Vilken kylarvätska IQ RR?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Tjena.
Någon som har koll på vad man bör köra på för kylarvätska i en sån maskin?
Är dags för kolvbyte nu i helgen, och tänkte i samband med det även tömma i ny kylarvätska.

Tacksam för svar!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Tjena.
Någon som har koll på vad man bör köra på för kylarvätska i en sån maskin?
Är dags för kolvbyte nu i helgen, och tänkte i samband med det även tömma i ny kylarvätska.

Tacksam för svar!
Vilken billig kylarvätska som helst funkar men vill du ha en lite bättre så köp Audi kylarvätska. Den är röd i färgen och ska enligt cross/enduroåkare kyla bäst. Den hittar du på nästan alla mackar annars lär mekko ha den.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är det specifikt Audi den heter? Tänkte om det var Audi's egna kylarvätska :)
Nej. Det är i princip samma slags s k longlife-glykol som alla större biltillverkare har använt sedan slutet av 90-talet, men i och med att VAG-koncernen (VW, Seat, Skoda, Audi) var först med att införa den (1996) och dessutom såg till att skryta ordentligt med den nya kylvätskan genom att färga den rosa, så är det det namnet som har slagit igenom. Den kallas G12 eller TL774D (D:et kan vara ersatt med en bokstav senare i alfabetet, t ex F eller G). Den ska vara likvärdig oavsett tillverkare så länge det rör sig om någotsånär seriösa leverantörer (jag är något skeptisk mot Biltemas kylarvätskor för närvarande).
Den är också i princip likvärdig med andra biltillverkares longlifeglykoler även om de kan ha annan färg (Citroën/Peugeot blå, Ford/Chrysler orange, någon tysk tillverkare gul osv).

Det är ingen skillnad på kylegenskaperna mellan olika etylenglykolbaserade kylvätskor, men fördelen med modern longlifeglykol är att de tillsatser som ska skydda mot pannsten, ärg mm inte bryts ner med tiden utan håller sig i stort sett obegränsad tid. Gammaldags (vanligtvis grön) kylarvätska bör ju bytas vartannat år för att man inte ska få problem med pannsten eller att halvt nerbrutna tillsatser börjar lösa upp topplockspackningen.
VAG:s glykoler som heter G10 och G11 är av den gamla sorten, alltså inte longlife.

Man bör dock komma ihåg att de där tillsatserna förstörs totalt om de blandas med etylenglykol med gammaldags tillsatser (vanligtvis grön), då blir resultatet i värsta fall en brun sörja med fällning som kan sätta igen kylsystemet. Så om man ska använda longlifeglykol i en motor där man inte vet vilken slags kylarvätska som har använts förut så bör man skölja igenom systemet noga och flera gånger med rent vatten, helst köra någon timme med varje vattenfyllning och fortsätta sköljningen tills det vatten man tappar ut ser helt rent ut och inte luktar eller smakar glykol.

Om man har gamla maskiner som kan tänkas läcka glykol, och kanske dessutom husdjur eller småbarn som stryker omkring och slickar i sig glykolspill, så kan det vara klokt att istället använda en giftfri kylarvätska baserad på propylenglykol (säljs bl a av OKQ8). Kom dock ihåg att eftersom den har annan densitet än den vanliga etylenglykolen, så visar en glykolprovare avsedd för den ena sorten inte rätt fryspunkt när man mäter på den andra sorten. Om man fyller kylsystemet på en maskin med propylenglykol så bör man sätta dit en tydlig skylt om saken!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om amerikanska maskiner har originalkylarvätskan kvar, och den är av "gamla sorten" så är det inte hälsosamt att blanda den med vare sig longlifeglykol eller europeisk gammaldags glykol.

Detta för att det knappast förekommer hårt (kalkhaltigt) vatten i USA, men däremot är vattnet där ofta surt och aggressivt, så därför hade den gamla amerikanska glykolen bättre korrosionsskyddande egenskaper men var inte så bra på att förebygga pannsten, framför allt inte sådan pannsten som uppstår pga mineraler som finns med i vattnet i vår del av världen.
Och det medförde att man använde helt annorlunda tillsatser i USA (och Japan) än i Europa.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Okej. Ja, maskinen är ju svensksåld så tror väl inte det använts någon amerikansk kylvätska, men törs ju inte säga säkert.
Får helt enkelt försöka luska ut vad det är för kylvätska som använts tidigare.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Okej. Ja, maskinen är ju svensksåld så tror väl inte det använts någon amerikansk kylvätska, men törs ju inte säga säkert.
Får helt enkelt försöka luska ut vad det är för kylvätska som använts tidigare.
Förmodligen levererades den med kylarvätska från fabrik. Men den är ju så pass ny att det är stor sannolikhet att det har varit någon slags longlifeglykol i den från början. Vad hade den gamla kylarvätskan för färg?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Då var det nog inte longlife. Och eftersom man då inte har en aning om det var "amerikansk" eller "europeisk" gammaldags glykol så är det väl bäst att skölja igenom kylsystemet några gånger med bara vatten innan man kostar på en fyllning med ny glykol.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Kikade igenom IQ RR servicemanual nyss och där står att det skall vara ethylenglykol, och att den skall bytas oavsett vart annat år.
 
Last edited:

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Och både "gammaldags" och "longlife" -kylarvätskor är ju som regel baserade på etylenglykol. Så ur den synpunkten säger uppgifter i servicemanualen ingenting.

Undantaget är den dyrare giftfria propylenglykolen, och en del kylarvätskor som användes för mycket länge sedan (30-40 -talet), som var baserade på antingen sprit eller glycerol.

Man ska ha klart för sig att anledningen till att etylenglykol har slagit igenom som kylarvätska inte är att den på något sätt har bättre egenskaper än t ex propylenglykol, utan det är att den uppstår som biprodukt vid en del andra processer i kemisk industri (jag tror det rör sig om tillverkning av vissa sorters plast), och därför är den mycket billigare i bulkkvantiteter än andra alternativ, så den som blandar ihop och säljer kylarvätska kan göra bättre affärer om hen utgår från etylenglykol än från andra alternativ.
Propylenglykol måste tillverkas i en helt egen process och måste följaktligen bära alla sina kostnader själv.