vilka e dom 3 bästa maskinerna ??

lanciadelta

Medlem
6 feb 2010
12
0
1
stockholm
har ni som kört några olika modeller lite tips vore de grejt...
jag och några polare tänkte ta hem några från usa via en kompis som bor där..vet inte om det blir problem med inreggning men skall kolla upp det..
vi har inte råd med 100,000 kr utan hoppas hitta nåt runt 50... och inte äldre än 2004....
uppskattar alla tips...
har hört mycket om yamaha rx1 vilket vi kan få för runt 35 där borta..årsmod 2004 med normala mil o slitage....
transport hit redan fixat...
skall bli allaround leksaker..kanske nåt man under sommaren trimmar upp lite...finns det några maskiner man bör undvika så skriv gärna det...
bilar o bågar kan vi men snöscootrar vet vi noll om....
supertack för alla tips o varningar osv..

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Skulle absolut inte rekommendera en 4-takt yamaha som en första skoter om ni inte vill bära:) Finns mycket fina skotrar i sverige till salu. Arctic cat f7 -05--> fantastisk skoter, Skidoo mxz.. Polaris edge.. eller liknande.. finns mkt intressant i det segmentet
Hoppas du hittar rätt!!

4

426H

Om du gillar yamaha så är nytro en mycket modernare maskin. För 50000 kan ni få en helt ny överbliven -09:a. Dom ligger på 7000 dollar.
RX1:an fick en stor uppdatering 2006 då den bytte namn till apex/attack. Skulle inte köpa den gamla.

lanciadelta

Medlem
6 feb 2010
12
0
1
stockholm
Skulle absolut inte rekommendera en 4-takt yamaha som en första skoter om ni inte vill bära:) Finns mycket fina skotrar i sverige till salu. Arctic cat f7 -05--> fantastisk skoter, Skidoo mxz.. Polaris edge.. eller liknande.. finns mkt intressant i det segmentet
Hoppas du hittar rätt!!
tack för svaret, men specifiera gärna nackdel me fyrtakt !!samt nackdel med rx1 !!
trodde de mest blivit fyrtakt nuförtiden...
vad menar du med bära ??
arctic cat skall jag titta på.
skriv gärna mera, hoppas med era erfarenheter slippa göra de vanliga misstagen..vet att det säljs trim kits, turbo kits osv, e det nåt att köpa ??
eller kör man slut på maskin direkt ??

lanciadelta

Medlem
6 feb 2010
12
0
1
stockholm
Om du gillar yamaha så är nytro en mycket modernare maskin. För 50000 kan ni få en helt ny överbliven -09:a. Dom ligger på 7000 dollar.
RX1:an fick en stor uppdatering 2006 då den bytte namn till apex/attack. Skulle inte köpa den gamla.
tack för inlägget...
jag vet att det finns diverse nya 09 till salu, dom skall vi titta närmare på...alltid säkrare än begagnat då man tvingas lita på vad nån man inte känner säger om service o mil osv...50 lax kan man nog hosta upp för att köra säkert o sova tryggt....
jag har inge erfarenhet av någon maskin,,så skriv gärna vad du vet om några modeller, bra, dåligt osv!!
de finns väl 3 cylindriga maskiner o 4 cylindriga maskiner. 2 takt o 4 takt !!!
man blir lite snurrig....

lillfaagge

Aktiv medlem
31 mar 2008
64
0
6
Luleå
en bra första skoter är ju lynx rave 550 eller 600, toppen dämpare! Men om du ska köpa en sån så ska det vara efter -05 för då kom dom med nyare boggien :)

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Köp inte en 550 då det är en fläktkyld maskin på runt 65hk. Jag själv finner absolut ingen körglädje i en sådan.

Nytro är sjukt roliga och lättkörda maskiner trotts att det sitter 3cyl 4-takts motorer i dom. Dom har 130hk och de känns helt klart som de är mer, bra drag, går bra i lössnö och på led. Bra fjädring osv.

Phazer är ännu lättare att köra än Nytro. Dom har 2cyl 4-takts motorer p 80hk. Körde en kort phazer 2010 i över en meter pudersnö igår och den tog sig fram exakt där jag ville. Jag blev helt jklart imponerad över den! :)

Sen kan du ju som nämnt ovan kolla på en F7´a. Helt otroliga maskiner´. Går att köra läskigt fort på leder, går sjukt bra i lössnö. Dom har 2cyl 700cc 2-takts motorer på runt 140hk. Bra fjädring. Dom hänger fortfarande på och förnedrar faktiskt helt nya maskiner :)

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
hej börjar med lite mot frågor. var och hur ska du köra? (ska du köra på isarna i stockholm, ute i skogen, dra med, familjeåka eller dyl.) har du någon i närheten som säljer/service av dom märkena som finns? Ska du bara ligga och köra is eller på fina leder så ta gärna en 4-taktare men ska du köra bara i stockholm och runt där så finns det inte några leder så kanske du skulle ha en lättare 2-taktare. har kört en del runt stockholm och det är inte så kul som det kan vara som på ställen med riktiga leder och en 4-taktare är bara kul på isen runt stockholm och det är inte roligt i längden jag kör själv 4-takt
skulle rekomendera en sportig lätt maskin. nästa grej är när det blir trasigt. jag har stora problem med att få tag i delar till min båt som är importerad från usa får ingen hjälp från yamaha stort sett kalla handen dom vill knappt ens kolla om delarna finns i europa. vet inte hur dom andra reagerar när dom märker att det är sido import. kolla lite så allt sånt löser sig.. kenth..

lanciadelta

Medlem
6 feb 2010
12
0
1
stockholm
hej o tack för dina frågor o kommentarer..
jag hade tänkt leka runt i stockholm när vädret tillåter som denna vinter , men annars tänkte vi åka norrut till polarens vinter stuga o köra på riktig snö i skogarna o fjälltopparna..klart det blir lite familje åka oxo, men jag o polaren e galna så vi lär nog trimma, turbo konvertera om detta går och köra ihjäl varandra om inte träden fixar detta innan..
jag e inte oroad över reservdelar o service då jag e mekaniner o har egen verkstad,, dessa problem löser jag själv....skulle nog inte köpa nåt som har 80 hk, utan hoppas ha råd me nåt som har 120 hp + -.......jag väger 100, polaren 115.

lanciadelta

Medlem
6 feb 2010
12
0
1
stockholm
Köp inte en 550 då det är en fläktkyld maskin på runt 65hk. Jag själv finner absolut ingen körglädje i en sådan.

Nytro är sjukt roliga och lättkörda maskiner trotts att det sitter 3cyl 4-takts motorer i dom. Dom har 130hk och de känns helt klart som de är mer, bra drag, går bra i lössnö och på led. Bra fjädring osv.

Phazer är ännu lättare att köra än Nytro. Dom har 2cyl 4-takts motorer p 80hk. Körde en kort phazer 2010 i över en meter pudersnö igår och den tog sig fram exakt där jag ville. Jag blev helt jklart imponerad över den! :)

Sen kan du ju som nämnt ovan kolla på en F7´a. Helt otroliga maskiner´. Går att köra läskigt fort på leder, går sjukt bra i lössnö. Dom har 2cyl 700cc 2-takts motorer på runt 140hk. Bra fjädring. Dom hänger fortfarande på och förnedrar faktiskt helt nya maskiner :)
hej o tack för kommentare o tips samt varningar..
skall kolla på f7..låter intressnt.... håller med att 70 hk inte låter direkt tilltalande...det e säkert bra maskiner, säger inge annat, men jag hoppas kunna köpa en livsfarlig.skrämmande snabb o skojig maskin som kräver mycke av föraren och som tar en överallt med ett leende..nåt man behåller o tar hand om...vi e inga pensionärer..vi vill känna adrenalinet i kroppen....mvh jonas
....

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
kolla f7an är en riktig hårig maskin kanske inte det roligaste på isen men i skogen är det lätt att få nära döden upplevelse. om du har lite is i magen och väntar tills i vår så kan du nog få bra pris på nya f8an eftersom dom nog kommer att byta chassi plus att det är lågkonjuktur och vad jag hört dåligt med snö på vissa ställen. annars så har ju arctic-cat sin 1000 kubik 2-takt som borde komma ner i pris och ja den är lätt trimmad och finns turbo satser om inte 160 hk räcker du kan gärna gå in på lite amerikanska sidor och läsa där står det mycket om trim och annat. länkar till en sida.

http://www.hardcoresledder.com/forums/index.php?

lanciadelta

Medlem
6 feb 2010
12
0
1
stockholm
hej..
vad e den största skillnaden mellan f7 och f8 ?? pris o maskinellt ??
är arctic cat mycket grymmare än f7 ?? f8 ??
tack för usa hem sidan ..skall lus läsa den...
kommer som du sa att köpa maskinerna under sommaren då det är dött på denna marknad, för att under sommaren fixa o trixa me maskinen för att få den som man vill o har råd..berpende vad turbo eller trim kit kostar så e det intressant,,då jag e meck så kan jag riva o slänga ihop motorn om kolvar o ventiler skall bytas..då turbo e lägre komp maskiner...har hört att det finns en svensk firma som säljer turbo kits men hittar dom inte..skall se om det fins färdiga kit i usa för då lär det vara mycke billigare där..speciellt eftersom jag har kontakt där för att få hit grejerna gratis i container samtidigt som annat skickas,då slipper man en massa dyra xtrakostnader...
uppskattar verkligen dina tips,,skriv gärna mera om du kommer på nåt..