Vilka tillverkar/Var kan man köpa alukåpa

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har en 4P Big Twin-vagn med måtten 210*380 och har börjat fundera på att skaffa en alukåpa. När man bor vid kusten är man lagom less på allt salt, slask och regn även om snön nu lagt sig och det är kallt.

Men var kan man köpa dessa?
Eller vilka företag kan tillverka en åt mig?
Bortsett från 4P själva då naturligtvis, dom vill säkert sälja en extra dyrt åt mig.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
En billiare variant är att göra en ram först och sen lämna in den till några som kan formsy ett kapell, blir riktigt snyggt faktiskt om det görs på rätt sätt och är billigare än en alu-kåpa i samma storlek =)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Flexicab. Ihopvikbart kapell med ställning. Ska enligt uppgift vara bra och prisvärt. Men vet inte om det är lite snyggt som en kåpa.

3S Har i vart fall tidigare gjort kåpor till alla vagnar på beställning. Förutom sina egna.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Tänk på när du gör en alukåpa eller lämnar in för att få gjort en att inte göra den för avsmalnande upptill. Vi har haft problem med att handtagen på styrena tar i när man lastar två skotrar. Blir fula märken på kåpan som följd och går aldrig till sig igen...
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Tackar! Har mailat till Heggenes och 3S, väntar på svar.

Har varken plats eller prylar för att bygga min egen, men en bra ide var det. :)

Nicke83: Joo har med det i tankarna. Har varit med om det tidigare när man lånat kåpsläp.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ring till LG aluprodukter i Kusmark.

Omdöme:
Snygg och välgjord. Bakre gaveln på kåpan kunde öppnas så att man kan välja om man ska öppna hela kåpan eller bara gaveln. Sen sitter det LED-ljus runt om och ordentliga markeringsljus i övre delen av kåpan.
Denna kåpa var monterad på en tikitreiler och de hade lyckats få till en sanslös passform. Kåpan skramlar inte när man kör och man kan öppna både lämmar och gavel utan att det kärvar eller att man måste vålda. Bättre passform än vad 4p har på sina egna kåpor till sina egna släp.
Eldragningen var riktigt snygg. Inga buntband och sockerbitar här inte. Utan lödning och krympslang och sedan var kablarna väl undangömda, mycket imponerande intryck.

En sak som var dålig var att det saknades låsning till gasdämparen likt en 4p. Men om 4p lyckas böja till en liten plåtbit så ska väl LG aluprodukter inte kunna misslyckas med det. Synd att det saknades dock.

Jag riktigt ser framför mig om 20 år när en gubbe står och förklarar släpet:
Männ hä ska i säjj dä att hä tillverkis jävlarimej int sånt här nuförtin utann nu jäärä barra kinaaskiite. No fan kund dem gör grejjen förr hä ska du satan ha klaart för däj.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Är man totalt obrydd i soppaförbruknning kan man köra med sånt där solfjäderskapell. Men vill man spara ca 17.6l/mil så köper man en alukåpa. Det blir som en konkav ballong att släpa på. Provade när jag körde tomt en gång att spänna ner kapellet framtill på släpet med ett spännband. Tog såpass med luft ändå att bandet gick av.