vilken nit ska man använda?

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Stål eller alu?
Håller på att fixa skotern nu innan vintern
Och holler på nita om chassiet.
Vid dropbracketsen är det alu nit.

Var köper ni era nitar ifrån?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
du får olika svar beroende på vem du frågar. sätter du stålnit så äter niten upp chassiet när den väl släpper, sätter du alunit så håller den inte riktigt lika länge men chassiet klarar sig bättre (hålen blir inte ovala).
hur som helst, vilken av nitarna du än sätter har du sålt skotern när den väl lossnar ... men jag hade rekommenderat dig att sätta alunit, lättare att sätta, lättare att borra bort och nithålen klarar sig bättre! och den är billigare, om jag minns rätt?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Rostfria...dom är lite hårdare att jobba med men förstör inte chassit på samma sätt som vanlig stålnit och håller betydligt bättre än alu. Jag köpte mina rostfria popnitar på Biltema
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Personligen sätter jag alu nit i chassit, stål där det finns förstärkningar i stål, tex dropbrackets eller liknande.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Rostfria...dom är lite hårdare att jobba med men förstör inte chassit på samma sätt som vanlig stålnit och håller betydligt bättre än alu. Jag köpte mina rostfria popnitar på Biltema
Håller med, nitade fast hasplasten på farsans skoter med rostfria för mer än två år sedan, håller än trots all misshandel den skotern genomgått. Så rostfria är sjukt bra, och dom rostar ju inte heller i första taget om man förvarar skotern utomhus ;)
 

thefarm

Medlem
2 jan 2009
38
0
1
Ekshärad, värmland
Ett litet tips angående omnitandet är att be någon man känner på en mekanisk verkstad att ordna en liten dubbborr i rätt storlek, alltså den borren man använder i svarven för att görra dubbhål i tex en axel.. Funkar sjukt bra att borra ur nit med, särskillt när stålpinnen är kvar i niten:)
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
köp en luftdriven nittång om du har tillgång till tryckluft. speciellt om du ska nita mycket stål eller rostfri nit så slipper du värk i händerna en vecka efter. köpte min på biltema för 2 eller 300kr och dom funkar grymt bra! :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
köp en luftdriven nittång om du har tillgång till tryckluft. speciellt om du ska nita mycket stål eller rostfri nit så slipper du värk i händerna en vecka efter. köpte min på biltema för 2 eller 300kr och dom funkar grymt bra! :)
....och för tveksamma kan nämnas att dom är ruskigt lättdrivna dessutom.
Tror att minsta modellen som finns att köpa i kompressorväg duger!
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Har tillgång till maskiner på jobbet:)
Original dropbracketsen hade om jag inte minns fel 57 nit per sida.
Gör nya egna som höjer boggien lite och gör en modell än skins airframe.
Så det kommer att gå lite nit.