vilken olja?

Mxz_F

Medlem
15 dec 2004
18
0
1
Rättvik
Tjena. funderar på vilken slags olja jag ska köra på. det är en fläktkyld motor, ska det vara nån speciell till dom.. del,hel-sysntetisk? kan jag blanda med den gamla? har nån någon olja att rekomendera kankse?

Tacksam för svar

mvh/Martin
 

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
Mxz_F skrev:
Tjena. funderar på vilken slags olja jag ska köra på. det är en fläktkyld motor, ska det vara nån speciell till dom.. del,hel-sysntetisk? kan jag blanda med den gamla? har nån någon olja att rekomendera kankse?

Tacksam för svar

mvh/Martin
I en fläktkyld motor så tror jag inte att det ska vara någon speciell olja. I Polaris Instruktionsbok så rekommendera dom vanlig 2-taks olja. Själv så rekommendera jag OKQ8 Sprint del syntetisk olja den kör jag på i min Edge 600 01:a och Skoterprofessorn rekommendera den.
 

SXViper__

Medlem
7 nov 2004
38
0
1
alfta
man ska aldrig blanda oljor

det ska vara delsyntetsolja, för man tar inte ut så mycket effekt i fläktskylda motorer
 

<Hornymountain>

Aktiv medlem
11 sept 2004
70
0
6
Rusksele
Jag har då blandat oljor i oljetanken på min skoter utan att något hänt.

Kör bara tills det har blivit lite olja kvar innan du fyller på nästa gång.
Fick det rådet av en som jobbar på en Shell mack.

Behövs det verkligen delsyntetsolja i en fläktkyld?
I farsans skoter (polaris sport gt 440 -91) har vi då kört på mineralolja och det har funkat bra.
 

glx 5900

Medlem
23 dec 2004
6
0
1
Fredrika
Körde tidigare med Texaco helsyntet och skotern gick mycket bättre (tro mig, med en 5-9:a märks varje liten förbättring i prestanda tydligt.)

Men annars ska det väl inte vara någon skillnad mellan oljorna tycker jag (men helsyntet luktar bättre)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag tror ju inte att det blir någon skillnad i prestanda, eftersom oljans uppgift är rent smörjande, den innehåller ju ingen extra energi eller påverkar tändning/förbränning på något sätt.

Man kan säkert gå ner i blandning med en bra olja på en äldre motor däremot - renare avgaser och man sparar olja.