vilka kolvar ska jag köpa

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
vilka kolvar ska jag köpa till min lynx rave 643 93a. snopro eller kimpex eller orginal.för wiseco kolvarna var ju rena rånet 1800:- st kimpex och snopro kostar 495:- st
orginal 799:- hoppas på många svar..
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag....

...tycker att du ska köpa orginal (men helst Wiseco). Kimpex å SnoPro kannor kan man på sin höjd köra i maskiner upp till ca 75-80 hk (generellt...beror på trimningsgrad å så). Mitt råd är dock Wiseco! Då får du vad du betalar för....men har man inte råd så har man inte!
 

Lynx_Racing

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Gällivare turkiet
...

jag har hört att wiseco kan skära lätt om man inte kör skotern riktigt varm.
men inte är det nå fel på snopro.
bara de att jag hade jävligt otur när jag köpte snopro kolvar. den skar igen efter 40-50 mil.
men de var för att ena kolven var större än den andra och då när dom skulle borra cylindrarna så borrade dom efter den mindre och då är de ju ganska självklart att den skär.

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jo....

...det stämmer att Wiseco-kolvar är lite kinkigare på varmkörningen än vanliga, pga att de är smidda (å inte gjutna som vanliga kannor), men jag håller fortfarande Wiseco högst på listan, samt Kimpex/SnoPro längst ner.....men Lynx_Racing erkar ju andra erfarenheter.....inte lätt!

 

jp

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
har du kollat så att kolvringarna följer med org kolvarna för det brukar dom inte göra, till en storm 750 så kosta org kolven 1000 o ringarna nästan 500 kr st .så då kan ju wiseco kolvarna bli billigare för dom är kompletta.
 

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Jag har åxå hört att wiseco är lite halv taskig kvalitet. Stora viktskillnader och tolleranser. Vad gäller snopro och kimpex så har jag hört att dom är ok. Kör med sådana själv och är mkt nöjd.
 

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Jag tror att Jörgen är nära sanningen. När jag bytte kolvar i min polaris 650 så rekomenderad en polaris handlare mig att köpa kimpex eller snopro. Han tyckte att Wiseco var skit. Och varför ska man ha smidda kolvar i en skoter så vida man inte trimmar hårt eller kör med turbo???. Vidare blir ju motorn skrammligare iaf vid uppstart. Pga att smidda kolvar blir mindre när det är kallt och sedan expanderar vid lite värm. Därför måste man varmköra mera med smidda don.


 

Jörgen2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
25
0
0
Jag har personligen aldrig användt Wiseco men det är väldigt många som har rekomenderat att undvika dom.