Vilken olja kör ni på i era Skidoo E-tec skotrar?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
När det gäller garantin så är det nog inte exakt fastställt vad som gäller, Brp rekommenderar så klart sin olja men den uppfyller inte några standards eller klassningar. Därmed blir det svårt att säkert veta vad som motsvarar den oljan. I min instruktionsbok (Freeride 2012 800 Etec) står följande: "BRP rekommenderar bestämt att rekommenderad XPS olja alltid används. Skador som uppstår pga användning av olja som inte lämpar sig för motorn täcks inte av BRPs begänsade garanti"

Detta är ju en finurlig formulering som inte anger vad BRP har för krav på oljan. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att de vill skrämma (eftersom de inte får tvinga) skoterägarna att köpa dyr XPS.

Ibland har det framförts (bla på det här forumet) att alla oljor som är godkända enligt Rotax 253 skulle vara godkända av BRP. Detta är dock ett missförstånd och Rotax 253 är ett oljetest som SMP i Umeå gjort på en fläktkyld, encylindrig 250cc Rotax, detta har alltså inget att göra med godkännanden eller garantier. Inte med högpresternade moderna skotermotorer heller för den delen.

Jag kommer köra Aspen i min, precis som jag gjort med alla andra Rotax 800 jag ägt genom åren.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Flera som kör kampanjpris för ca 1200 just nu på tre pack ~4 liters dunkar.

Billigaste jag har hittat som skickar är Bengts Cykel o Motor som tar 1190:- inkl frakt

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Den svarta dunken är borta ur brps sortiment inför denna säsong dvs delsyntet & sänkt pris på de gula dunkarna.

Men lakkapääs etec olja är ändå billigast, ca 1100 kr för 20 liter.

Brp är allt bra roliga...handlarna sa tidigare att de va ok köra med svarta dunkarna i 800 motorer men nu så finns den inte längre? Deras olje tjoller är ju rena bullshiten...
Både Statoil / Payback och laakapää säljer ju etec olja nu så.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Vilken av deras oljor hävdar Statoil är "Etec godkänd"?
Att det finns tillverkare som skriver att deras oljor är godkända för etec är ju inget nytt, det har funnits nåt år nu. Dock innebär ju inte detta att BRP har godkänt deras oljor, det är snarare något oljetillverkarna skriver på eget bevåg.

Jag står fast vid att alla oljor som uppfyller senaste klassningarna är det bästa man kan använda, personligen värdesätter jag klassningen ISO-L-EGD och/eller JASO FD betydligt mycket mer än en text där det står "godkänd för Etec". Klassningen enligt internationella normer är fakta medan det andra är svammel och marknadsföringstrick som inte ens behöver vara värt etiketten det är tryckt på.

Angående "Rotax 253" ,som vissa oljetillverkare (tex Peter Lyren, Payback) brukar använda för att hävda att deras olja är lämplig/godkänd för Etec, så är det ett oljetest som SPM i Umeå gjort på en gammal fläktkyld encylindrig maskin. Jag personligen anser det vara så oseriöst att hänvisa till detta test i detta sammanhang att jag undviker oljor från dessa tillverkare. Om de är så okunniga och/eller oärliga så vet man aldrig vad de mer ljuger om.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
E-tec är lite speciella pga dom inte har något bränsle som transporterar runt oljan i vevhuset. Om det har någon betydelse vet jag ej men misstänker Ski-doo isåfall kan haft det i beräkningarna när dom tog fram deras olja.

Fins ju inte så stora pengar att hämta så jag tycker det är värt att inte köra XPS olja för tilfället i alla fall.

Om jag räknar rätt går en lite på strax över 100kr Om man köper 3 packen för 1300kr

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
37
delsyntet går fortfarande att få tag på.. garantin gäller alltså med denna?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
delsyntet går fortfarande att få tag på.. garantin gäller alltså med denna?
Garantin lär gälla oavsett märke bara det är en e-tec godkänd olja du kört med. Xps olja enbart är ett säljtrick.