vilken är den bästa motorn

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
Hej vi är ett gäng grabbar som ständigt diskuterar vilken som är den bästa skoter motorn som har gjorts...en säger att XLT motorn från 94 o framåt...en säger den gammla indy 500 motorn den med från fuji...o sen den legendariska 583 .an rotax.....nåja alla av dessa motorer är ju pålitliga....villa ha många svar
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Frågan är ju bara bäst på vad?

En motor kanske ger mest effekt per viktenhet, en annan bra bränsleekonomi och en tredje håller längst.

Först måste ni definiera vad för krav ni har på en skotermotor.

Själv skulle jag beroende på typ av skoterbruk sätta en slant på någon av yamahas fyrtaktare, ArctiCat 660T, eller som en outsider Husaberg.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
spunken skrev:
Hej vi är ett gäng grabbar som ständigt diskuterar vilken som är den bästa skoter motorn som har gjorts...en säger att XLT motorn från 94 o framåt...en säger den gammla indy 500 motorn den med från fuji...o sen den legendariska 583 .an rotax.....nåja alla av dessa motorer är ju pålitliga....villa ha många svar
Om ni med bästa menar mest robust och/eller hållbarast ligger nog Rotax 503 och Yamaha 540 bra till bland tvåtaktarna. Fyrtaktarna ligger ju förmodligen i en helt annan klass så det går ju inte att jämföra.
Fujis 488 är ju tydligen också en bra motor ur hållbarhetshänseende.
Yamahas 340 som sitter i bla ET340 har ju rykte om sig att vara synnerligen hållbar. Jag vet inte om det finns några svagheter på dessa motorer, möjligen packboxarna på 340:n då. Annars är det idiotsäkra konstruktioner med moderat litereffekt.
 
Last edited:

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Lägger min röst på Rotax 670, väldigt hållbar och går att få ner bränsleförbrukningen på en hyffsad nivå också!
 

Heimdall

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Bollstabruk
Yamahas nyare tripplar. Skottsäkra motorer, drar lite bensin och med en grym potential. Vid montering av trimpipor (som egentligen skulle suttit där från fabrik) ligger dom i topp både i effekt och skönaste ljud.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Arctic Cat F modellerna....finns inge bättre,starkare,pålitligare 2taktare......och fyrtaktarna vinner rx1 med hästlängder
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Finns mycket driftsäkert sett till de fläktkylda motorerna. Exempelvis Rotax 377, 503, Fuji 340, 488, Yamahas 480/485/540 m.fl.

Då det gäller vätskekylt är de slidmatade Rotaxmotorerna (RV) pålitliga och hållbara. 670:n, exempelvis, av senare modell är mycket hållbarhet sett till effekt och bränsleförbrukning.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Mina förslag....

2-takt: Rotax 670 RAVE eller Polaris Liberty 700 VES. Harmoniska robusta motorer med mycket effekt i förhållande till kubik och vikt. Bägge dessa kramar väl ur sig 125-130hk regelmässigt i bänkningar. Jag hörde av någon att just 670 kubik är nåt sorts optimum för 2-cylindriga 2-taktare map effekt, vibrationer odyl? Yamahas nyare tripplar tex Viper-motorn med pipor är ju oxå fantastiska rovor...men då börjar man förlora viktövertaget mot 4-taktarna (i varje fall RS:en ;-)

4-takt: Här är det inget snack....Yamaha Genesis 120 (3-cylindriga RS motorn). Harmonisk skoteroptimerad konstruktion. RX-motorn är mer (onödigt?) komplicerad och har ej lika bra "körbarhet". Bra kraft från motorn från fabrik utan "påhängshjälp" ifa turbo (är det inte BMW som säger att "kraften skall komma inifrån motorn, inte från något påhäng utanför", men dom var ju ändå nästan först på 80-talet med den hiskeliga 3000-serien med turbo, där var det väl ketchupeffekt av sällan skådat slag ;-)

/Matti
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Lätt!

Rotax 503,helt klart.

Den sitter ju en miljon olika skotermodeller och märken och har funnits sen 70-talet.
Ockelbo,Lynx,Aktiv,Ski-Doo alla har haft 503:an i flera olika modeller allt från Ockelbo 600/6000 till Aktiv Alaska,Grizzly,Panter lång och Lynx 3500.
För att inte snacka om hur länge den suttit i Lynx flaggskepp 5900! (typ i 20 år!)
Snackar vi driftsäkerhet är den solklar vinnare.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag skulle vilja säga att ingen tvåtaktare är bästa skotermotor, någon kategori....

Tvåtaktare håller rent uselt gämfört fyrtaktare, de drar en hiskelig massa soppa och de har utsläpp som ett mindre fraktfartyg.
 

EroC

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
diravi har faktiskt rätt men om man ska utse en skotermotor i 2t segmentet så måste jag faktiskt säga rotax 503. den vinner med god marginal i hållbarhet och soppaekonomi.

vet 503or som har gått över 2000 mil utan att ha rört en skruv.
 
E

Ej medlem/Inloggad

rotax :S

tyvär måste jag erkänna att ja tror rotax motorerna har hållit bäst " enligt mig!"
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
rotax 503:a eller yamahas 540(dock ej srv),båda fläktkylda evighetsmaskiner-det finns väl ingen som vet hur länge en 5900 eller viking kan fortsätta att gå...

börjar man ta ur effekt ur dom är det en helt annan sak(se bara på yamaha srv eller ski-doo blizzard osv,dom håller inte i närheten så bra)
 
E

Ej medlem/Inloggad

583 R.A.V.E - vet av en 96:a som nog snart gått 4000 (!) problemfria mil..
Sen Polaris 340 (Fuji) ... Hört talas om 5-6000 mil...(Lapp-ägd)
Men då snackar vi hållbarhet alltså.. finns ju fler aspekter.
 

Kissen

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Luleå Sverige
Gammal tråd, men vafan. fotbollen har inte börjat än så det är lika bra att svara.
Som någon nämnt tidigare, Fuji-motorn som sitter i Polaris Widetrack är grymt hållbar iallafall. Farsan har haft två stycken WT, båda har gått långt över tusen mil och det enda han inte har gjort något med alls är motorn(Undantag tändstift). Sen om den är så ***** stark och har bra bränsleförbukning vet jag väl inte, men håller gör den :)
 

Rirro

Välkänd medlem
26 jan 2006
120
0
6
Gnärsp
En av dom bästa motorerna jag vet är iallafall Arctic cat´s Spirit motor 340! Jag hade min motor i 12 år med obetydligt krångel.