste jag inte, eller jo de är väl lättare att komma iväg när man tagit sig loss. Har inte kört en mtx så vet inte hur de beter sig i övrigt.
 

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Hej alla!

Får tacka för alla bra svar.
Frugan har kört rätt mycket skoter. Men på dom sista 3 åren har det blivit väldigt lite.
Men skotervana har hon.

Har nästan hela tiden varit inne på en Mtx, men vart lite osäker på hur mycket det var som skilde dom åt.
Efter ha läst alla inlägg, så känner jag mig nästan mer säker på en Mtx. För jag vill ju gärna ha med henne ut i djupsnön och njuta.
Men den stora frågan nu är vilken års modell man ska sikta in sig på? 07 eller 08? Och varför?
Och sen vad som behövs göra på dom för att ha den så bra som det går.

Mvh
Johan
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
är ganska säker på att 08a fick ny boggie elr nått i den stilen så satsa på en 08. nån annan får gärna motbevisa.