vilken 2t olja till SDI??

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
hej, jag undrar om jag kan köra på okq8s skoter tt olja? har hemma en sån 4 liters dunk....
Eller finns det risk att de händer nånting med motorn? (rev 600 sdi)

eller ska ja köra på bättre olja då? typ xps 2t olja "rekommenderat" av skidoo

Reactions: Mr snow

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Klart du kan köra med vilken olja som helst men xps är garanterat bättre, sälj ok dunken eller häll ut den eller vad som helst och handla hem xps så slipper du oroa dig.
Film om xps: http://www.youtube.com/watch?v=uOnWH2jMPAg
öhm? Va?!
Vilken Ok olja är det först och främst. XPS är inte en bättre olja!
Själv kör jag på Statoils halvsyntetiska skoterolja. Fungerar perfekt för mig. Inga avlagringar på avgasportarna. Det gav xps oljan däremot.

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
men finns det risk att de händer nånting med motorn då? om ja kör på okq8s?

det är väl it så stor skillnad mellan oljorna ellr<?

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
öhm? Va?!
Själv kör jag på Statoils halvsyntetiska skoterolja. Fungerar perfekt för mig. Inga avlagringar på avgasportarna. Det gav xps oljan däremot.
Är bara lite intresserad av det säkra uttalandet att XPS oljan (semi el helsyntet) bara är lika bra eller sämre än en OK olja. Har du ngn test att luta dig emot?

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
http://www.okq8.se/data/internal/data/10/64/1161782928992/tvataktsoljetest.pdf?download=true

Har du något test som bevisar motsatsen?

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Nej inte alls. Jag ville bara veta om du läst någonstans att brp gör en bättre skoterolja. Du gick ju lite in i försvarställning där..

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
http://www.okq8.se/data/internal/data/10/64/1161782928992/tvataktsoljetest.pdf?download=true

Har du något test som bevisar motsatsen?
Men herregud, testat med en encylindrig 253 cc rotax motor, du tekniken har gått framåt, dagens insprutningsmotorer är lite mera avancerade speciellt e-tecen, mycket mera effekt och kräver antagligen en hel del mer av oljan.

med det sagt så vet jag inte vad som skiljer på oljorna, men jag tänker då inte köra på nån billig skitolja i en maskin för 150000.

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
öhm? Va?!
Ja att xps är bättre är helt och hållet min egen uppfattning, jag har inga test eller så att bevisa det med men skillnaden är väl att brp har tagit fram en egen olja för just deras maskiner medan ok är framtagen för att passa alla sorters märken. Sen är det upp till var och en att välja att lita på vad brp rekomenderar eller att gå sin egen väg.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
fan...... nu vet jag inte vilken olja jag ska köra på xps ellr okq8s??

men he kommer väl it hända nånting med motorn, om ja kör på okq8s olja tills den är slut>?(4liter)
och sen så byter ja till xps, kan ja göra så eller?
han som ägde skotern före mig körde på okq8 egna olja. Ska inte vara några problem. Skulle själv aldrig köra på biltema olja t.ex men att köra på något annat än brps olja ska inte vara några problem bara dom har samma specifikationer. Du kan lugnt köra på okq8 oljan.

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Men herregud, testat med en encylindrig 253 cc rotax motor, du tekniken har gått framåt, dagens insprutningsmotorer är lite mera avancerade speciellt e-tecen, mycket mera effekt och kräver antagligen en hel del mer av oljan.

med det sagt så vet jag inte vad som skiljer på oljorna, men jag tänker då inte köra på nån billig skitolja i en maskin för 150000.
Men nu får du väl kamma dig. Om brp oljan får tveksamma resultat på en 300 kubikare så kan jag garantera dig att den inte fungerar bättre på en 800. Och för den delen så skulle jag då fan inte lita på en tillverkare som inte lyckats få en variator att fungera på 8 år. Men det är väl klart dom har ju gjort svindyra superkevlarremmar tillgängliga istället för att lösa grundproblemet, det kanske är samma sak med oljan? Den är ju dyr så då måste den ju vara bra och kör man på annan olja än brps så skär skotern. Not.

Om ni tycker att jag låter bitter så är det för att jag har ryggskott och måste sitta 8 timmar på kurs i morgon..