vilka tändstift är bäst?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
NGK och Denso håller jag för likvärdiga och de bästa stiften på marknaden. Bosch ska väl vara bra stift det också, det var ju dom som uppfann tändstiftet, men mina erfarenheter med Bosch i tvåtaktare är inte helt smärtfria så därför faller det märket bort.
Champion? Läs vad jag tycker om Bosch. Är förmodligen inget större fel på de två sistnämnda, men när jag pysslat mycket med trimmning av tvåtaktare så har jag aldrig lyckats hitta riktigt rätt med värmetal på dom, varför det "sitter i huvet" på mig att dom är dåliga.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Sv: vilka är bäst?

Det beror på vad man ska ha dem till.
NGK har historiskt funkat bra till 2T.
Men till min gamla Audi URS4 är det endast dyra Bosch platinum stift som funkar, NGK:s motsvarighet klarar inte jobbet.
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Sv: vilka är bäst?

jag köpte ett par denso till min rotax 583 förra veckan för det var samma märket som dom andra tänddelarna ska jag köpa ett par ngk istället?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Sv: vilka är bäst?

Om motorn är kry och rätt justerad så har då inte jag märk den minsta skillnad på olika stift, så länge man har rätt värmetal.
Dock kör jag mest på NGK då dom finns överallt och fungerar precis som dom ska.
Sen finns det lite olika varianter av dom också men jag har inte märk någon skillnad på prestanda eller gången på motorn mellan olika typer heller.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Sv: vilka är bäst?

Är det rätt sort så kör med dom, du märker ju rätt fort om den inte skulle gå bra