Vilken matta?

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
37
Sikfors
www.jeppek.net
Ja som rubriken säger så undrar jag nu vad för typ av matta just jag bör använda. Jag kör ganska blandad körning med så mycket puder jag kan men det blir även lite längre svängar efter älven och leder. Vad är att rekommendera 30? 32? vad för typ av mönster? etc. etc.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Upp till dig själv...

Tja, du är nog den som bäst kan svara på det...

30 eller 32 spelar ingen roll, att känna skillnad på 2mm kan jag inte tänka mig att nån kan göra.
Men att skaffa en matta med lägre kammar än så ser jag ingen anledning till, någon toppfartsminskning går inte att märka om man bara går efter mätaren i.a.f. men skillnaden i lössnö är betydlig.
Köp så höga kammar som går in i tunneln är mitt tips, eller gå på priset, runt 32 är ju vanligt så priset på dom brukar vara bra.

Att välja fullblocksmatta (hela kammar tvärs över hela mattan) eller något annat mönster beror på om man vill ha max grepp frammåt eller grepp i sidled också, själv gillar jag att köra på lite sladd i kurvorna så jag skulle kunna tänka mig en fullblockare...

Till sist kan jag rekomendera dig att köpa en matta med hårda kammar, jag skulle hellre ta en 30:s med hårda kammar än en 38 med mjuka.
I lössnö är inte skillnaden så stor men på led eller bara där det är kört tidigare får du otroligt mycket bättre grepp med hårda kammar, mjuka bara böjer sig och glider liksom ovanpå...

Några tips på vägen i.a.f...
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Mja, nog märks det ganska fint i lössnön om man har en skoter skodd med mjuka 38 mm kammar än en med hårda 30 "millimetare," tycker då jag. Men jag väljer också hellre en hård matta än en mjukis ; )

Till din MXZ JeppeK vore en matta med hårdare kammar lämplig eftersom det är en ledsmiskare du kör. Camoplast Predator 32 mm vore kanske inte så dumt? Men som föregående talare sa så hänger mattvalet helt och hållet på din egen körning. Rannsaka dig själv! : )