Vilken glykol i yamaha vmax 700?

Pitejohan

Medlem
25 jan 2015
24
0
1
VÄSTERHANINGE
Jag upptäckte att det var lite glykol i min skoter så jag tänkte fylla på men vet inte vilken glykol jag ska ha.
Det ser ut som det är gul i den nu.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tyvärr verkar det som om färgen på glykol numera inte har så mycket att göra med vad det är för slags glykol och för den delen vad det är för slags tillsatser i den.
Gul glykol är mest sannolikt antingen Renault originalkylarvätska från 80- eller 90-talet, eller etylenglykol med gammaldags svenska tillsatser (alltså inte Longlife) köpt på Shell för länge sedan.

Om skotern fortfarande skulle ha kvar originalfyllningen med japansk glykol, så är den inte blandbar med någonting som går lätt att få tag på i vår del av världen idag. Det är nämligen så att det mesta sötvattnet i Japan är mycket mjukt, det kan alltså inte orsaka pannsten men däremot kan det vara aggressivt mot aluminium. Därför har äldre sorters japansk glykol tillsatser som är effektiva på att hindra korrosion men inte är så bra på att hindra pannstensbildning, och sådan glykol är helt enkelt inte lämplig att spä ut med svenskt kranvatten.

Om det är en gammal skoter som läcker glykol, och du inte räknar med att någonsin få kylsystemet perfekt tätt, så föreslår jag att du tömmer systemet helt och hållet och byter till giftfri propylenglykol. Säljs bl a på OKQ8 och Biltema. Det är inte alls roligt att stå där som skyldig till giftiga etylenglykolpölar om något småbarn eller någon hund är framme och slickar i sig.
Tänk på att de flesta märken av propylenglykol är gröna till färgen, men det är inte självklart att tillsatserna är kompatibla. Håll därför noga reda på vilket märke du fyller med, och använd samma sort för framtida påfyllningar.
En annan sak du bör tänka på är att en glykolprovare som är avsedd för etylenglykol inte visar rätt fryspunkt om du mäter på propylenglykol med den.