Vilken olja kör ni med?

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
Kör en Arctic cat F6 -04 och undrar vad ni kör för olja till era arctics?
Skotern är nyinköpt för i år och tänkte inte att fråga tidigare ägaren om han körde med helsyntetisk eller delsyntet. Köpte olja häromdagen och antog att det var helsyntetiskt :stupid:.

Utan att läsa allt för mycket på dunken så var det yamaha delsyntet och undrar nu om det är ok, har fyllt på lite granna med denna.

Tacksam för svar... MVH/Gustaf
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Statoil 2T Way snowmobile olja, Kostar på macken 100kr/L, Hossab 450kr per 10L
Den oljan fungerar som en en dröm, Upplever att skoter mår lite bättre av att köpa snowmobile oljan istället för low smoken ifall någon funderar på att köpa den oljan
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Alltid kört med APV oljan så jag kan inte uttala mig om något annat men har alldrig haft en apv som fastnat. Så den är dyr och bra...
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Delsyntet, helsyntet. Det jag undrar är om det är någon fara att dundra i delsyntet
jag kör på shells delsyntet i min nuvarande F8á samt kört med den i min förra maskin som var en F7á och har då inte haft några problem med det.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag har kört på statoils oiljor senaste 8 åren. Racingway 2t, racingway revolution , 2t way lowsomke samt 2tway snowmobile och har aldrig haft några problem förutom att skotern var tungdragen vid kallt väder med gammla racingoljan vilket är väntat med den typen av olja.


Du kan nog köra på yamahaoljan utan nåtra problem heller.
 

SaTN

Medlem
12 dec 2008
40
0
1
Östersund
Jag skulle inte köpt för dyr olja.
Mycket av det mesta gällande oljor är samma oljor.
Så länge dom är godkända med vise verse stämplar så ska det inte vara några problem!

Statoils olja till "Dieselbilar" är densamma som den dyraste oljan dom säljer på stationerna. Det dummaste jag hört är att det skall vara någon speciel olja i dieselbilarna. Hah! :rolleyes:
 

SaTN

Medlem
12 dec 2008
40
0
1
Östersund
Delsyntet, helsyntet. Det jag undrar är om det är någon fara att dundra i delsyntet

OBS, har du använt dig av delsyntet en gång så skall du aldrig använda helsyntet.
Och är man osäker på vad som varit i skotern tidigare, använder man delsysntet!
Blanda heller inte dessa!!
Var klok och töm skotern på olja och fyll i med ny delsyntet för att vara på den säkra sidan.
Köp oljan på lösvikt istället för på flaska så tjänar du igen väldigt mkt pengar.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
OBS, har du använt dig av delsyntet en gång så skall du aldrig använda helsyntet.
Och är man osäker på vad som varit i skotern tidigare, använder man delsysntet!
Blanda heller inte dessa!!
Var klok och töm skotern på olja och fyll i med ny delsyntet för att vara på den säkra sidan.
Köp oljan på lösvikt istället för på flaska så tjänar du igen väldigt mkt pengar.
Nu tror jag du svammlar, Det är inga problem att gå från delsyntet till helsyntet. Det du däremot inte ska göra är att gå från Mineralolja till hel/delsyntet. då är man i riskzon för ett haveri.
Enda skillnaden mellan del och helsyntet är att det är tätare densitet på oljan.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Jag vet inte hur känslig arctic är med oljan men jag skulle rekomendera att köra på helsyntet för annanrs finns risken att avgasportarna sotar igen.