Vilken modell blev största floppen ?

Vilken modell blev dne största floppen?

• Polaris fusion 900

Röster: 111 45,9%
  • Skidoo rev xp

Röster: 25 10,3%
  • Yamaha phazer fx

Röster: 42 17,4%
  • Yamaha v-max 4

Röster: 64 26,4%

• Totalt antal som röstat
    242

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
k-len:
Intressant! Det här visar vad jag sett åtskilliga gånger i nordamerikanska forum. Det finns inte ett enda chassi som är bra för alla. Vissa gillar helt enkelt inte Rev/Rev XP chassit och väljer Polaris eller Arctic Cat i stället redan av det skälet. Det är konstigt, men så är det.

De allra flesta verkar dock gilla Rev/Rev XP eftersom BRP är marknadsledare med marginal.

Jag tror att du underskattar fenomenet märkesfanatik. Hur kan kunde man tex välja edge chassit framför rev :hmmmm2:

S

StoxResearch

Stugsittaren:
Det finns såklart också med i ekvationen, :) Jag hatar märkesfanatism, eftersom det skadar marknadsekonomin. Å andra sidan kanske det är tur i vissa lägen. Tänk tanken att något märke gjorde ett fantomhopp och gjorde en maskin som var överlägsen på alla sätt och vis. Vad skulle då hända ifall alla kunder var 100% rationella och samtidigt välinformerade? Jo, alla andra märken skulle slås ut på ett enda år, :p

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det är långt ifrån säkert att alla byter maskin till en som är avsevärt mycker bättre. Se vad långt tid det tog för Indy modellerna att bli stora i sverige. Enligt mig den största enskillda händelsen i skotervärlden sedan jag började hålla i styret. IFS vs bladfjädrar.

S

StoxResearch

Stugsittaren:
Jag håller med dig. IFS fjädringen var en revolution! Men Polaris blev ju tids nog störst iaf. De var dock inte bäst på alla sätt och vis. Enligt mig hade Rotax under lång tid de bästa motorerna. Men jag är ju biased mot slidmatning, så min röst räknas nog inte, :p Sen gjorde ju de andra det smarta draget att ha både större och fler cylindrar än Rotax, vilket betalar sig. Indy 500 motorerna är ju också kända för att vara en av de hållbaraste motorer som funnits. Polaris hade en homerun med 500an. Nu för tiden skulle man mest gäspa åt en sådan motor.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Vad är problemet med boggien, drivaxeln och variatorn då?

Boggien :fixas med ett "third weel kit" på garantin från BRP
Drivaxeln : har det bara varit problem med på Renegade 800r, xp 800r och det var ju inte precis många.
Variatorn : Dreva ner, Tyngre vikter eller byta till en 800 rem, alla dom tre tar bort problemet.
Där ser man ju att ski-doo låter köparna vara dom riktiga test piloterna.
Man ska ju inte behöva lämna in skotern på garanti stup i kvarten man vill ju köra, eller lägga ner pengar på en splitter ny skoter för att den inte ska käka remmar. Känner 2st som kört runt 200-300mil i vintras och det har gått 3-4 remmar.

Har aldrig hört nånting om Arctic Cats nya modell. Int en ända sak har jag hört om.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
k-len:
Intressant! Det här visar vad jag sett åtskilliga gånger i nordamerikanska forum. Det finns inte ett enda chassi som är bra för alla. Vissa gillar helt enkelt inte Rev/Rev XP chassit och väljer Polaris eller Arctic Cat i stället redan av det skälet. Det är konstigt, men så är det.

De allra flesta verkar dock gilla Rev/Rev XP eftersom BRP är marknadsledare med marginal.

förstod inte riktigt vad du menade där:confused: Men vad jag menade va att (enkelt exempel) om man ställer sig och gungar på XPn så sviktar det lika mkt som en gammal sönderkörd exciter.

Sedan vet jag inte hur mkt det har att göra med att jag blöder grönt, tycker ju fortfarande att det inte är bra.

S

StoxResearch

k-len:
Aha. Då är jag med. Trodde du syftade på köregenskaperna, vilket jag svarade på, :)

rave800ftw

Välkänd medlem
14 aug 2008
338
0
16
strömsund
Vmax 4 var väll inte de vassaste strået är iaf... fast enligt mig så e alla yamaha en flopp
får ursäkta mig alla yamaha älskare

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
Tycker egentligen inte att de är nåt fel på nån utav dom, men de får väl bli Fusion 900 pga vibrationerna i motorn. Annars en fin fin skoter.:)

J

Jas Gas

Tror faktiskt att polaris 900an kommer att bli en samlar skoter så småningom klart brutal maskin,skulle ha haft lite pengar över då köpte jag en rmk 900 och ställde bort den och plocka ut den om 15år.

D

Deleted member 6797

polaris kan aldrig vara en flopp,

indyn blev ingen flopp
xc.n vart ingen flopp
alla skotrar me edge chassit vart ingen flopp
nya dragon å domhära är ingen flopp.

och polarus cutlass vet ja inget om.men dom e coola

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
47
Piteå
m.facebook.com
vmax 4an var ju en riktigt frän maskin när den kom.. och "hajpad" som tusan var den!! världens snabbaste maskin skulle de va då den kom!!

Minns så väl första värsting testet av svensk skoterpress... där floppade den iaf... "små" tvåcylindriga skotrar som wildcat 700 piskade den i snabbaste skoter testet i just snabbhet...

men vmax 4an är ändå för mig en cool kultmaskin... har faktisk börjat kika på om de finns nåt bra exemplar tillsalu!! =)

nån riktig flopp då... hmm, vette fan faktiskt...

hemliga

Medlem
23 jan 2009
10
0
1
Kiruna
:ciao: va,skotrar är väl inte någon flopp,jo kanske polarisen då.:evil:
men själv får man ta fram laggen,:mad:om man skall komma någon stans, skotern nöp:(. man måste köpa kvalite-någon med tips:confused:

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
V-max 4:an måste väl ändå vara den största floppen av de uppräknade... Alla andra gick ju att köra fort - även om leden svängde...

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Polaris EFI försök på -90 talet blev en katastrofal flopp:afraid: Även RXL var en stor flopp enligt mig. Polaris tripplar från -90talet var allihop nästan floppar. En trippel som Polaris lyckats med är XCR 800:D Fusion 900 gick ganska bra med alla updateringar som gjordes, dock slutade dom att tillverka motorn:eek:

Ska inte uttala mig om varken Ski-doo eller Yamaha då jag inte ägt något av dem.

Arctic Cat's Twinspar chassie är en utséende flopp:argh:

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
V-max 4:an måste väl ändå vara den största floppen av de uppräknade... Alla andra gick ju att köra fort - även om leden svängde...
Den fick oförtjänt mycket skit för att många inte begrep att det egentligen var en lakeracer.