Vilka skidor är bäst till 2020 summit 154" sp 850?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Kompisaren köpte en summit sp 850 2020 och vi antar de är org skidor men den dyker som en ubåt överallt så man flyger över styret stup i kvarten speciellt i låg fart med den våldsamma motorbromsen. De är flera cm smalare än Polaris gripper skidor så vi antar de är för smala? Vilka skidor har ni kommit fram till är bäst?
Jag har Polaris gripper skidor han kan testa men jag lästre här på forat i någ tråd att någon inte va nöjd med gripper på summit/boondocker 155"
Vad heter dessa org skidor som lev med summit 2020? Heter de enbart DS , jag har sett att de finns DS plus som ser bredare ut.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Ska jag citera polaren som gick från Doo originalskidor till Blade på sin -20 Expert 850, (han bytte dit RS-spindlar så skidorna som satt på dom följde med), så är originalskidorna bättre för att bladeskidorna bär för bra så skråkörningen blir svårare.

Kolla toe in/out och sen kan man fundera på om det finns vettigare sekundärbestyckning så han slipper motorbromsen, eller en del av den i alla fall.

Men mät bredden på hans skidor så kan jag kolla bredden på mina på min -22 Freeride, dom skidorna funkar då hur bra som helst.... spindlarna däremot är en annan historia...
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Vad heter dessa org skidor som lev med summit 2020? Heter de enbart DS , jag har sett att de finns DS plus som ser bredare ut.
Original så bör det vara samma som jag hade på min Freeride 2018, de heter Pilot DS3. Jag gillade dem inte alls, av samma orsaker som du skriver (dyker väldigt lätt, flög över styret flera gånger med dem, väldigt oberäkneliga etc.). Jag bytte till Blade DS+, som sitter på Lynx Boondocker/Shredder t.ex. och tycker de är mycket bättre än Pilot DS3. Men, som JAAG skriver så bär Blade DS+ så pass mycket bättre än original-skidorna att det istället påverkar möjligheten till skråkörning där det är brant till det sämre (svårare att trycka ner innerskidan och få den att bita fast ordentligt). Det berör inte mig så mycket, jag tycker de är tillräckligt bra på det för mina behov och det är rätt sällan jag kör där det är så pass brant att det är ett problem, men jag kan tänka mig att det kan upplevas som ett stort problem för andra.
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har nämnt det förut men nämner det igen. Jag mer eller mindre hatade DS3 för att de var lynniga speciellt i hårdare före. Testade DS2 och Gripper och Gripper funkade inte för mig och DS2 var väl OK. Men sen shimsade jag på originaldämparna en hel del och bytte till durapro skidgummin och nu har jag inga större problem med skidorna. Jag har tagit bort breddningsspetsarna till skidorna också. Durapro-gummina gjorde nog enskilt störst skillnad men även dämparna mådde bra av omshimsningen. Om det är original dämpare på din kompis skoter så går ju dessa inte att shimsa om tyvärr men en uppsättning dämpare från en Summit x är inte så dyr eller ett par eftermarknadsdämpare.

Jag ska inte säga att maskinen är perfekt, framförallt i skare där skidan kan gå igenom men den är avsevärt mycket bättre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De låter som Ds plus är melodin då. Ang motorbromsen så läste jag på ett usa forum att man kan slaka remmen överdrivet så den börjar dra längre upp i primärvarren. De skulle lugna ner hispighetgen de har strax efter tillslag vid krypåka och motorbromsen skulle lugna ner sig. Annars verkar helixen va största boven till motorbromsen för 850 ledpiskarna har bet mindre motorbroms.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag har nämnt det förut men nämner det igen. Jag mer eller mindre hatade DS3 för att de var lynniga speciellt i hårdare före. Testade DS2 och Gripper och Gripper funkade inte för mig och DS2 var väl OK. Men sen shimsade jag på originaldämparna en hel del och bytte till durapro skidgummin och nu har jag inga större problem med skidorna. Jag har tagit bort breddningsspetsarna till skidorna också. Durapro-gummina gjorde nog enskilt störst skillnad men även dämparna mådde bra av omshimsningen. Om det är original dämpare på din kompis skoter så går ju dessa inte att shimsa om tyvärr men en uppsättning dämpare från en Summit x är inte så dyr eller ett par eftermarknadsdämpare.

Jag ska inte säga att maskinen är perfekt, framförallt i skare där skidan kan gå igenom men den är avsevärt mycket bättre.
Ok de va intressant att durapro gjorde så mycket. Är ds2 bredare än Ds3?
Han hade tur att förra ägaren satt dit Fox luftdämpare i framvagn och främre boggidämpare.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ok de va intressant att durapro gjorde så mycket. Är ds2 bredare än Ds3?
Han hade tur att förra ägaren satt dit Fox luftdämpare i framvagn och främre boggidämpare.
DS2 har inte lika djup köl så de är neutralare men sävligare. Har andra skidgummin också om jag minns rätt. Jag testade ett par som satt på sambons dåvarande XM.

Jag hade börjat med andra skidgummin. Kanske räcker med fräscha originalgummin.
 

Soyd©

Medlem
27 sept 2022
10
4
3
Övik
Sitter de breddande skidspetsarna på DS3 skidan nu? För det borde hjälpa liiite mot dykningarna?..

Själv kör jag både med Pilot DS3 & Blade DS+ på min Freeride 22:a lite beroende på föret och årstiden osv! Jag gillar båda.. 😀 Men Blade DS+ har ju mycket bättre flotation speciellt i lägre farter osv! Så prova dem om ni har möjlighet eller nått i samma bredd som finns tillgänligt!

Sedan skulle jag rekommendera ett skidgummi som täcker hela ”skidsätet” typ: ”Salazzking Skidgummi Ski-Doo Expert XL” Artikel nr: SZ-505074831-XL det ger en bättre stabilitet i skidan speciellt om man inte kör ett centrerat ”ski stans” de passar i både DS3 och DS+ skidan.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
De låter som Ds plus är melodin då. Ang motorbromsen så läste jag på ett usa forum att man kan slaka remmen överdrivet så den börjar dra längre upp i primärvarren. De skulle lugna ner hispighetgen de har strax efter tillslag vid krypåka och motorbromsen skulle lugna ner sig. Annars verkar helixen va största boven till motorbromsen för 850 ledpiskarna har bet mindre motorbroms.
Är det inte betydligt klokare att istället byta dit rätt grejer i sekundären, dvs flackare helix och mjukare fjäder, än att köra om kring "på fel växel" hela tiden? Slack rem kapar toppfart och skapar värme!

Det är en av nutidens stora gåtor, hur myten att branta helixar och skarpa sekundärfjädrar är ett måste, när uppväxlingskaraktäristik helst ska bestämmas av primärvariatorn.
Vill man fixa till krypkörningen så sänk inslagsvarven, schimsa ihop primären det som går och se till att ha ramper utan startgrop.... eller om du absolut vill ha det bästa ur alla världar, skaffa ett viktkit från Heelclicker!
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Är det inte betydligt klokare att istället byta dit rätt grejer i sekundären, dvs flackare helix och mjukare fjäder, än att köra om kring "på fel växel" hela tiden? Slack rem kapar toppfart och skapar värme!

Det är en av nutidens stora gåtor, hur myten att branta helixar och skarpa sekundärfjädrar är ett måste, när uppväxlingskaraktäristik helst ska bestämmas av primärvariatorn.
Vill man fixa till krypkörningen så sänk inslagsvarven, schimsa ihop primären det som går och se till att ha ramper utan startgrop.... eller om du absolut vill ha det bästa ur alla världar, skaffa ett viktkit från Heelclicker!
Jo vist skulle man byta helix ocbh fjäder samt ramperna som tydligen har en puckel som är svår att komma över utan ryck frammåt.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Vart köper man shims till primärvarren för att kunna shimsa ihop remspelet? Jag har koll på att man shimsar bakom svängningsdämparen.
 

Toregard

Medlem
14 jan 2017
7
2
3
Mora
Vart köper man shims till primärvarren för att kunna shimsa ihop remspelet? Jag har koll på att man shimsar bakom svängningsdämparen.
Ingår ett shims i i det här orginalkitet med bla helix 44/42 och grön fjäder : 861805546 som funkar bra på 850:in, kostar ca 600kr. Annars kan du köpa shimset löst 417224757.

Slaka inte remmen för då kommer den kunna ta i variatorskyddet när man släpper gasen hastigt och sekundären inte hinner med.
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ingår ett shims i i det här orginalkitet med bla helix 44/42 och grön fjäder : 861805546 som funkar bra på 850:in, kostar ca 600kr. Annars kan du köpa shimset löst 417224757.

Slaka inte remmen för då kommer den kunna ta i variatorskyddet när man släpper gasen hastigt och sekundären inte hinner med.
Blir de mindre motorbroms med 44/42 helixen och gröna fjädern. Hur stämmer de kittet överens med primärvaraiatorn måste man byta vikter eller fjäder i den också? Vilka vinklar har org helix och vilken fjäder är det i sekundären original?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Kan lägga till att en av anledningarna till att jag inte kör med skidspetsbreddarna på ds3 är att jag såg redan när jag hade min Summit T3 att skidan knäcks mellan infästningarna till skidkroken när man har dessa och kör i tung blötsnö eller skare som skidan går igenom på och dels är det ju synd på skidan men den blir ju även som en broms när man får en 90 gradersböj på skidspetsen. Utan breddare flyter det förvisso sämre men skidan håller. Blev ju ungefär samma sak med kassa skidgummin att skidan stod rätt upp och bromsade och allt detta i kombination med stötdämpare i klass med en kass cykelpump gjorde inte saken bättre. Många bäckar små...skönt att de på kommande års G5 äntligen verkar har satt på riktiga dämpare, bra skidor mm. Känns som hyffsat komplett från fabrik...synd att de är så dyra bara.
 

Toregard

Medlem
14 jan 2017
7
2
3
Mora
Blir de mindre motorbroms med 44/42 helixen och gröna fjädern. Hur stämmer de kittet överens med primärvaraiatorn måste man byta vikter eller fjäder i den också? Vilka vinklar har org helix och vilken fjäder är det i sekundären original?
Med kittet blir den som en -21:a, orginal sitter det 42/38 helix och svart fjäder(Black, 700-1350N / 157-303lbs), den gröna är 800-1350N / 179-303lbs. Borde bli lite mer motorbroms men växlar på mycket bättre. 990ramperna som sitter orginal funkar med kittet och sitter även orginal på dom nyare. Ramperna är nog största boven till hispigheten för helixen i en MXZ är 45/42 och där kör dom också med den gröna fjädern men med 968ramper.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Med kittet blir den som en -21:a, orginal sitter det 42/38 helix och svart fjäder(Black, 700-1350N / 157-303lbs), den gröna är 800-1350N / 179-303lbs. Borde bli lite mer motorbroms men växlar på mycket bättre. 990ramperna som sitter orginal funkar med kittet och sitter även orginal på dom nyare. Ramperna är nog största boven till hispigheten för helixen i en MXZ är 45/42 och där kör dom också med den gröna fjädern men med 968ramper.
Ok då är inte den helixen något för kompisen hör jag för mer motorbroms vill man abslut inte ha. Jag läste på Usa forum att 990 ramperna har en knöl/höjning just strax efter tillslag som är svår att komma över utan att de blir ett ryck frammåt just vid krypfart.Brp hade gjort dessa ramper för att förlänga remlivet som de tidigare haft stora problem med på lössnöarna. Jag körde kompisarens maskin i de gasområdet runt krypfart och vist är den svårdoserad med tummen men de gick gasa sig igenom de området om man va snabb i tummen att parera detta ryck.Jag antar att Mxz ramperna 968 inte har denna knölföda eller? Går de ens köra 968 ramper på en summit, finns de andra ramper ni rek för att lugna ner hispigheten i krypfart?
 

Toregard

Medlem
14 jan 2017
7
2
3
Mora
Ok då är inte den helixen något för kompisen hör jag för mer motorbroms vill man abslut inte ha. Jag läste på Usa forum att 990 ramperna har en knöl/höjning just strax efter tillslag som är svår att komma över utan att de blir ett ryck frammåt just vid krypfart.Brp hade gjort dessa ramper för att förlänga remlivet som de tidigare haft stora problem med på lössnöarna. Jag körde kompisarens maskin i de gasområdet runt krypfart och vist är den svårdoserad med tummen men de gick gasa sig igenom de området om man va snabb i tummen att parera detta ryck.Jag antar att Mxz ramperna 968 inte har denna knölföda eller? Går de ens köra 968 ramper på en summit, finns de andra ramper ni rek för att lugna ner hispigheten i krypfart?
Jag har ingen erfarenhet av 968 ramper, 850 turbon kom med 951 ramper och den är inte lika hispig. Dom ramperan är 5g tyngre än 990 så då behövs en hårdare fjäder och troligtvis andra pivotbultar och vikter för att få det att fungera på en utan turbo.
Prova att ändra ramperna till läge 1 om ni inte redan provat det, då blir karaktären lungnare med ev beövs kortare/lättare pivotbulltar för att hålla toppvarvet.